PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 13:03

BrittS: waren de behandelingen en het beginnen met eiwitten voeren tegelijkertijd? Als dat slechte lopen na de behandeling is begonnen en hij blijkt wél PSSM2 te hebben, dan is het wel goed om in de toekomst even in de gaten te houden of dat geen patroon wordt. Tot twee weken (soms zelfs langer) na een "event" kunnen ze een terugslag krijgen, oftewel symptomatisch worden.

Hoefbevangenheid en een aanval van PSSM2 kunnen heel erg op elkaar lijken qua beeld. Dat maakt het soms lastig om precies te beoordelen waar je mee te maken hebt.

Zoals hierboven al gezegd is maakt het soort eiwit ook nog verschil.
Krijgt je paard ook gras? Daar lijken veel paarden met PSSM2 (behalve de Px variant) het namelijk erg goed op te doen. Bij afwezigheid van gras zijn wortels een goed alternatief.

Ik hoor toch vaker dat paarden niet goed reageren op erwteneiwit. Dan is rijsteiwit misschien een beter alternatief, of in eerste instantie alleen de 3amino. Als dan blijkt dat er meer eiwit nodig is, kan dat later nog worden toegevoegd.

Farjen: hoe is je paard zonder spelt? En waarom voer je Equilin Balancer als je ook al vitalbix voert?

Wat Sizzle zegt: het is vaak echt heel goed zoeken wat voor elk individueel paard werkt (en wat niet).

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 19:18

Ja, redelijk tegelijk, dat maakt het ook vrij lastig, (niet handig, maar ik had niet helemaal gerekend op zo'n reactie :=) Twee weken terug ben ik begonnen met de rest van het dieet en toen heb ik zijn normale eiwitrijke voer al iets verhoogd, afgelopen woensdag ben ik in het bos afgestapt omdat ik hem stijf vond en toen kreeg hij net twee dagen een klein beetje erwteneiwit erbij (voer + erwteneiwit samen 40 gram eiwit). Dat was 5 dagen na de behandeling. Gisteren was hij echt beroerd, toen kreeg hij dus 5 dagen de erwteneiwit bij en was het 1 week na de behandeling.

Hij staat nog niet op gras nu, maar staat dat zodra het kan wel (enkele uren per dag, geen hele dagen).

Gelukkig is hij vandaag een stuk beter dan gisteren, hij heeft dan gisteravond wel metacam gehad, dus beeld vertekend, maar ik ben er wel blij mee.

Zou iemand mij nog in het kort een uitleg willen geven over waar dat Myopathy Panel (p2,p3,p4,px,p8,k1) nou precies op test en waar de twijfels precies over gaan? Mag ook via pb. Ik heb het wel voorbij zien komen, maar ik kan het niet terug vinden.

Spenk
Berichten: 21830
Geregistreerd: 30-08-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 19:29

Ik zou echt dan stoppen eerst met die eiwitten... Vroeger werd er gedacht paarden hoefbevangen werden van de eiwitten in het gras maar dat bleek het fructaan te zijn. Maar dat betekend niet ze niks kunnen krijgen van teveel of niet goed verteerbare eiwitten.

Nouvel

Berichten: 28573
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 19:41

Als je twijfelt of je paard er tegen kan zou ik zeker een periode stoppen of flink minderen om te kijken of dat scheelt inderdaad.

Farjen

Berichten: 8023
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 19:51

Mac: paard kreeg tot voor kort zijn lijstje supplementen maar dan geen vitalbix maar fiber mix van Lannoo.
Toen gaf ik een klein beetje equilin omdat fiber misschien niet zoveel "inhoud" heeft als de vitalbix.
En nu was hij zo enorm vermagerd, dus ben ik hem een beetje aan het "vetmesten" met oa beetje spelt en equilin

Vorig jaar te dik (had op echo een enorm vetlaag op de buik)
Ik vind dit zelf gewoon goed:
Afbeelding


Augustus als fulltime weide paard:
Afbeelding

Februari |(
Afbeelding

Deze week, we zijn er nog niet maar het is wel al veel beter
Afbeelding

Nouvel

Berichten: 28573
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 21:08

Oh jeetje, die 1 na laatste foto, wat is ‘ie daar teruggevallen zeg!
Op de eerste foto vind ik hem het mooist denk.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 10:55

