PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:09

Ipsilonka schreef:
Ik heb jouw bericht wel zien verschijnen op fb, maar zelf geen ervaring mee dus wilde het later terug lezen. En kon het al niet vinden. Ik snap ook niet waarom het weg is gehaald.
Hagelslag de testen zijn nog niet gevalideerd. Ik zelf had een merrie die door spierbopt op Utrecht de diagnose had en dat werd bevestigd door de test van cag. P2/p2 n/p4.
Mijn huidige paard heb ik niet laten testen maar staat wel op het dieet :o


Ja het is heel apart, het leek mij wel een zinvolle vraag, ook voor anderen...

Wij hebben ons andere paard ook niet getest maar wel op het dieet staan op dit moment.
We hebben ergens wel een vermoeden bij hem, dus we kijken eerst even hoe hij is als hij een tijdje op dit dieet staat. Als dat zinvol is voor hem weten we eigenlijk voldoende.

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:25

Wat doen jullie verder bewust wel of juist niet qua behandelingen aan je paard?
Fysio, osteo, etc?
Magneetdekens, smeersels, etc...
En waarom doe je iets wel of niet, uitgevonden door proberen dat iets wel werkt of juist absoluut niet?
Ik ben daar wel heel benieuwd naar, vooral ook om een beeld te vormen van wat wel of niet werkt en in welk geval.
Ik denk dat het ook veel te maken kan hebben met de variant die je paard heeft en hoe goed of slecht ‘ie is.

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:42

Mijn p2/px werd niet blij van de Equissage. Ook niet van gewone massagebehandelingen. Totaal geen ontspanning.

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 15:04

Wat merk jij van de Px Sunny? Ik vind die afwijking nog steeds moeilijk te plaatsen. Die van mij K1 Px...
Heeft de jouwe problemen met gras?

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 16:29

Met massage direct op de spieren heb ik persoonlijk geen ervaring, maar ik heb wel van andere mensen met PSSM paarden gehoord dat het vooral ook heel verkeerd uit kan pakken. Dit wil niet zeggen dat het nooit zal helpen, maar oppassen geblazen dus.

Naalden (acupuntuur, dry needling) kunnen veel paarden met PSSM absoluut niet velen, dus ook daar oppassen geblazen.

Osteopathie en craniosacraaltherapie worden over het algemeen wel goed getolereerd, maar deze technieken worden dan ook niet direct op de spieren toegepast.

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 16:30

Sunny schreef:
Mijn p2/px werd niet blij van de Equissage. Ook niet van gewone massagebehandelingen. Totaal geen ontspanning.


Bedankt voor je reactie!
Jij hebt het dus geprobeerd?
Wat merkte je?

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 16:31

Mac schreef:
Met massage direct op de spieren heb ik persoonlijk geen ervaring, maar ik heb wel van andere mensen met PSSM paarden gehoord dat het vooral ook heel verkeerd uit kan pakken. Dit wil niet zeggen dat het nooit zal helpen, maar oppassen geblazen dus.

Naalden (acupuntuur, dry needling) kunnen veel paarden met PSSM absoluut niet velen, dus ook daar oppassen geblazen.

Osteopathie en craniosacraaltherapie worden over het algemeen wel goed getolereerd, maar deze technieken worden dan ook niet direct op de spieren toegepast.


Ah dank voor je uitgebreide reactie!

Ik had vorig jaar een osteopaat die ineens een naald in een spierknoop stak, dat werd inderdaad niet in dank afgenomen en daar heeft hij ook echt last van gehad...
Dus dat doe ik ook echt niet meer...

Osteo op zich heb ik wel goede ervaringen mee, maar ligt er ook soms aan hoe het is gedaan en door wie.
De ene keer merkt ik er meer resultaat van dan de andere keer.

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 16:34

Ik weet niet precies wat aan welke vorm toe te rekenen was maar haar symptomen waren: niet kunnen blijven staan op de trailer, niet aangeraakt willen worden, bunny hopping, hoge spierspanning, stijf met rijden, weerstand bij deken opdoen. Vage kreupelheden. Had het idee dat het gras haar wel goed deed. S zomers was ze beter dan in de winter. Maar moet zeggen dat het me niet lukte om haar dieet zo te krijgen dat ze beter werd. Ze werd alleen maar slechter. Liep niet meer en ging zich in de schuilstal verstoppen als ze de longeerlijn zag.Uiteindelijk kon ik het niet meer aanzien en heb ik haar laten inslapen. Ze had trouwens geen zichtbare spierschade.

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 16:42

Nouvel: ik heb m een paar keer gebruikt na het rijden, dus toen was ze nog niet zo heel slecht. Ze ontspande er niet van, ik had m op n lage stand en had niet t idee dat t wat deed. Durfde hem niet in een hogere stand te doen.

