Spieropbouw van een ouder paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joysieee

Spieropbouw van een ouder paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-17 08:40

Ik kon er niks over vinden, maar het is wellicht wel interessant om te lezen.

Door mijn slechte zicht ben ik (hopelijk tijdelijk) aan het paard van mijn moeder gebonden. Een heel stabiel paard die mij kan leren hoe ik blind kan rijden zodat het over een tijdje ook op mijn eigen, enorm sensibele paardje lukt. Super fijn dus!

Het gaat om een 22 jarige merrie. De laatste 5/6 jaar is ze maximaal 2 keer per week gereden waarbij ze vrijwel nooit inspanning hoefde te leveren.
Daardoor heeft ze weinig bespiering. Ik heb haar nu 3 keer gereden en de derde keer heb ik wat simpele lichte inspanning van haar gevraagd; hier werd ze super enthousiast van.Ze kwam een beetje uit de sleur van gewoon rondjes lopen wat ze gewend is.
Ik vind dat lastig omdat ze al ouder is, ben bang dat ik doorr haar enthousiasme ga overvragen.

Ik denk dat het al een stuk makkelijker voor haar zou zijn als ze wat meer spier heeft. Maar kan dat nog wel op zo'n leeftijd, spieren opbouwen? Je hoort altijd dat paarden en mensen naarmate ze ouder worden spier gaan inleveren, maar ik weet niet of het de ouderdom of het niet/weinig werken de oorzaak is van de lage bespiering.

Als het wel kan, hoe zit dat dan precies met het oudere paard? Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Nb: ze krijgt de hele dag ruwvoer en twee keer per dag een halve schep seniores priores, ze is goed op gewicht.

Ik ben heel benieuwd!

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 09:22

Niemand?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 09:25

Ik zou er in elk geval voor zorgen dat in het voer genoeg eiwitten zitten. Spieren opbouwen gaat makkelijker als de bouwstenen ervoor aanwezig zijn.

siskeh

Re: Spieropbouw van een ouder paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 09:36

Het gaat langzamer, dat wel, maar zeker niet onmogelijk.
Is het paard hiervoor wel intensiever getraind? of altijd op dit niveau.
Met de juiste voeding en rustig opbouwen kun je zeker nog een flinke spierbundel krijgen.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 09:56

Koper schreef:
Ik zou er in elk geval voor zorgen dat in het voer genoeg eiwitten zitten. Spieren opbouwen gaat makkelijker als de bouwstenen ervoor aanwezig zijn.
.

Idd, hier ben ik het helemaal mee eens. Met wat je nu voert kan ze niet voldoende opbouwen.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 09:57

Ik heb mijn paard met 21 jaar weer opgepakt nadat ze bijna 2 jaar stil heeft gestaan. Ik heb haar toen luzerne bijgevoerd. Hier zitten veel eiwitten in en bevordert de spieropbouw.
Verder heb ik goed opgelet of ze niet af viel. Als ze in viel voerde ik haar ook iets meer hooi en brok bij.
Door de leeftijd duurt het wel wat langer voor er spier op zit en ze zullen ook niet heel makkelijk meer bodybuilders worden, maar die van mij zit nu top in haar vel en bespiering.

Mijn paard gaf heel goed aan wat ze wel en niet kon. Dus was ook niet heel bang om haar te overvragen. Probeer dus goed op de kleine signalen van het paard te letten. Dan zal overvragen vast wel meevallen.

Edit: ik ben begonnen met 1 keer per week een half uurtje rijden. Daarbij heb ik veel gelongeerd zodat de spieren wel lekker in beweging blijven. Ik rij nu maximaal 3 keer in de week een half uur. Gezien de leeftijd vind ik dat meer genoeg.

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 10:32

In het verleden is ze wel intensiever getraind. Dit voeren we op advies van de da, maar is aangepast op het niet intensieve werk wat ze doet/deed. Dus zal eens kijken naar een aanvulling. Ze haalt uit haar huidige voer eigenlijk al te veel energie, dus dan moet ik kijken naar suikerarm voer.
In de tijd dat ze wel intensief getraind werd kreeg ze enkel ruwvoer en deed het hier goed op. Ben dus wel benieuwd wat er gaat gebeuren als we meer voer met eiwitten gaan voeren.

Ze hoeft echt geen bodybuilder te worden, maar wat spier maakt het haar denk ik wel makkelijker. Wij hebben ook mminder moeite met situps als we buikspieren hebben :)

Symbeami

Re: Spieropbouw van een ouder paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 10:57

Kijk eens naar Sixteen plus van Dodson en Horrell, dat helpt mijn 19 jarige merrie goed om weer wat spieren op te bouwen. We zijn er nog niet, maar sinds ik dat voer zie ik wel dat het beter wordt.