BrittS schreef:
Ja, redelijk tegelijk, dat maakt het ook vrij lastig, (niet handig, maar ik had niet helemaal gerekend op zo'n reactie :=) Twee weken terug ben ik begonnen met de rest van het dieet en toen heb ik zijn normale eiwitrijke voer al iets verhoogd, afgelopen woensdag ben ik in het bos afgestapt omdat ik hem stijf vond en toen kreeg hij net twee dagen een klein beetje erwteneiwit erbij (voer + erwteneiwit samen 40 gram eiwit). Dat was 5 dagen na de behandeling. Gisteren was hij echt beroerd, toen kreeg hij dus 5 dagen de erwteneiwit bij en was het 1 week na de behandeling.

40 Gram extra eiwit maakt voor een gezond paard geen enkel verschil. Stel dat je Appaloosa 400 kg weegt en niet overdreven hard in het werk staat, dan mag die per dag gemakkelijk 800 tot 1000 gram eiwit hebben. Dan is die 40 gram extra verwaarloosbaar.

Het ligt anders bij paarden met EMS. Die reageren op een maaltijd met veel eiwit door tot negen keer meer insuline aan te maken. Ik weet niet of je paard getest is op insulineresistentie. Misschien is het nuttig om dat te laten doen.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:04

BrittS schreef:
Voor nu ga ik inderdaad de extra eiwitten schrappen, en ik ben nu wel op een punt dat ik toch wel serieus overweeg om te gaan testen (de tegengeluiden icm de prijs hielden me tegen), dus afhankelijk van de uitslag probeer ik het wellicht nog rustig aan met een andere bron.

Waarom? Je betaalt €300 en je bent geen stap verder.
Krijg je een positief resultaat, dan is het perfect mogelijk dat je paard in werkelijkheid geen PSSM2 heeft. En let op, dat geldt aan weerskanten. Krijg je een negatief resultaat, dan is het even goed mogelijk dat je paard wél PSSM2 heeft.

Elin_

Berichten: 9656
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:11

BigBen schreef:
BrittS schreef:
Voor nu ga ik inderdaad de extra eiwitten schrappen, en ik ben nu wel op een punt dat ik toch wel serieus overweeg om te gaan testen (de tegengeluiden icm de prijs hielden me tegen), dus afhankelijk van de uitslag probeer ik het wellicht nog rustig aan met een andere bron.

Waarom? Je betaalt €300 en je bent geen stap verder.
Krijg je een positief resultaat, dan is het perfect mogelijk dat je paard in werkelijkheid geen PSSM2 heeft. En let op, dat geldt aan weerskanten. Krijg je een negatief resultaat, dan is het even goed mogelijk dat je paard wél PSSM2 heeft.

Volgens jou opinion ja..

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:11

Dat is geen mening, dat is door middel van wetenschappelijk onderzoek bewezen en daarmee dus een feit. :)

Spenk
Berichten: 21830
Geregistreerd: 30-08-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:14

Er is toch inderdaad wetenschappelijk onderbouwd de test niet betrouwbaar is dus dat is geen mening maar een feit.

Elin_

Berichten: 9656
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:51

AnnedB schreef:
Dat is geen mening, dat is door middel van wetenschappelijk onderzoek bewezen en daarmee dus een feit. :)

Maar anderzijds is er ook onderzoek gedaan waarin toch wel daadwerkelijk uitspraken gedaan worden over een betrouwbare uitslag.

Ik bevind me vooral in het middengebied
Gezien onderzoeken ook altijd nog anders te interpreteren zijn en ik de wijsheid helaas ook niet in pacht heb. Al neem ik wel meer aan van een internationale organisatie dan een individu niet werkzaam op of rondom het onderwerp. Wanneer het twee wetenschappers zijn wordt het alweer lastig :+

Spenk
Berichten: 21830
Geregistreerd: 30-08-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:56

Heb je daar linkjes van? Volgens mij is er helaas nog geen enkel wetenschappelijk bewijs dat de test correct is.

Elin_

Berichten: 9656
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:02

Spenk schreef:
Heb je daar linkjes van? Volgens mij is er helaas nog geen enkel wetenschappelijk bewijs dat de test correct is.

