PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elin_

Berichten: 9662
Geregistreerd: 11-11-09

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 11:17

Dank! We maken eerst de darmbalans op; kijken of dat wellicht nog verder werkt. Gisteren weer heel boos met opzadelen, maar qua trainen was hij direct meer voorwaarts, liet zowaar los en niet heel kort. Juist nadat ik een vriendin had meegenomen (die alles nog wat minimaliseert; niet zozeer uit onwil, maar PSSM onderschattend voor mijn gevoel) om te laten zien hoe heftig het is. Dat is altijd zo hé dan neem je iemand mee en dan is het ineens weer beter.

Floortje_NL

Berichten: 184
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 16:29

Elin_ schreef:
Dank! We maken eerst de darmbalans op; kijken of dat wellicht nog verder werkt. Gisteren weer heel boos met opzadelen, maar qua trainen was hij direct meer voorwaarts, liet zowaar los en niet heel kort. Juist nadat ik een vriendin had meegenomen (die alles nog wat minimaliseert; niet zozeer uit onwil, maar PSSM onderschattend voor mijn gevoel) om te laten zien hoe heftig het is. Dat is altijd zo hé dan neem je iemand mee en dan is het ineens weer beter.

Hoeveel weegt je paard?

Ik gaf het ook 2x per dag zodat de maag zodat je geen pieken en dalen kreeg qua effectiviteit.

Elin_

Berichten: 9662
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 19:39

Floortje_NL schreef:
Elin_ schreef:
Dank! We maken eerst de darmbalans op; kijken of dat wellicht nog verder werkt. Gisteren weer heel boos met opzadelen, maar qua trainen was hij direct meer voorwaarts, liet zowaar los en niet heel kort. Juist nadat ik een vriendin had meegenomen (die alles nog wat minimaliseert; niet zozeer uit onwil, bmaar PSSM onderschattend voor mijn gevoel) om te laten zien hoe heftig het is. Dat is altijd zo hé dan neem je iemand mee en dan is het ineens weer beter.

Hoeveel weegt je paard?

Ik gaf het ook 2x per dag zodat de maag zodat je geen pieken en dalen kreeg qua effectiviteit.

Ongeveer 450 kilo

Floortje_NL

Berichten: 184
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 19:55

Elin_ schreef:
Floortje_NL schreef:
Hoeveel weegt je paard?

Ik gaf het ook 2x per dag zodat de maag zodat je geen pieken en dalen kreeg qua effectiviteit.

Ongeveer 450 kilo


Dan zou ik beginnen met 2x per dag 3 tabletten van 20mg. Na een weekje zou je dan wel iets moeten merken als er sprake is van maagzweren.

Elin_

Berichten: 9662
Geregistreerd: 11-11-09

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 22:59

6 tabletten of 3 in totaal?

Floortje_NL

Berichten: 184
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 01:42

Elin_ schreef:
6 tabletten of 3 in totaal?

6 in totaal op 24 uur

joyce83

Berichten: 5247
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 09:49

Hoe snel reageren die van jullie "symptomatisch" als er iets is? Ik heb het idee dat mijn n/px al iets relaxter begint te worden. Maar als ik goed zit qua supplementen blijft dat dan stabiel of kan er ook wel eens uitschietdag in zitten?
Dus bijvoorbeeld het regent, komt die reactie dan gelijk of pas een paar dagen later eruit?

Danuah

Berichten: 455
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 10:15

joyce83 schreef:
Hoe snel reageren die van jullie "symptomatisch" als er iets is? Ik heb het idee dat mijn n/px al iets relaxter begint te worden. Maar als ik goed zit qua supplementen blijft dat dan stabiel of kan er ook wel eens uitschietdag in zitten?
Dus bijvoorbeeld het regent, komt die reactie dan gelijk of pas een paar dagen later eruit?


Ik zal willen dat ik hier op kan antwoorden. Ik heb werkelijk waar geen idee wat de supplementen doen en wat hem triggert om een aanval te krijgen. Hier lijkt het echt steeds uit het niks te komen, zonder veranderingen zoals weer, stress, etc. Ik ben wel 1 dag de supplementen vergeten, toen was hij meteen daarna slecht. Of het daardoor kwam of juist door het weer, geen idee.

