Stuk van sesambeentje gebroken.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Stuk van sesambeentje gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 22:46

Koelen kan nooit kwaad om de doorbloeding te stimuleren

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Re: Stuk van sesambeentje gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 08:47

Zou je niet eens de Lingehoeve bellen voor een second opinion? Bij mijn merrie was ook het bovenste gedeelte afgebroken (driehoekje zeg maar).
Andere merrie van de week op de foto gezet, heeft dezelfde fractuur opgelopen, maar is een oude breuk en dus zelf "hersteld". Paard loopt verder prima, dus heeft zich in de opfok wel gered.

Celine_Famke

Berichten: 6739
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Stuk van sesambeentje gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 15:03

Daar zal ik zeker voor gaan kijken als hier geen opties meer zijn!

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Stuk van sesambeentje gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 18:21

Zoals ik al zei, ik wil het ook best met mijn collega's bespreken want er worden hier regelmatig paarden geopereerd met een fractuur van het sesambeen. Maar om echt iets te kunnen zeggen over jouw paard zijn foto's wel echt cruciaal.

Celine_Famke

Berichten: 6739
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Stuk van sesambeentje gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 18:27

Ik heb nog geen foto's ontvangen. Als ik die krijg zal ik ze hier plaatsen. Dankje!

charmante

Berichten: 116
Geregistreerd: 22-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 18:39

Ik heb wel een positieve ervaring bij een breuk van het sesambeentje. Ook aan de bovenkant afgbebroken en daar zat de pees dus niet goed meer vast. Ze is in mei bij dap Bodegraven geopereerd. Kans op terugkeer in de sport was 50%. Eerst boxrust, toen een miniweide en daarna een paar maanden met twee ponies. In oktober er alleen op om te stappen en daarna heel rustig opbouwen. In maart weer eerste wedstrijdje en vorige week haar eerste start in de Z1 met twee winst. Wij mogen onze handen dichtknijpen maar het kan dus ook goed aflopen. Tijdens revalidatie heb ik msm gegeven en iedere nacht back on track beschermers omgedaan. Misschien kun je ook in Bodegraven een second opinion vragen?

Celine_Famke

Berichten: 6739
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Stuk van sesambeentje gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 19:35

Fijn, een succesverhaal! En wat ontzettend goed dat jullie Z zijn gestart zelfs.
Foto's doorsturen daarheen is zeker een idee, Dankje! Ik zal de kliniek nog even mailen of ze de foto's op kunnen sturen. Weet niet hoe lang dat normaal duurt.

charmante

Berichten: 116
Geregistreerd: 22-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:17

Zeker een succesverhaal maar ook heel veel slapeloze nachten. Probeer moed te blijven houden! Wij zijn in Bodegraven geholpen door Sander maar de operatie is gedaan door de hoofdchirurg. Ze hebben iedere ochtend telefonisch spreekuur tussen 8 en 9 uur. Ik wens je heel veel succes bij het komende traject.

Spenk
Berichten: 21818
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:22

Je kan ook even bellen voor die foto's... Dan krijg je ze zo per mail. Normaal krijg je foto's gelijk al mee.

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Stuk van sesambeentje gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:31

Heftig hoor Celine. Geen ervaring, maar wil je wel even succes wensen. Ik duim voor jou en je knappe paard.

Celine_Famke

Berichten: 6739
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Stuk van sesambeentje gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 21:58

Ik heb ze gemaild. Bellen is na 17.00 uur alleen voor spoed.

charmante: Hartstikke bedankt voor alle informatie, ervaringen en steun!
Amanda: Heel erg bedankt :) Het is even echt een rot periode maar hopelijk komen we er samen weer uit...

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Re: Stuk van sesambeentje gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 11:35

Je moet bij de kliniek van Willem altijd mailen voor de foto's, uit zichzelf sturen ze het niet op. :)

Wat een pech voor jullie!! Ik ga duimen dat er over 6 weken goed nieuws is, nu ervoor zorgen dat ze zich goed rustig houdt.

Anoniem

Re: Stuk van sesambeentje gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 11:41

He bah Celine wat onwijs naar. Wat een spannende tijd! Ik duim heel hard dat je paard opknapt. Veel sterkte!