Yes ik ga even voor je opzoek!

Ik weet inmiddels niet wat ik altijd moet geloven. Probeer een beetje in het midden te blijven en nuchter na te denken, maar iedereen moet dat voor zichzelf weten

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:07

Ben ook erg benieuwd naar het onderzoek dat de test wel correct is.

Elin_

Berichten: 9656
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:59

AnnedB schreef:
Ben ook erg benieuwd naar het onderzoek dat de test wel correct is.

Hoho ik zeg dat ik artikelen gelezen heb over de uitspraken waarin we kunnen aannemen dat het een betrouwbare uitslag is. Niet over een compleet gevalideerde test die alle overige tegengeluiden van de kaart slaat. Anders hadden we deze discussie niet eens gehad namelijk :+

Spenk
Berichten: 21830
Geregistreerd: 30-08-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:01

Maar dan kun je het toch niet betrouwbaar noemen? Dat is nou net de hele essentie van wetenschappelijk onderzoek.

Elin_

Berichten: 9656
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:15

Spenk schreef:
Maar dan kun je het toch niet betrouwbaar noemen? Dat is nou net de hele essentie van wetenschappelijk onderzoek.

Ik zeg vooral dat ik in het midden zit. Gezien je bij onderzoek altijd nog een interpretatie hebt. En dat is niet omdat ik zo nodig wil bewijzen dat de test betrouwbaar is (al zou ik het diep in mijn hart wel willen), maar wel om een tegengeluid te geven op het zwart wit denken waarin de test compleet als onzin afgedaan wordt.

Het laat iig zien of je een grote kans hebt het te ontwikkelen of niet. Ik vind kritisch zijn goed, maar bij dokters krijg je ook meer zorg wanneer er een erfelijke aandoening in de familie zit en jij bepaalde Gens hebt. Waar ook veelvoudig vaak geconstateerd wordt dat je de ziekte daadwerkelijk krijgt.

Nogmaals... Ik ben geen professional, wetenschapper of kenner, maar vele hier en overigens op andere plekken zitten ook niet in deze labs en moeten het ook doen met eigen conclusies en gepubliceerde info. Ik geloof en zeg alleen dat ik wel geloof dat de test iets zinnigs kan zeggen over het ziektebeeld van je paard.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:42

Doe idd gewoon zelf goed je research met alle beschikbare info
Ga niet blind achter 1 optie aan
En dat geld voor alle partijen, dus ook niet blind achter Valberg die brult dat pssm2 en de testen etc bullshit is
Ondanks al haar goede werk met pssm1

Duik gewoon lekker in alle info van de universiteiten die er wereldwijd mee bezig zijn en de verschillende labo’s
Als je klinisch beeld en test uitslag kunt verenigen en dan de passende supplementen kunt toepassen en resultaten ziet , dan ga ik voor “de test klopt in dit geval”

Daarnaast kunnen mensen wel heel hard roepen dat biopten de enige manier zijn, maar op het moment dat een biopt op ene verkeerd moment of op een verkeerde plek word genomen (wat nog wel eens gebeurd) het biopt vekeerd verwerkt word(wat ook nog wel eens gebeurd) dan os dat biopt net zo betrouwbaar als dat de dna test is volgens de tegenstanders

Oftewel, dat zwart wit denken leid nergens toe en oogkleppen heb je met dit soort zaken helemaal niets aan


En nu ga ik weer proberen mezelf niet te laten verleiden tot reageren op randzaken ipv posts over specifieke gevallen ...

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 14:03

Zwart wit denken is zeker niet altijd goed, echter kun je in dit geval wel geld besparen dat je dan weer aan iets kunt uitgeven dat je paard echt helpt. ;)
Die test is er alleen voor de uitvoerders ervan en voor de eigenaren die valse zekerheid hebben.

Maar goed hier komen we inderdaad niet uit.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:03

Idd, komen we niet uit
Zeker omdat bij mijn paard de behandeling al een jaar voor er unerhaupt test mogelijkheden waren voor ijslanders gestart is
Behandeling is in samenspraak met de kliniek en een onafhankelijke dierenarts in gang gezet nadat ik al belachelijk veel geld had gespendeerd aan allerlei testen die niets opleverden behalve uitsluiten dat het a b c of x y z was of gewoonweg onduidelijk ware.

