Oedeemplekken door maagzweer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juttertje88

Oedeemplekken door maagzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-17 10:46

Hoi! Mijn bijrijdpaard heeft oedeemplekken onder zijn buik. Het is een 22 jarige ruin.
Een paar weken terug is er een hartruis bij hem gehoord, dit had hij al langer maar hij had er nooit last van. twee dagen nadat de hartruis was gehoord, kwam hij stokkreupel uit stal, was suf en had oedeemplekken onder zijn buik. Nu denken ze dat het zijn hart is, omdat ook de hartruis is gehoord.

Hij heeft altijd heel snel zijn hooi op, hoorde ik van een stalgenootje, die vaak afvoert. Als hij bijv. om half 11 's avonds zijn hooi krijgt (hij krijgt best veel) dan heeft hij het voor 12uur al op, smorgens krijgen ze geloof ik rond half7/7uur weer hooi/kuil. Dan staat hij dus best lang zonder, dus ik denk dat hij misschien een maagzweer heeft (heb hier gister met een stalgenootje over gepraat, zij wist niet of die plekken konden ontstaan door maagzweren en ik kan ook niks vinden op internet
Kunnen oedeemplekken onder op de buik ook ontstaan door maagzweren?

Morgen komt de dierenarts, de eigenaresse gaat morgenochtend op vakantie en ik moet wss werken (ik weet niet of ik vervanging heb, ik werk in een winkel dus kan en mag niet zomaar vrij nemen, er moet iemand in mijn plaats kunnen werken) er zal dus iemand anders van stal bij zijn waarschijnlijk. daarom vraag ik het hier, dan kan ik de eigenaresse vragen of zij met de dierenarts contact op kan nemen of maagzweer ook een optie kan zijn.

Alvast bedankt

Caily

Re: Oedeemplekken door maagzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 10:51

"Tijdens het beluisteren van het hart kan soms naast de “onregelmatige onregelmatigheid” ook een bijgeluid (souffle) op een van de hartkleppen gevonden worden. Dit betekent dat er lekkage van de hartkleppen opgetreden is. De hartfrequentie is vaak verhoogd. Een gezond paard heeft in rust een hartslag van 28-40 slagen per minuut. Zo lang een paard met atriumfibrillatie een hartslag heeft lager dan 60-70 slagen per minuut wordt aangenomen dat het hart nog gecompenseerd is. Dit wil zeggen dat het hart zich nog goed genoeg aan kan passen om effectief te kunnen functioneren en ondervindt het paard er relatief weinig last van. Zodra de frequentie van de hartslag boven de 60-70 slagen per minuut komt wordt er vanuit gegaan dat het hart gedecompenseerd is. In dit geval kan het hart zich niet meer goed genoeg aanpassen en wordt de prognose voor het paard een stuk slechter. Het paard kan dan ook symptomen vertonen zoals oedeem (vochtophoping in het weefsel onder de huid) en een verhoogde venepols. De venepols kan bekeken worden aan de halsader. Deze ader loopt vanuit het hoofd richting het hart."

Bron: http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/pa ... toornissen

Toevallig tijdje terug gelezen omdat mijn merrie ineens bizarre oedeem had onder haar buik. Ze is 17 jaar en voor zover we weten qua hart etc helemaal goed. Bij haar was het gewoon een virus, ze heeft een ontstekingsremmer gehad (spuit) en binnen een paar dagen was het over :)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 10:57

Oedeem onder de buik kan verschillende oorzaken hebben maar paarden met hartklachten tonen vaak oedeem onder de buik bij de voorbenen als het hart verminderde pompkracht heeft door bv. lekkende kleppen. Bij maagzweren heb ik nog nooit gehoord dat hierbij oedeem kan optreden. Bij verminderde hartfunctie kan simpelweg het bloed niet goed genoeg rondpompen en hoopt zich vocht op. De mag uit zich in veel andere problemen zoals singelnijd, gapen, geen krachtvoer eten, Opgeblazen buik, doffe vacht.

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 11:42

Mijn paard had jaren geleden ook die symptomen die jij beschrijft. Na goed checken van de stalmuren, kon ik daaruit opmaken dat ze die nacht waarschijnlijk vast had gelegen. De stalmuren waren beschadigd en de waterbak was los gaan zitten van het trappen en geworstel om weer los te komen.
Het kan dus ook gewoon een andere oorzaak hebben dan het hart of de maagzweren...zoals Caily ook al benoemt.

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 10:52

Vanmiddag komt de dierenarts, gelukkig kan ik erbij zijn. Ik hoop dat het meevalt en dat er niks mis is met zijn hart!

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 09:52

Is er al meer duidelijk?

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 10:29

Ja, het ziet er allemaal goed uit. Regelmatige ademhaling en hartslag (36) ze heeft op meerdere plekken gevoeld en geluisterd en ze kon niks linken aan het hart dat minder zou werken, wel hoorde ze de hartruis nog maar dat hoefde niks te betekenen. Ze zei ook dat hij te goed was, om iets aan zijn hart te kunnen hebben. Ze denkt dat het toch misschien aan de eiwitten kon liggen (teveel of te weinig) ze wist de uitslag van het bloedonderzoek niet uit haar hoofd, daar zou ze thuis nog naar kijken.
Ze heeft wel nog een vocht afdrijvende injectie gegeven, de oedeem was al stukken minder dan 2wkn geleden, toen hij ook 2x een injectie had gehad. Als de oedeem zo bleef of kleiner werd, hoefde ik niet te bellen, als hij groter zou worden wel. Mocht dat zo zijn, dan adviseert ze om wat urine proberen op te vangen, om te kijken of er niks mis is met de nieren.
In elk geval denkt ze dat de oedeem niks met het hart te maken heeft en dat hij weer helemaal de oude gaat worden. Ik mag rustig op gaan bouwen met wandelen en erop stappen en soms wat draven (in t begin max 5 minuten, in delen, dus met tussendoor nog stap..
Hij heeft ook nog gemest, vlak voor ze wegging en de mest was ook goed :D

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 13:14

Ah gelukkig! Zal een hele opluchting zijn. Hopelijk trekt het de komende weken weg.

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 13:37

Weidebloem schreef:
Ah gelukkig! Zal een hele opluchting zijn. Hopelijk trekt het de komende weken weg.

Jazeker :)

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-17 19:38

even een update... het gaat de ene dag goed en de andere dag niet.. de dag dat de dierenarts is geweest was waarschijnlijk een goed moment..
Dinsdag 30 mei krijgt hij onderzoeken in Utrecht, het is dus nog even afwachten....

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 14:37

Vandaag heeft hij onderzoek gehad in Utrecht. Er is niet veel aan de hand met zijn hart, hij heeft wel last van lekkende hartkleppen maar dat komt vaker voor.. Hij mag gewoon weer aan het werk! :D

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 15:11

aah dat is fijn dat je een diagnose hebt! Geen idee hoeveel inpact lekkende hartkleppen hebben. Blijkbaar kan hij dan niet het bloed genoeg rondpompen waardoor er oedeem ontstaat?

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 19:18

Vanavond bel ik met de eigenaresse en dan krijg ik een uitgebreider verhaal te horen, maar dat denk ik indd wel.