PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-24 14:52

Danuah, bedoelen ze daar de LDH en CK waardes mee?
Die zijn eigenlijk alleen bij PSSM type 1 en Px vaak verhoogd; bij de andere varianten nauwelijks tot niet. Hoge spierspanning is dan weer wel heel gebruikelijk bij die varianten.

joyce83

Berichten: 5222
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 08:46

Butengewoon ik heb geen idee of het in de kleinere welsh voorkomt. Meen wel in de facebookgroepen de grotere te zien.

Heeft van hier iemand zich opgegeven voor de online lezing over PX van futerberatung 21 feb?

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 08:51

Kan het niet uiteindelijk bij alle paarden voortkomen? Ongeacht ras?

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-24 14:18

joyce83 schreef:
Heeft van hier iemand zich opgegeven voor de online lezing over PX van futerberatung 21 feb?

Had ik nog niet voorbij zien komen. Heb je een link?

joyce83

Berichten: 5222
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 14:27

Mac schreef:
joyce83 schreef:
Heeft van hier iemand zich opgegeven voor de online lezing over PX van futerberatung 21 feb?

Had ik nog niet voorbij zien komen. Heb je een link?


https://www.tk-futterberatung.de/kurse

21-2 is een zoommeeting. Wel in het duits.

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 18:59

Mac schreef:
Danuah, bedoelen ze daar de LDH en CK waardes mee?
Die zijn eigenlijk alleen bij PSSM type 1 en Px vaak verhoogd; bij de andere varianten nauwelijks tot niet. Hoge spierspanning is dan weer wel heel gebruikelijk bij die varianten.

Joh, dat is echt de eerste keer dat ik dat hoor, maar dan valt er voor mij weer een puzzelstukje op zijn plaats. Mijne heeft ook n/Px erbij en altijd een net iets te hoge LDH waarde.
Weet je ook waardoor dat komt Mac?

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 20:10

Hier ook n/Px en verhoogde LDH

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 10:40

Marloezz: omdat P1 en Px klassieke spierbevangenheid als symptoom geven en de andere varianten niet - die geven spierafbraak of -schade, wat een ander proces is.

Dankjewel voor de link joyce!

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 11:01

Afbraak is afbraak, dat zie je in de spiermarkers, ongeacht waarom er schade is.
Echter kan een continue afbraak mogenlijk net niet over de grenswaarden heen gaan.
Bij mijn P1 zijn ze ook nooit schokkend hoog geweest maar achteraf gezien waren ze altijd al chronisch aan de hoge kant (nog net in de norm) waar we echter niet veel mee konden ivm geen symptomen.

Die uitschieters zie je meestal meer als het paard eerst traditioneel gehouden en gereden wordt en dan ineens symptomen krijgt.
Mijn dier stond altijd al in een suikerarme situatie met veel constante beweging dus dan krijg je niet zo snel een echte bevangenheid. Zelfs rond een aanval waren haar waarden niet heel hoog terwijl de schade goed zichtbaar was in het biopt.

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 11:14

Geeft Px per definitie klassieke spierbevangenheid? Ik dacht dat Px alleen een probleem vormt als er ook iets anders aan de hand is. Die van mij heeft IR en ik denk dat dat misschien de trigger is.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 11:18

Px was vroeger RER toch?
Ik denk dat mijn eerste paard dat had. Die was in de sport prima te rijden maar had wel lang nodig om los te komen en redelijk moeilijk in de rugbespiering te houden.
Als ik die een keer een te dunne deken gaf in het najaar of net verkeerd voerde dan stond ze klassiek bevangen. Is gelukkig niet vaak gebeurd.
Het is 1x gebeurd omdat ze met vorst ineens flink bokte terwijl ze nog niet voldoende warm gestapt was. Ik heb eerder toen ik jonger was een volbloed gereden die ook zo snel bevangen kon staan door domweg een dagje te laat de winterdeken erop te doen of stress bij vervoer. Dus ik had zo’n beleid al in mijn systeem waardoor ik het goed heb kunnen managen. PSSM2 was toch echter nog niet bekend, RER was toen net een beetje sporadisch in de bladen in de UK aangezien het bij volbloeden vaker voorkwam.
Die was bij zo‘n aanval op piekwaarden maar normaal gesproken had ze een prachtig gemiddeld bloedbeeld.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 11:59