MRIIIS

Berichten: 5366
Geregistreerd: 19-11-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 10:23

Bij die van mij meestal de dag zelf en soms ook de dag erna als het weer ineens verandert. Zoals vorig weekend van -4 naar 12 graden.

Slmt9

Berichten: 4889
Geregistreerd: 25-11-12

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 13:05

Bij mijn paard de dag zelf (bijv regen/wind en geen deken op), maar die is ook de dag erna nog van slag.

Elin_

Berichten: 9662
Geregistreerd: 11-11-09

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 21:41

Hier ook niet echt een pijl op te trekken. Ja het weer inderdaad, maar zijn symptomatisch is niet direct heel heftig een aanval, maar gewoon stijfjes (en een dieseltje wanneer we dan aan de slag gaan), maar gezien hij al sinds november slecht is en eigenlijk al maanden reageert op de singel e.d. (steeds erger) weet ik niet hoe je dit noemt. Een langdurige aanval of gewoon continu symptomatisch. Ergens zou ik graag willen - hoe grof het ook klinkt - dat hij echt een aanval krijgt zoals op de video's, zodat je tenminste het echt ziet dat er wat is in plaats van op basis van miniscule zaken (de een vindt het stijf, dan ander vindt het nog gewoon wat koud en moet even opwarmen etc)

MRIIIS

Berichten: 5366
Geregistreerd: 19-11-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 23:15

Ja hier is symptomatisch ook stijf hoor, ze loopt nog wel maar wil dan niet echt draven, duurt echt een half uur voordat ze een beetje vooruit gaat.

Elin_

Berichten: 9662
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 10:35

MRIIIS schreef:
Ja hier is symptomatisch ook stijf hoor, ze loopt nog wel maar wil dan niet echt draven, duurt echt een half uur voordat ze een beetje vooruit gaat.

Maar hoelang houdt dit bij jou aan? Ik had deze week een dag dat hij ohz niet vooruit wilde, pijn signalen etc gaf, dus afgestapt. Dag erna wilde vriendin het zien, gezien ik echt zag hoe erg het was. Wel nog wat naweeën, maar met losstappen ging hij zelf al stukjes in draf (360 graden anders dan dag ervoor dus) en liep uiteindelijk wel redelijk goed. Op ongemak met aansingelen etc na.

MRIIIS

Berichten: 5366
Geregistreerd: 19-11-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 11:04

Laatste keer was dit ongeveer een week, begin december. Was toen overgestapt op ander voer (en meteen weer terug want dat werkte dus niet). Maar ze loopt nog steeds niet zoals ervoor moet ik zeggen :( Hopelijk wat verbetering komende tijd.

Nala

Berichten: 8213
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 18:00

Elin_ schreef:
Hier ook niet echt een pijl op te trekken. Ja het weer inderdaad, maar zijn symptomatisch is niet direct heel heftig een aanval, maar gewoon stijfjes (en een dieseltje wanneer we dan aan de slag gaan), maar gezien hij al sinds november slecht is en eigenlijk al maanden reageert op de singel e.d. (steeds erger) weet ik niet hoe je dit noemt. Een langdurige aanval of gewoon continu symptomatisch. Ergens zou ik graag willen - hoe grof het ook klinkt - dat hij echt een aanval krijgt zoals op de video's, zodat je tenminste het echt ziet dat er wat is in plaats van op basis van miniscule zaken (de een vindt het stijf, dan ander vindt het nog gewoon wat koud en moet even opwarmen etc)


Hier ook sinds november boos op de singel/buik. Ik heb nu omeprazol en sucrabest gegeven omdat dierenarts en ik beide denken aan maagzweren. Het gaat nu veel beter, ze reageert niet meer op aanraking aan haar buik. Maar ik weet dus niet of dit door de maagzweer behandeling of het weer komt.

maartje0987
Berichten: 97
Geregistreerd: 12-10-21

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 08:46

@MRIIS krijg je voedingsadvies van marion otto?

MRIIIS

Berichten: 5366
Geregistreerd: 19-11-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 08:59

Ja!