Eerlijk: van alle dingen die ik heb geprobeerd hielpen er nul. Voeding, supplementen, wel of geen beweging, massage, gras, geen gras, kuil. Ik werd er gek van. Ze had gewoon altijd pijn.

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 16:58

Sunny schreef:
Nouvel: ik heb m een paar keer gebruikt na het rijden, dus toen was ze nog niet zo heel slecht. Ze ontspande er niet van, ik had m op n lage stand en had niet t idee dat t wat deed. Durfde hem niet in een hogere stand te doen.

Eerlijk: van alle dingen die ik heb geprobeerd hielpen er nul. Voeding, supplementen, wel of geen beweging, massage, gras, geen gras, kuil. Ik werd er gek van. Ze had gewoon altijd pijn.


Wat ontzettend naar zeg, om je paard zo te zien lijden en niks te kunnen doen...
Dan is inslapen inderdaad het enige dat je kunt om de pijn en ellende weg te nemen...
Kan me voorstellen dat je er gek van werd, dat knaagt ook enorm aan jezelf dat je er niks mee kunt.

Had jij zelf zo’n apparaat?

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 18:09

Nouvel: een goede vriendin had er een en deze mocht ik een poosje lenen.

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 18:48

Sunny schreef:
Ik weet niet precies wat aan welke vorm toe te rekenen was maar haar symptomen waren: niet kunnen blijven staan op de trailer, niet aangeraakt willen worden, bunny hopping, hoge spierspanning, stijf met rijden, weerstand bij deken opdoen. Vage kreupelheden. Had het idee dat het gras haar wel goed deed. S zomers was ze beter dan in de winter. Maar moet zeggen dat het me niet lukte om haar dieet zo te krijgen dat ze beter werd. Ze werd alleen maar slechter. Liep niet meer en ging zich in de schuilstal verstoppen als ze de longeerlijn zag.Uiteindelijk kon ik het niet meer aanzien en heb ik haar laten inslapen. Ze had trouwens geen zichtbare spierschade.


Wat afschuwelijk zeg! Om je paard zo te moeten laten gaan. Dat is ook mijn angstbeeld...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 19:54

Hier is net de envelop op de bus gegaan naar Duitsland
K1/P8 test
Als het niet 1 van die is , is het een nog niet testbare, want het effect van de supplementen etc is echt veel te groot en ik stop er zeker niet mee als deze twee varianten negatief terugkomen
Ik weet van de onderzoeken onder de ijslanders dat P6 ook een optie is
Maar die is dus nog niet testbaar

(Eerder niet aan toegekomen om de test te bestellen ivm dierenarts kosten bij paard en hond)

Hier heb ik bij de dierenarts tot nu toe alleen bloed laten onderzoeken en overlegt of er contra indicaties waren voor de supplementen op basis van de uitslagen van het bloed
En de optie PSSM2 besproken, gelukkig zaten ik en de kliniek op 1 lijn qua vermoedens en het standpunt dat een spier biopt niet de voorkeur heeft bij spieren die het al zo moeilijk lijken te hebben (ze teerde indertijd echt gruwelijk in )

Momenteel ook nog een mesttest in de koelkast staan om te checken op maag en darm zweren , nuchter houden en narcose wil ik namelijk pertinent niet als het niet strict noodzakelijk is

Apollon

Berichten: 30
Geregistreerd: 23-06-13
Woonplaats: Coín, naast de Rio Grande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 21:44

Ik meld mij hier ook :wave:

Wil eerst graag gezegd hebben dat het enorm fijn is dat er al zo ontzettend veel informatie te vinden is in dit topic!

Hier in Spanje is PSSM nog redelijk, tot volledig, onbekend waardoor er nog niet eerder op gewezen is door dierenartsen bij dit paard. Het betreft de 10-jarige PRE hengst van mijn vriendin. Paard heeft eigenlijk nooit echt spieren aangemaakt, staat vaak opgetrokken, altijd vage kreupelheden, hoefbevangen/koliek-diagnoses gekregen, maar is toch 100% op röntgenfoto's en echo's... Hij is meerdere malen getest op Wobbler ivm vreemd lopen, ontzettend scheef zijn onder het zadel en gespreid staan in rust (plashouding). Ook is hij negatief op Lyme (piroplasmosis) en PPID. Nu heeft zij twee vragen mbt andere symptomen:
- Maakt een PSSM type 2 paard ook extra speeksel aan? Haar hengst doet dat overmatig, en:
- Drinken deze paarden ook meer dan gemiddeld? Dit schijnt hij al te doen sinds aanschaf 5 jaar terug. Paard heeft lichte nierfalen gehad, maar inmiddels is dit onder controle, echter blijft hij overmatig drinken en plassen.

Binnenkort zal ze de uitslag ontvangen van de test en zal ik dat hier ook plaatsen.