Px is een verstoring in de calciumregulatie in spiercellen die RER kunnen veroorzaken. Px "is" dus geen RER, maar naar men denkt een (mede-)veroorzaker ervan. Dit mechanisme is op zichzelf geen spierafbraak. Paarden met Px en geen van de andere varianten van het MIM panel hebben dus meestal geen divots, kuilen en andere tekenen daarvan, maar kunnen wel symptomen van klassieke spierbevangenheid laten zien zoals: helemaal in het zweet staan niet passend bij de arbeid die ze hebben verricht, zware ademhaling, moeilijk kunnen lopen, tot aan koffiekleurige urine bij ernstige spierbevangenheid.
De aanwezigheid van (al dan niet al ontdekte) andere genmutaties/varianten maakt de symptomen vaak ernstiger.

PSSM type 1 is een suikeropslagprobleem. Dat is op zichzelf ook geen spierafbraak. PSSM type 1 op zichzelf veroorzaakt geen divots, kuilen en andere tekenen daarvan. Wel ook weer die symptomen van klassieke spierbevangenheid.

Het preciese proces achter wat de LDH en CK waardes verhoogt bij P1 en Px heb ik me tot nu toe niet in verdiept (en ik ben geen arts) maar het is dus wel bekend dat P1 en Px wel vaak enorme verhoging ervan kan laten zien en de MIM varianten niet. Bij P1 kunnen LDH en CK zelfs onmeetbaar hoog zijn. Zo hoog, dat er dierenartsen versteld hebben gestaan dit bij een levend en redelijk functionerend paard te hebben aangetroffen.

Ik ben wel benieuwd wat de presentatie van Marion Otto hierover zegt.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 12:03

De pssm1 glycogeen opslag problemen zorgt zeker wel voor spierschade (en dus ook zichtbaar in de bloedwaarden), echter inderdaad geen kuilen.

Spierbevangen = spierschade, dus verhoogde waarden.

Zelfs simpele spierpijn of een stress reactie bij een gezond paard zie je in de bloedwaarden.
Het maakt niet uit wat het mechanisme is, als er spiercellen kapot gaan, dan kun je dat meten.

De ernst van de pieken schijnt ook rasafhankelijk te zijn. Die extreem hoge waardes zie je het vaakst bij quarters die er verdacht goed mee om kunnen gaan.
Bij een ander ras kan een minder hoge waarde al veel meer pijn symptomen veroorzaken.

Dat ging bij mij ook eerst mis omdat de DA op het blad „appaloosa“ geschreven had terwijl het een om een dier met Knabstrupper en warmbloed achtergrond ging. De beoordelende uni vond de waarden voor een US Appaloosa heel mild, maar toen hij van mij hoorde dat het om een ander ras ging sloeg zijn diagnose om naar wen andere graad.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 14-02-24 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce83

Berichten: 5222
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 12:10

mm stomme is dat mijn n/px dus wel twee divots heeft. Maar goed ik weet niet hoe deze ontstaan zijn en of die dus daadwerkelijk hierdoor komen.

Doen jullie trouwens wel of niet regelmatig bloedonderzoek? Nadeel is dat ik dit dus niet heb gedaan voor start van verandering voer en ik niet zo goed weet wat dan wel een goed moment zou zijn om het wel te gaan doen. Ze staat nu hoog in de vitamine e, ze krijgt zout en mangaan. Verder ben ik nog niks gaan toevoegen omdat ik dat mee en mee wil doen.

Wat ik ook een lastige vind ik dat px alleen tot uiting komt met iets anders. Oke.... maar waar te starten naar het op zoek van van het andere?

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 12:13

Ik doe al 20 jaar bij al mijn paarden standaard 1x per 12-24 maanden een volledig bloedbeeld.
Ik heb dat altijd voor heel zinvol gehouden om de basiswaarden van je (gezonde) paard te kennen.

Kuilen hoeven uiteraard geen ziekte te zijn.
Mijn knapje heeft een krater op haar bil, maar daar zat eerder een hoefijzer omdat de kleine bitch dacht dat het een goed idee was om een sportpaard van 175 aan te vallen :+

Esperanza

Berichten: 3283
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 12:17

@Joyce Ik ga er vanuit dat er nog meer varianten zijn. Dus zou jouw n/px dus nog wel een variant kunnen hebben die de divots veroorzaakt?