Mac

Berichten: 11654
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 09:53

Ben wel benieuwd naar wat zij voorstelt :-)
Zij schijnt wel goede resultaten te boeken.

Nala

Berichten: 8213
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Landgraaf

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 11:38

De gevoeligheid aan haar buik is helemaal weg *\%/* nu alleen de vraag of het het koude weer was of toch echt maagzweren.

maartje0987
Berichten: 97
Geregistreerd: 12-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:56

MRIIIS schreef:
Ja!

Heb je een pb gestuurd.

Elin_

Berichten: 9662
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 15:30

Nala schreef:
De gevoeligheid aan haar buik is helemaal weg *\%/* nu alleen de vraag of het het koude weer was of toch echt maagzweren.

Omg nice! Hier ga ik eerst de darmbalans aanpakken. Verder fijn gesprek op stal gehad met de staleigenaar - huilbui 2 :') - en even alles qua moeten eraf gehaald.

Gelongeerd met helemaal niks (geen bijzet etc), maar toch nog steeds lastig. Eens besloten om alles eraf te halen (halster om de nek ipv om) en direct verschil. Hij gaf al eerder last op de atlas aan, maar dit maakt het helemaal duidelijk. Verder gewoon lekker laten lopen. Qua buik denken we voornamelijk aan terugval = pijn = stress = buikklachten. Hij gaf op de rechtkant ook meer reactie op de buik dan links. En dat komt weer overeen met boosheid ohz op links bij buiging (rechts moet dan rekken).

Ook al heb ik nog geen oplossing; het gevoel dat er een verklaring is, geeft al zo'n verlichting.


Mac schreef:
Ben wel benieuwd naar wat zij voorstelt :-)
Zij schijnt wel goede resultaten te boeken.


Ik ken deze naam helemaal niet; ook Google weet het niet. Kan iemand mij bijpraten?

NikkiB1991

Berichten: 214
Geregistreerd: 21-03-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 15:33

Beste bokkers,

Ik heb TS even geleden al gesproken, en netjes gevraagd of ik mijn vraag hier mocht stellen. Gelukkig ging zij hiermee akkoord! Het doel is namelijk een product te creeëren waar men écht mee geholpen is, en waar kan je dan beter beginnen dan bij de eindgebruiker zelf? Lijkt mij een heel waardevolle kans om direct met jullie in gesprek te gaan! Ik heb het topic natuurlijk doorgelezen, maar op alles goed, zonder dubbelen etc. op een rijtje te krijgen is met 160 pagina's niet echt meer te doen.

Ik ben al enkele maanden (de tijd vliegt echt als ik ergens volledig in duik) bezig te onderzoeken welke voedingsstoffen nu het meest gebruikt worden, welke doseringen succesvol zijn, waar is gedegen onderzoek naar gedaan en welk bewijs komt voort uit ervaringen van eigenaren, en ga zo maar door. Ik heb ook nog contact gehad met verschillende researchers die verbonden zijn aan verschillende onderzoeksinstituten. Wat research op de achtergrond betreft, heb ik nu het punt bereikt dat ik denk, en nu moeten we door naar de volgende stap. Waarbij ik jullie dus nog eens expliciet zou willen vragen, wat voor supplement gaat jullie nu echt helpen? Natuurlijk in beginsel om jullie paarden te ondersteunen bij deze nare ziekte, maar ook wat jullie wat werk/zorg/pakketten/en hopelijk ook euro's zal schelen, hoewel ik op dat laatste nog geen garanties kan doen natuurlijk. Ik begrijp heel goed dat met alle varianten er geen 1 enkele oplossing is, maar als ik een bepaalde groep, als is het 20%, wél vooruit kan helpen is dat al de moeite waard toch?

Wat betreft optionele ingrediënten zit ik nu op het volgende:
- Amino (LMT)
- Vitamine E (natuurlijk)
- Selenium
- Magnesium
- Mangaan
- Acetyl-L-carnitine
- Zouten
- Vitamine C
- MSM
- Eiwitbron?

