PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 20:10

Kun je toelichten waarom je zo weinig waarde hecht aan dit onderzoek/deze vrouw?
Zij is degene die Pssm heeft ontdekt, ik hecht zelf erg veel waarde aan haar onderzoeken.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 20:36

Sorry voor het binnenvallen, maar ik ben even benieuwd naar ervaringen.
Twee weken geleden ben ik begonnen met het PSSM2 dieet voor mijn 15 jarige Amerikaanse Appaloosa, hij is niet getest op P2, P1 is hij negatief op. Hij heeft altijd al wat dingetjes, vooral stijfheid, moeilijk met bekappen, en hij lijkt vrij lui. Hij is wel gewoon te rijden en functioneert verder goed. Twee weken terug begonnen met de magnesium, zout, 3amino, een paar dagen later met de natuurlijke vitamine E via de fb pagina en hij staat nu sinds 4 dagen op extra eiwitten (40 gram). Vorige week is hij behandeld door de osteopaat/chiropractor, maar dat wordt hij jaarlijks en dat heeft vooralsnog ook nooit problemen gegeven. Er moest wel veel gebeuren (altijd wel eigenlijk), dus spierpijn zou niet vreemd zijn, alleen we zijn dus al een week verder.

Stel, hij zou geen P2 hebben, kunnen die extra eiwitten dan veel kwaad? De aangeraden hoeveelheid is 50-200 gram zag ik, dus ik zit vrij safe naar mijn idee. Echter loopt hij nu niet goed. Niet persee typisch hoefbevangen, maar wel erg stijf, in stap is hij redelijk oke, maar draven doet hij liever niet. Hij heeft geen verleden met HB, maar heeft wel één keer eerder zoiets gehad, 4/5 jaar geleden. Hij leek toen in eerste instantie hoefbevangen, maar later toch weer niet en uiteindelijk is het nooit duidelijk geweest wat dat nou was.

De dierenarts raadt me metacam aan voor het weekend en in ieder geval even te stoppen met de eiwitten. De osteo/chiro heb ik filmpjes gestuurd, maar nog geen reactie op gehad.

Mijn hooi (onverpakt) is getest en zit kwa waardes prima, verder staat hij 24/7 buiten (nog niet op gras).

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 20:44

Als het probleem is ontstaan nadat je de extra eiwitten bent gaan voeren zou ik deze inderdaad weer terugschroeven en kijken of het probleem daarmee ook weer verdwijnt. :) Het is altijd een beetje testen wat werkt per individu.

Elin_

Berichten: 9656
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 20:56

BrittS schreef:
Sorry voor het binnenvallen, maar ik ben even benieuwd naar ervaringen.
Twee weken geleden ben ik begonnen met het PSSM2 dieet voor mijn 15 jarige Amerikaanse Appaloosa, hij is niet getest op P2, P1 is hij negatief op. Hij heeft altijd al wat dingetjes, vooral stijfheid, moeilijk met bekappen, en hij lijkt vrij lui. Hij is wel gewoon te rijden en functioneert verder goed. Twee weken terug begonnen met de magnesium, zout, 3amino, een paar dagen later met de natuurlijke vitamine E via de fb pagina en hij staat nu sinds 4 dagen op extra eiwitten (40 gram). Vorige week is hij behandeld door de osteopaat/chiropractor, maar dat wordt hij jaarlijks en dat heeft vooralsnog ook nooit problemen gegeven. Er moest wel veel gebeuren (altijd wel eigenlijk), dus spierpijn zou niet vreemd zijn, alleen we zijn dus al een week verder.

Stel, hij zou geen P2 hebben, kunnen die extra eiwitten dan veel kwaad? De aangeraden hoeveelheid is 50-200 gram zag ik, dus ik zit vrij safe naar mijn idee. Echter loopt hij nu niet goed. Niet persee typisch hoefbevangen, maar wel erg stijf, in stap is hij redelijk oke, maar draven doet hij liever niet. Hij heeft geen verleden met HB, maar heeft wel één keer eerder zoiets gehad, 4/5 jaar geleden. Hij leek toen in eerste instantie hoefbevangen, maar later toch weer niet en uiteindelijk is het nooit duidelijk geweest wat dat nou was.

De dierenarts raadt me metacam aan voor het weekend en in ieder geval even te stoppen met de eiwitten. De osteo/chiro heb ik filmpjes gestuurd, maar nog geen reactie op gehad.

Mijn hooi (onverpakt) is getest en zit kwa waardes prima, verder staat hij 24/7 buiten (nog niet op gras).


Hier ging het ook niet goed met de eiwitten. Harde hals alsof ie hb werd.

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:03

Welke eiwitbron hebben jullie gebruikt? Hier kunnen er 2 niet tegen luzerne. De ene krijgt er een harde ribbelhals van en krijgt kalige plekken onder de manen, de andere wordt er heel jeukerig op.

