Bloed testen bij gezond paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariett
Blogger

Bloed testen bij gezond paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-17 11:31

De laatste tijd merk ik dat Marietje een stuk lekkerder in haar vel zit, ze staat nu op een paddock paradise en voelt zich lekker energiek.
Nou heb ik natuurlijk graag dat ze niks tekort komt (of ergens te veel van krijgt). Ik voer haar op het moment niet echt wat bij, ze krijgt ruwvoer en ze heeft een liksteen.

Ik vroeg me af of het zinnig is om een bloedtest te laten doen bij een verder gezond paard. En waar zou ik dan op moeten testen?
Ik heb overigens wel het vermoeden dat ze heftig reageert op suikers, ze heeft ook zomereczeem. Ik weet alleen niet of dat te testen is in het bloed.

Dus: wie heeft dit wel eens gedaan, en is het wel of niet nuttig als je niet per sé een klacht wil laten onderzoeken?
En dan nog, hoeveel zou zoiets eigenlijk kosten?

Ineke2

Re: Bloed testen bij gezond paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 11:38

Overleg met de veearts... een standaard bloedtest kost rond de 80 euro.

Het kan best nuttig zijn om een kopie uitslag te vragen en te bewaren voor wanneer er wél klachten zijn dus de gedachte is zo gek nog niet.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 11:42

Ik heb dat mijn dierenarts voorgelegd toen Diva niet helemaal lekker in haar vel zat.
Zij gaf aan dat ze best wilde komen, maar dat ik voor een compleet beeld een keer of 3 bloed moest laten afnemen en dat dat beeld dan over 2 maanden alweer irrelevant kan zijn.

Haar advies was gewoon een goede brok of vitaminebrok bij geven, dat was stukken goedkoper ;)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 11:51

Azmay schreef:
Ik heb dat mijn dierenarts voorgelegd toen Diva niet helemaal lekker in haar vel zat.
Zij gaf aan dat ze best wilde komen, maar dat ik voor een compleet beeld een keer of 3 bloed moest laten afnemen en dat dat beeld dan over 2 maanden alweer irrelevant kan zijn.

Haar advies was gewoon een goede brok of vitaminebrok bij geven, dat was stukken goedkoper ;)

Hmm dat verschilt dan per veearts, want toen die van mij niet lekker in der vel zat was het een mest onderzoek en een bloedtest.
Kwam uit naar voren dat ze een rode bloedwormbesmetting had. Kortom wormenkuur daar tegen en 6 weken later nogmaals een wormenkuur zodat alles weg zou zijn. Paard was daarna weer haar gewone zelf :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 11:55

Ineke2 schreef:
Azmay schreef:

Hmm dat verschilt dan per veearts, want toen die van mij niet lekker in der vel zat was het een mest onderzoek en een bloedtest.
Kwam uit naar voren dat ze een rode bloedwormbesmetting had. Kortom wormenkuur daar tegen en 6 weken later nogmaals een wormenkuur zodat alles weg zou zijn. Paard was daarna weer haar gewone zelf :)

Uiteraard was de ontworming etc wel op orde, dat was inderdaad stap 1.
Ze was op dat moment ook niet ziek maar niet geheel zichzelf.

Timster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 12:39

Vorig wedstrijdseizoen heb ik aan het begin een pre-scan gedaan. Mijn pony was op dat moment fit en leek goed in zijn vel te zitten. Bij deze pre-scan werd hij helemaal gecheckt en ze vertelden dat elk paard wel wat had. Zo bleek dat mijn pony lichte bloedarmoede had en hiervoor heb ik iets gekregen wat ik 2 maanden moest voeren. Toch blij dat we het hebben gedaan, nu was hij helemaal topfit. Het was toen een actie maar volgens mij was de gehele pre-scan 150/200 euro.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 14:52

Zelf, maar dan wel met sportpaarden, doe ik per kwartaal bloed prikken. Onder het mom, meten is weten. Want elk paard is anders. Zo kom je erachter wat de normale waardes zijn voor jouw paard en kan je dat, in geval je paard echt iets mankeert , beter aftoetsen. Natuurlijk is het de vraag of je dat waard is en mss voor jou het doel voorbijstreeft.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 15:37

Vraag specifiek naar de mineralen zink, koper en selenium. En vitamine E.

Dat is waar je bij de meeste paarden die niet bijgevoerd krijgen de tekorten zitten. Met Europees hooi geef je vaak maar de helft van de benodigde hoeveelheid selenium en zelfs nog minder vitamine E (op ruwvoer, met vers gras krijgen ze vaak wel voldoende vitamine E binnen).

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 15:53

Dat moet je zelf weten of jij het nodig vindt en je kan met je dierenarts overleggen. Dat hoeft de bokt niet voor jou te gaan beslissen, iets waardoor je gaat besluiten om het wel of niet te doen.

Ik persoonlijk laat alleen een dierenarts komen als er wat is met mijn paard en niet als ie gezond is en er niets aan de hand is. Gewoon voor de lol ff controle gaat mij te ver, want men kan ook gaan overdrijven en dat is echt een momentopname, dan zou je het echt maandelijks moeten gaan doen om het zeer goed te kunnen gaan vergelijken.

Af en toe ietsjes niet lekker in de vel zitten, is niet iets waar je direct je zorgen over moet gaan maken tenzij het heel duidelijk is dat er wat is.

Maar nogmaals, het is jouw paard en jouw beslissing. Wat je maar fijn en prettig vind.

Shanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 17:12

Ik laat ieder jaar een bloedtest doen, ook als hij goed in z'n vel zit. Volgens mij betaal ik rond de €80 excl. voorrijkosten.