En inmiddels is er idd 70 euro gespendeerd aan een dna test om te zien of die bevestigd wat wij door uitsluiten en symptomen kijken al aan het behandelen zijn (maar geloof me, die 70 euro is niks vergeleken met alle zinloze euro's die al gespendeerd zijn aan de rest van de dierenartsenij welke mijn paard dus idd geen soelaas hebben kunnen bieden)

En ipv een dood paard heb ik een paard wat goed op weg is om weer te functioneren
Dan geef ik mijn vertrouwen wel aan dierenartsen met gezond verstand en een afgeronde studie met nascholingen en mijn eigen research capabilities ipv me te laten ontmoedigen door wildvreemden op internet

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 16:06

Had je dit volgens jou niet voor elkaar kunnen krijgen zonder die test te doen?

Ipsilonka

Berichten: 5869
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 16:17

@ AnnedB, waarom moet je nou zo doordrammen op Sonja_vR? Kun je dan echt niet gewoon denken, joh wat fijn dat haar paardje het weer lekker doet!

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 16:21

Je doet de aanname dat ik dat niet denk bij mezelf, dat is jammer. :)

Ik doe de aanname dat we allemaal in oa dit topic zitten omdat we onze paarden vooruit willen helpen of op zn minst stabiel willen houden.
Het gaat hier om een aandoening die ontzettend veel ellende met zich meebrengt en waar uiteraard een hoop frustratie bij komt kijken zo af en toe.
Mijn huidige tink is niet het eerste paard in mijn leven met deze aandoening en ik heb er mijn levenswerk van gemaakt om een zo goed mogelijk leven te creeeren voor paarden met deze ziekte.
Dit topic is dan ook niet het enige medium waar ik probeer mijn kennis te delen ook al wordt dat hier helaas als drammerig gezien door sommigen.
Als het proberen mensen geld te besparen aan een bewezen onbetrouwbare test drammerig wordt gevonden dan zij dat zo.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 18:19

Elin_ schreef:
Spenk schreef:
Maar dan kun je het toch niet betrouwbaar noemen? Dat is nou net de hele essentie van wetenschappelijk onderzoek.

Ik zeg vooral dat ik in het midden zit. Gezien je bij onderzoek altijd nog een interpretatie hebt. En dat is niet omdat ik zo nodig wil bewijzen dat de test betrouwbaar is (al zou ik het diep in mijn hart wel willen), maar wel om een tegengeluid te geven op het zwart wit denken waarin de test compleet als onzin afgedaan wordt.

Het laat iig zien of je een grote kans hebt het te ontwikkelen of niet.

Ik heb alle begrip voor wat je zegt, echt waar, maar de Equiseq test blijft waardeloos. Dat heeft niets te maken met zwart-wit denken, maar met feiten en gezond verstand.

De feiten zijn dat Equiseq test voor bepaalde genetische varianten. Als die varianten aanwezig zijn, zegt Equiseq, dan heeft je paard PSSM2, of minstens een verhoogd risico om PSSM2 te ontwikkelen.

Het probleem is dat Equiseq nooit heeft bewezen dat er een link bestaat tussen de onderzochte varianten en PSSM2. Dan mag je dat zwart, wit, of grijs bekijken, de test is onbruikbaar. Je kunt nog honderd genetische varianten bekijken, zolang je niet met zekerheid weet dat er een verband bestaat tussen de variant en de ziekte heeft dat geen enkele zin.

Maar er is meer. Valberg heeft voor P2, P3a, P3b en P4 onderzocht of er een verband bestaat met PSSM2 en/of MFM. Ze heeft geen enkel verband gevonden. Ik kan je eerlijk zeggen, als je de complete tekst leest van Valberg's onderzoek, dan zijn de resultaten redelijk vernietigend voor de Equiseq test.

Dus neen, de Equiseq test heeft geen enkele meerwaarde. En neen, de test laat niet zien of je paard een grotere kans heeft om PSSM2 te ontwikkelen. Dat is eenvoudigweg onjuist.