DenB
Berichten: 126
Geregistreerd: 23-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:05

Kan ook nog zijn dat je paard reageert op het soort eiwitten. Ik weet niet welke je geeft. Sommige paarden kunnen niet zo goed tegen erwteneiwitisolaat.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:10

Ik heb de erwteneiwit van bulk gebruikt.. Maar daar stop ik dus inderdaad mee, en ik zit nu heel hard te twijfelen om toch te gaan testen. Aghh, ben wel bang voor HB nu, Hij heeft vanmorgen nog gewoon alles gehad, want in de paddock was er niets aan hem te zien. Hopelijk heb ik het daarmee niet nog erger gemaakt ;(

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:12

Het is je gelukkig toch redelijk snel opgevallen dus ik duim voor je dat het allemaal mee zal vallen.
Eventueel kun je de hoeven 2x per dag koelen. Dat kan sowieso geen kwaad.

Elin_

Berichten: 9656
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:14

BrittS schreef:
Ik heb de erwteneiwit van bulk gebruikt.. Maar daar stop ik dus inderdaad mee, en ik zit nu heel hard te twijfelen om toch te gaan testen. Aghh, ben wel bang voor HB nu, Hij heeft vanmorgen nog gewoon alles gehad, want in de paddock was er niets aan hem te zien. Hopelijk heb ik het daarmee niet nog erger gemaakt ;(

Hier ook van bulk maar na het stoppen + glucobalance kwam het wel weer goed

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:16

Hier haal ik de eiwitten uit luzernebrok en luzernehooi en sinds kort voer ik spirulina bij maar ik heb een paard dat sowieso niet gevoelig is voor overgewicht of hoefbevangenheid.
Anders zou ik hier toch voorzichtiger mee zijn denk ik.

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:18

Werken jullie trouwens ook met dekens bij jullie pssmpaarden?

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:18

Elin_ schreef:
Maar een biopt moet je net de spier hebben met spierschade + is geen manier om P2 of P1 te checken. Dat is wat mij bij Wolvega ook verteld is. .


Dat met de schade klopt, je moet wel schade of stapeling hebben natuurlijk. Maar het klopt niet dat je geen onderscheid kan maken.
Je kunt waarschijnlijk niet P2 van alle andere hogere nummers onderscheiden maar uitgerekend P1 is histologisch aan te kleuren vanwege de suikerstapeling.
Ik heb destijds wel een biopt laten doen, viel me alles mee eerlijk gezegd.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 16-04-21 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Elin_

Berichten: 9656
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:20

Sizzle schreef:
Elin_ schreef:
Maar een biopt moet je net de spier hebben met spierschade + is geen manier om P2 of P1 te checken. Dat is wat mij bij Wolvega ook verteld is. .


Dat met de schade klopt, moet wel schade hebben natuurlijk. Maar het klipt niet dat je geen onderscheid kan maken.
Je kunt waarschijnlijk niet P2 van alle andere hogere nummers onderscheiden maar uitgerekend P1 is uniek aan te kleuren vanwege de suikerstapeling.

Ik heb destijds wel een biopt laten doen, viel me alles mee eerlijk gezegd.

Dan heb ik het niet goed begrepen bij Wolvega. Dacht dat ze dat echt gezegd hadden. Ik dacht ook dat omdat hij geen last had van verhoogde suiker waarden dat zijn pssm 1 niet actief was maar de pssm forum beheerder zei dat dat niks uit maakte.

DenB
Berichten: 126
Geregistreerd: 23-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:24

AnnedB Ik zeg alleen dat ik iedereen aanraad om zelf te gaan inlezen. Ik zal zeker niet ontkennen wat een baanbrekend werk ze heeft verricht in haar onderzoeken naar PSSM. Echter vallen er ook genoeg tegengeluiden te lezen. Dus nogmaals, en dan hou ik erover op :Y) , laat iedereen zichzelf goed inlezen op de plekken waar de ervaringsdeskundigen zitten en waar er veel relevante informatie gedeeld wordt.

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:25

O ja inlezen is zeker een goed idee. :D En baanbrekend werk heeft ze zeker verricht.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:26

Elin, Bij pssm1 stapelt een suiker met een foute moleculaire structuur. Die moet je bij een paard met pssm1 eigenlijk altijd wel kunnen aankleuren.
(Die kleuringen heb ik zelf ook ooit gedaan maar dan bij wormen :+ ).
Maar het is zinvoller bij een symptomatisch dier omdat je de mate van schade dan kunt inschatten omdat die niet perse gelijk staat aan de mate van symptomen.
Bij mijn paard had de DA per ongeluk appaloosa ingevult op het formulier. De prof vroeg toen na of dat wel goed was omdat mijn paard wel zwaar symptomatisch was maar eigenlijk zeer weinig schade had. Dat past niet bij de US appaloosa die heel veel schade kan hebben zonder pijn te tonen.
Toen ik zij dat ze een kwpn/knab was zei hij ook gelijk dat ze waarschijnlijk echt veel pijn had.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:29

Brits, is ook Fibrotic Myopathie overwogen?