Mijn paard is n/n getest (op de nu bekende varianten), maar heeft 2 kleine divots en zeker wel MIM. Hij heeft problemen met zijn strotteklepje, en voorhand/schouders. Hij is dus anders gaan bewegen (wat we met goede training proberen te verhelpen/niet erger te laten worden) hij is een toonlander geworden. Dat was hij zeker niet. Dus zeer strak hoefmanagement, ijzers met platen er in (anders voortdurend hoefzweren). Hij staat ook hoog in de mangaan, anders loopt hij onzuiver. Verder natuurlijk alle andere onderdelen van het dieet, een goed voer met amino's, extra eiwitten, zout en vitamine E.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 15:03

Inderdaad zijn er nog onontdekte varianten maar is er ook nog "gewoon" spierschade door trauma.

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 18:22

Ik ga toch kijken of ik kan veranderen van dieet. Het is toch niet helemaal afdoende nu we juist weer fanatieker aan het werk konden gaan. Wie voert er hier Vitalbix aan zijn wel of niet geteste PSSM'er?

Gewoon een algemene vraag!

maartje0987
Berichten: 97
Geregistreerd: 12-10-21

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 19:05

Interessant. Mijn n/px heeft meerdere deuken en onregelmatigheden en had al het vermoeden dat er wellicht een andere variant mee kon spelen. Zouden die deuken betekenen dat hij een verhoogde eiwitbehoefte heeft? Ik voer hem nu niet extreem veel eiwit bij omdat dat voor px niet zou hoeven.

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 19:59

xDenies schreef:
Ik ga toch kijken of ik kan veranderen van dieet. Het is toch niet helemaal afdoende nu we juist weer fanatieker aan het werk konden gaan. Wie voert er hier Vitalbix aan zijn wel of niet geteste PSSM'er?

Gewoon een algemene vraag!


Die van mij wordt gek op de Vitalbix

puppy1128

Berichten: 5013
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 20:21

xDenies schreef:
Ik ga toch kijken of ik kan veranderen van dieet. Het is toch niet helemaal afdoende nu we juist weer fanatieker aan het werk konden gaan. Wie voert er hier Vitalbix aan zijn wel of niet geteste PSSM'er?

Gewoon een algemene vraag!


Hier de breed and grow en doet ie het prima op. Wel de go maar zonder heet worden. De Timothee balancer van vitalbix was geen succes. Van koele nuchtere kikker naar alles Inc auto's zijn eng. Enneh, auto's geeft ie al een paar jaar geen ruk om. Ik was blij dat die zak op was hoor. Konden we weer normaal en veilig op pad. :')

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 20:55

Oh jeetje, dat is interessant. Verklaarbaar waarom jullie paarden er zo van werden? Mij is de Active + geadviseerd, heb nog wat adviesvragen gesteld dus ben benieuwd.

puppy1128

Berichten: 5013
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 21:08

xDenies schreef:
Oh jeetje, dat is interessant. Verklaarbaar waarom jullie paarden er zo van werden? Mij is de Active + geadviseerd, heb nog wat adviesvragen gesteld dus ben benieuwd.


Nee hoor het vaker van de balancers van vitalbix. Ik heb heel wat balancers/voeren geprobeerd, maar geen een werd ie zo van als op de vitalbix balancer. En van de breed and grow krijgt ie meer energie, eiwit etc. van binnen dan die balancer. Dus daar ligt het ook niet aan. Aan het weer lag het ook zeker niet aan. {:} :')
De breed and grow heeft ook geen luzerne/Timothee balancer erin verwerkt maar een eigen, de active heeft wel die balancer erin verwerkt begreep ik. Dus die durf ik dan ook niet aan. :=

Maar niet elk paard doet het 'slecht' op de balancer van vitalbix. Ken er ook zat die het wel goed op doen. Maar dat is een kwestie van proberen.

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 21:55

Ik denk door de luzerne, op de Pavo had ze het niet maar heb haar toch maar van de Pavo afgehaald.

Slmt9

Berichten: 4820
Geregistreerd: 25-11-12

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 21:59

Die van mij wordt ook gek als er luzerne in producten zit. Super rillerig en spooky.

Van vitalbix, metazoa en pavo hoor je dat wel meer. Dat ze er slecht op gaan. Ook daarvoor geldt dat je er maar op een manier achter komt.

@xdenies: en energie toevoegen door royaler lijnzaadolie te gaan geven? Of een product zoals bodybuilder van Mijten?