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 11:47

Gadverdamme ik word er ook helemaal naar van :n

Stalgenootje van mij had een bijrijdpaard met een gebroken sesambeentje. Zij zijn toen naar de Lingehoeve geweest en daar heeft ze een half jaar (geloof ik) jn revalidatie gestaan. De breuk is volledig genezen en ze konden weer rijden. Helaas brak ze een jaar later het sesambeentje aan de andere kant. Toen was het einde oefening.

Maar ik zou dus wel eventje overwegen naar de Lingehoeve te gaan.

Ik wil jullie sterkte wensen en ik duim dat het uiteindelijk goed komt!

Celine_Famke

Berichten: 6739
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Stuk van sesambeentje gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 12:39

Bedankt allemaal! Ik hoop dat we na deze weken verbetering zien en na het inspuiten helemaal. Ze staat rustig op stal gelukkig dus dat is al positief..

Voor de foto's heb ik gemaild gister avond. Ben benieuwd wanneer ik die krijg.

Leo

Berichten: 50197
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Stuk van sesambeentje gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:10

Wow wat heftig zeg! :\ jeetje word er ook naar van...
Hopelijk kunnen ze nog iets voor jullie betekenen. :(:)

Celine_Famke

Berichten: 6739
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 22:26

Bedankt Leo. :)

Het is inderdaad echt ontzettend naar allemaal. Mocht het straks toch echt niet goed zijn, ga ik er zo ontzettend veel moeite mee hebben om haar in te laten slapen... Ze is nog zo vrolijk en levendig. Zo druk en aanwezig..

Maargoed, hopelijk komt het gewoon goed..

Little_Gift
Berichten: 1785
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Stuk van sesambeentje gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 07:29

Waarom moet het einde verhaal zijn als dit niet terug vastgroeit of het lichaam zijn werk niet doet?
Zoals je zelf zegt kreupelt ze niet in stap, ook niet op het harde... dan kan ze dus pijnvrij zijn zolang ze niet draaft?
Kan ze toch prima gelukkig zijn de rest van haar leven in de weide?

Celine_Famke

Berichten: 6739
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 12:08

Ja daar zit ik zeker aan te denken inderdaad. Ga haar op deze manier niet in kunnen slapen. Echt niet. Tenzij de veearts zegt dat ze constant pijn heeft. Maar goed, voor nu is het afwachten en hopen op goed herstel.

Hierbij de röntgenfoto:

Afbeelding

Pippaa

Berichten: 1618
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Re: Stuk van sesambeentje gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 15:55

Als ze verder nog goed en blij lijkt, zou ik haar ook zeker nog niet laten gaan. Je moet zorgen dat je er zelf volledig achter staat, maar wel haar gemoedstoestand in de gaten houden natuurlijk. Maar ik geloof dat jij dat ook doet.

Foto ziet er niet goed uit, mijn merrie heeft een vergroeiing van het sesambeen gehad en dat zag er minder heftig uit dan dit. Daar is ze uiteindelijk wel (onder andere) kapot aan gegaan.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Stuk van sesambeentje gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 16:08

Ik ben het met het bovenstaande eens. Al moet het wel zeker zijn dat het paard dan geen pijn heeft.

Ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar het is duidelijk het een goei breuk is inderdaad |o

Is het eigenlijk een rudimentair bot? Echt stom dat het zo'n zwakke plek is... :n

Celine_Famke

Berichten: 6739
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Stuk van sesambeentje gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 16:25

Nee inderdaad ze moet niet constant pijn hebben want dat is niet eerlijk tegenover een paard. Maar dat zal zich vanzelf uitwijzen..

Het is geen rudimentair bot, haar pezen lopen en langs en hechten zich eraan. En het zorgt voor een katrolwerking.

Celine_Famke

Berichten: 6739
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Stuk van sesambeentje gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 12:58

Gelukkig staat Famke op stal heel rustig. Ik hoop dat dat een beetje zorgt voor een goed herstel..
Het blijft duimen. Wel echt intensieve weken zo. Aan de ene kant wil ik dat het nu al tijd is om naar de kliniek te gaan, dan heb ik het gehad en hebben we misschien wel weer uitzicht. Maar aan de andere kant heb ik er echt geen zin in en zit ik er enorm tegenop. Straks is het helemaal niet beter geworden..

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Re: Stuk van sesambeentje gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 13:05

Zo sneu, ik hoop zo voor jullie dat het herstelt!!

Duimen draaien hier :(:)

Celine_Famke

Berichten: 6739
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Stuk van sesambeentje gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 13:58

Dankje! :)