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:36

Met erwteneiwit heb ik zelf geen ervaring. Valt uiteraard onder de vlinderbloemigen, net als luzerne, maar dat zegt lang niet alles. Hier zijn we namelijk van de luzerne overgestapt op de soja(schroot), ook een vlinderbloemige, en dat gaat het wel helemaal goed. Alles is nu jeukvrij.

Een andere optie is gemicroniseerd lijnzaad, maar dan moet je wel opletten dat het ook een vetbron is, dus dat het paard er niet te dik van wordt. Wel levert het ook omega 3, dus dat is dan weer een voordeel.

Voor nu zou ik zeker het schrappen, maar over 6 weken zou ik het met een andere bron best weer durven te proberen.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:49

Fibrotic Myotpathy zegt me niets eigenlijk, zal eens gaan lezen!

Voor nu ga ik inderdaad de extra eiwitten schrappen, en ik ben nu wel op een punt dat ik toch wel serieus overweeg om te gaan testen (de tegengeluiden icm de prijs hielden me tegen), dus afhankelijk van de uitslag probeer ik het wellicht nog rustig aan met een andere bron.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:53

In dat geval calcificeert de broekspier en krijgen ze een vreemd „bevangen“ loopje.
Er is vast ook een nederlands term voor. Het komt nagenoeg enkel voor bij de Amerikanen.

Nouvel

Berichten: 28572
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 22:44

AnnedB schreef:
Werken jullie trouwens ook met dekens bij jullie pssmpaarden?


Ja hoor, die van mij staat gewoon onder dekens en wordt in de winter geschoren.
Ik geef ook de erwteneiwitten van Bulk en de aminozuren van Vaessen.
Daar doet die van mij het best wel goed op dus dat ik laat maar even zo.
Ik ben ook lucerne gaan geven, dacht dat hij daar niet tegen kon maar het gaat tot nu toe goed.

Farjen

Berichten: 8023
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 22:58

Wat gek, ik had nooit de link gelegd tussen hoefbevangen en de (erwten)eiwitten.
Het is logisch, maar ook weer niet.. want pssm heeft toch net die eiwitten nodig?

Hier paard kreupel op 4 benen december 2019. DA dacht bevangen of IR.
In maart 2020 gestart met dieet, Mei 2020 positief op n/p3.
In maart nog naar de kliniek geweest, daar gewoon advies duivelsklauw te gaan voeren voor de kreupelheid.

Ondertussen was hij veel beter en zonder duivelsklauw en konden we weer intensiever rijden.

Juni 2020: nieuwe peesblessure rechtsvoor
September 2020: white line disease op linkerhoef
Daardoor zo kreupel van de pijn en weer hoefbevangen op 4 benen.

Sindsdien staat hij dagelijks op pijnstillers (jup sinds september |( ) en bevangenheid gaat op en af, pijn in hoef gaat op en af, soms zwelling op zijn hoofd, was deze winter enorm vermagerd, ...

Hij krijgt:
Spelt en vitalbix
Magnesium van pharmahorse of horseflex
Aminozuren van Vaessen
Vit e olie met lijnzaad
Erwteneiwit myprotein
Klein potje balancer equilin
Zout
Vit C


Doe ik iets verkeerd? Of iemand nog tips?

Nouvel

Berichten: 28572
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 07:14

Een paard wordt toch bevangen van suikers en niet direct van eiwitten?
Dacht ik...
En als ze door de pssm eiwitttekort hebben gebruiken ze die ook voor hun spieren neem ik aan, tenzij ze ze niet goed op kunnen nemen...

Wel naar zeg, wat een getob!

Die van mij is ook n/p3, ook lang te dik geweest en gevoelig voor bevangenheid, maar sinds hij afgevallen is en ik de supplementen geef een stuk verbeterd.
Ik geef ong hetzelfde als jij.

Gemicroniseerd lijnzaad en een scheutje lijnzaadolie.
100 gram erwteneiwit.
1,5 schepje aminozuren van Vaessen.
schepje zout.
Rozenbottels voor vit C.
En sinds ik weet dat hij artrose heeft ook glucosamine met msm.

Spenk
Berichten: 21830
Geregistreerd: 30-08-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 08:01

Als ze na het voeren van eiwitten een dikke manenkam krijgen en slecht worden zou ik daar toch zeker mee stoppen. Bevangen is niet alleen van suikers mijn pony was mechanisch bevangen door verstoring in de hoef en dat ze afvalstoffen niet kwijt kon.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 09:32

Mijn eerste paard werd spierbevangen als ik die teveel eiwitten voerde (of een PAVO product).
Nu kan het natuurlijk zijn dat die ook stiekum ‚iets‘ had, maar het was verder een gezond paard dat vol in training stond.
Het is zo moeilijk te voorspellen hoe een individu op voer reageert.