Waar ik op dit moment zelf mee speel, omdat het erop lijkt dat dit het meest gebruikt wordt ofwel resultaat geeft:
Amino - 10/6/4
Vitamine E, natuurlijk - 5000 IE
Magnesium - 12g
Acetyl-L-carnitine - 13g

Omdat mijn intentie écht oprecht is jullie te helpen, hoop ik dat jullie met mij willen delen wat jullie wensen en behoeften zijn. Mocht er daadwerkelijk iets uit voortkomen, zal ik ook op zoek zijn naar testers. Wie weet kan ik die tzt ook hier vinden :)
Wil je helpen, dan mag dat hier in het topic, maar als je het liever privé houdt is een PB natuurlijk ook van harte welkom. Spar je liever over de telefoon of WhatsApp kan je ook altijd even naar mijn nummer vragen!

Groetjes, en alvast hartelijk bedankt voor het lezen van dit epistel, Nikki

Slmt9

Berichten: 4889
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 15:42

Hoe mooi het ook klinkt, ik denk niet dat het haalbaar is. Het is zo wisselend wat elk paard nodig heeft. Niet alleen ingredient, maar ook nog welke vorm (vloeibaar/poeder). Zeker in het begin of in het wisselen van seizoenen vind ik het juist fijn dat ik van het een wat meer geef dan het ander en daarop kan bijsturen als nodig.

Begrijp me niet verkeerd, het lijkt me heerlijk als er gewoon een product is wat je kan geven en er verder niet meer over hoeft na te denken. Maar in de praktijk werkt dat voor mij niet zo.

NikkiB1991

Berichten: 214
Geregistreerd: 21-03-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 15:50

Slmt9 schreef:
Hoe mooi het ook klinkt, ik denk niet dat het haalbaar is. Het is zo wisselend wat elk paard nodig heeft. Niet alleen ingredient, maar ook nog welke vorm (vloeibaar/poeder). Zeker in het begin of in het wisselen van seizoenen vind ik het juist fijn dat ik van het een wat meer geef dan het ander en daarop kan bijsturen als nodig.

Begrijp me niet verkeerd, het lijkt me heerlijk als er gewoon een product is wat je kan geven en er verder niet meer over hoeft na te denken. Maar in de praktijk werkt dat voor mij niet zo.


Hi Slmt9!

Ik begrijp je reactie heel goed, en dank daarvoor! Toch hoop ik dat er iets van common ground te vinden is. Voor zover ik begrijp, is amino en natuurlijke vitamine E voor heel veel paarden al de basis. Veel vitamine E supplementen zijn niet hoog genoeg gedoseerd/niet natuurlijk en al helemaal niet gecombineerd met Amino. Dus dat zou van 2 potten al 1 kunnen maken. Het is dus ook niet mijn doel om jouw hele voorraad te vervangen door 1 emmertje, maar stel je kan van 5 naar 2 of 3, zou dat al winst zijn toch? En wie weet draait het hele project inderdaad op niks uit, kan ook nog, maar het lukt me nog niet het uit mijn hoofd te zetten...

Kayleigh__

Berichten: 1073
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 16:07

Slmt9 schreef:
Hoe mooi het ook klinkt, ik denk niet dat het haalbaar is. Het is zo wisselend wat elk paard nodig heeft. Niet alleen ingredient, maar ook nog welke vorm (vloeibaar/poeder). Zeker in het begin of in het wisselen van seizoenen vind ik het juist fijn dat ik van het een wat meer geef dan het ander en daarop kan bijsturen als nodig.

Begrijp me niet verkeerd, het lijkt me heerlijk als er gewoon een product is wat je kan geven en er verder niet meer over hoeft na te denken. Maar in de praktijk werkt dat voor mij niet zo.

Ik ben het hier helemaal mee eens.
Tuurlijk is het mooi als alles in 1 product zit, maar het is zo’n maatwerk dat ik bewust niet zou kiezen voor een alles in 1 product. Ik wil direct kunnen schakelen in dieet als het nodig is.
En of ik nou 2,3 of 8 emmertjes supplementen heb staan, zoveel tijd ben ik er nou ook niet echt aan kwijt per week. Met een weeglepel is alles zo gewogen.