Vitamines bijvoeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bollebuik

Vitamines bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 09:45

Ik wil mijn pony vitamines bij gaan voeren want ik ben erachter gekomen dat ze zand eet en dan wil ik zo kijken of het daarna beter gaat. Nu ben ik benieuwd welk voer volgens jullie het beste in aanmerking komt. Ik zoek voer met weinig zetmeel en suiker en het liefst ook zonder graan vanwege zomereczeem en niet veel beweging

Letizia

Re: Vitamines bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 09:47

Ik voer zelf cavalor fibre force en geef daarbij marstall force als vitamine brok :)

Als je paard weinig beweegt, dan kan ook voor bv alleen de vitamine brok kiezen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 09:51

Als je paard een tekort heeft, kun je ook een supplement bijvoeren bijv puur vitaminen en mineralen of een andere vitamine/mineralenkorrel zonder dat je een compleet voer moet gaan bijvoeren.
We altijd goed op voldoende ruwvoer houden icm Psyssiliumv vezel, ruwe spelt, etc om ervoor te zorgen dat de darmen schoon blijven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 10:24

Vitalbix complete, is een vitamine korrel, dus weinig van nodig en ook laag in zetmeel, etc. Maar bij zandeten moet je ook kijken naar bv maagklachten (te weinig te knabbelen?), tekorten is niet de enige reden en maagproblemen geven ook weer opname problemen.

Bollebuik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 11:35

tamary schreef:
Vitalbix complete, is een vitamine korrel, dus weinig van nodig en ook laag in zetmeel, etc. Maar bij zandeten moet je ook kijken naar bv maagklachten (te weinig te knabbelen?), tekorten is niet de enige reden en maagproblemen geven ook weer opname problemen.

Te weinig te eten zou wel kunnen bij 2 van de 3, maar mijn eigen pony heeft genoeg te eten snachts. Wel ben ik erachter gekomen dat de eigenaar van mijn bijrijdpaarden savonds hooi uit de stal haalt zodat ze niet veel te eten hebben dus dat zou dan ook het zand eten bij ze kunnen veroorzaken?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 11:49

Zo dat is lekker asociaal zeg!.
Heb je er al met de staleigenaar over gesproken?
(Ik heb dat overigens ook poosje meegemaakt dat een stalgenoot het hooi van mijn paard uit stal haalde).
Poosje op de loer gelegen en toen ik het haar zag doen gefilmd en de staleigenaar erop aangesproken.
Die zei "nog 1 x en vertrekken" en toen was het snel over.

Bollebuik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 14:17

Babootje schreef:
Zo dat is lekker asociaal zeg!.
Heb je er al met de staleigenaar over gesproken?
(Ik heb dat overigens ook poosje meegemaakt dat een stalgenoot het hooi van mijn paard uit stal haalde).
Poosje op de loer gelegen en toen ik het haar zag doen gefilmd en de staleigenaar erop aangesproken.
Die zei "nog 1 x en vertrekken" en toen was het snel over.

Het vervelende is dus dat hij ook de staleigenaar is.. hij zei gisteren toen ik het er met hem over had, dat ze te dun zijn en vitamines missen en daardoor zand gaan eten, dat hij wel een touwtje zet om het zand stukje heen zeg maar zodat ze er niet meer bij kunnen. Maar dan is nogsteeds de oorzaak niet opgelost natuurlijk

Edit: hij zei ook dat als ze bijgevoerd zouden worden dat ze dan heb zouden worden maar je ziet de ribben erop liggen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 08:27

Ze zijn te dun ,maar hij haalt wel voer weg?

Ik vind het wat apart, het is toch jouw pony en dan beslis jij toch hoe dik of dun het moet zijn?
Wat is er afgesproken met stalgeld, betaal je voor een aantal kilo ruwvoer?

Te weinig eten geeft ook kans op maagzweren en dan kunnen ze zand gaan eten om de maag tot rust te brengen,
Zou met hem om te tafel gaan en bespreken dat je toch liever ziet dat hij je pony gewoon normaal voert.
Verder kun je kijken naar subli dieetmix, of een vitaminekorrel zoals vitalbix

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 22:28

Heb je een foto van de pony waar het om gaat?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 01:37

Wat voer je nu?

Zand in de darmen kan komen door te weinig ruwvoer. Als ze constant ruwvoer kunnen eten komt met het hooi het zand weer mee naar buiten. In het weideseizoen kan zand likken ook komen doordat het paard zout mist. In jong gras zit veel kalium. Kalium moet in evenwicht zijn met natrium en chloor. Door natriumchloride (keukenzout) aan het voer toe te voegen kun je die balans herstellen. Pak wel keukenzout zonder jodium.