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 21:49

Apolion, welkom!
Hé dat klinkt naar zeg...
Goed dat ze heeft laten testen!
De dingen die jij aangeeft heeft mijn paard niet, maar er zijn zoveel varianten...
Sterkte ermee!

Sonja succes met wachten op de uitslagen!

Sunny, fijn dat je dat zo kon proberen maar waardeloos dat er niks heeft geholpen zeg...

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 22:23

Hoi Apollon. De eerste symptomen die je noemt klinken heel erg als pssm. De laatste 2, speeksel en overmatig drinken herken ik niet. Zou dat toch niet samenhangen met het nierfalen? En het speekselen, is het gebit ok?

Apollon

Berichten: 30
Geregistreerd: 23-06-13
Woonplaats: Coín, naast de Rio Grande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 22:35

Nouvel: Bedankt voor je reactie! Er zijn inderdaad veel varianten, dat maakt het zo lastig...

Marloezz: Klopt inderdaad, daar zaten wij ook aan te denken. Echter, is het wel vreemd dat de nieren inmiddels al enige tijd in orde zijn en hij dit gedrag blijft vertonen, vandaar de vraag hier (beetje handen-in-het-haar, zeg maar :?). Het kan natuurlijk zijn dat het een gewoonte is geworden van hem om zoveel te drinken...
Gebit is helemaal in orde en wordt ook netjes bijgehouden.

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 06:49

Omdat hij moeizaam spieren aan maakt zou je sowieso kunnen starten met aminozuren en eiwitten.
Ik zou er ook vetten aan toe voegen, zodat hij wat meer inhoud heeft om spier van te maken.
Een schraal paard kan geen spieren aan maken omdat het niks over heeft.
Verder ruim voldoende goed ruwvoer geven.

Oehlala
Berichten: 4316
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:05

kreeg vandaag bericht dat Jazz blijkbaar ook drager is van PSSM, is dat een van jullie al bekend?

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 13:08

Sunny, als niks helpt is ze laten gaan de eerlijkste optie, maar het blijft vreselijk hard.
Mijn twee n/P2 paarden hadden al te veel schade toen de resultaten kwamen en hoewel ze wel reageerden op supplementen waren ze op het laatst ook niet meer pijnvrij te krijgen, of maar voor korte duur. Ik heb ze toen ook laten gaan.

Spannend Sonja. En fijn dat je dierenartsen met je mee denken.

Apollon: hoewel ze allemaal anders zijn qua symptomen zou ik speekselen en overmatig drinken ook niet verwachten bij PSSM. De tanden na laten kijken is idd een goede suggestie en is er al gekeken naar maag- / darmzweren? Parasieten? PSSM komt heel veel voor bij PREs dus testen of idd meer als PSSMer gaan voeren zou geen verkeerd idee zijn.

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:49

Wat naar ook mac...
Zouden die paarden beter geweest zijn als ze eerder op de juiste supplementen gezet waren?
Minder spierschade opgelopen misschien?
Heftig hoor...

Ik vind ook dat als een paard niet pijnvrij kan zijn dat het laatst is wat je voor ze kunt doen, ze laten gaan, hoe moeilijk ook...

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 15:54

Nouvel schreef:
Wat naar ook mac...
Zouden die paarden beter geweest zijn als ze eerder op de juiste supplementen gezet waren?

Ik denk het wel, maar zeker weten doe je het natuurlijk nooit.
Ze waren 13 en 16 toen ik ze heb laten gaan en 10 en 13 toen ik er achter kwam dat ze n/P2 waren.
Mijn ruin had toen al heel veel zichtbare spierschade; mijn merrie was al van jongs af aan symptomatisch maar op een compleet andere manier dan mijn ruin (uitte zich meer in fel NEE gedrag en vage kreupelheden en stijfheid) en dat werd door de jaren heen ook steeds erger, maar zij had ook Lyme, wat de boel compliceerde. Vooral mijn ruin hebben we volop gereden en ik heb met hem ook clinics, wedstrijden maar vooral ook lange buitenritten gemaakt, maar ook hij heeft van jongs af aan en zeker na zijn castratie altijd al "dingetjes" gehad. En juist die toen nog kleine dingetjes had ik denk ik beter kunnen ondervangen met het juiste dieet en beperkte beweging tijdens mindere tijden. Maar goed, dat is heel erg achteraf gepraat. Ik zal het nooit zeker weten.

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:57

Mee eens. Het lastige is om te bepalen wanneer dat is.
Bij mijn tinker zijn de klachten tot nog toe goed onder controle te houden, maar ik vrees het moment dat dit niet meer zo zal zijn.

Mac, hoe zag je die spierschade als ik vragen mag? Bulten of iets?

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 18:07

AnnedB schreef:
Mac, hoe zag je die spierschade als ik vragen mag? Bulten of iets?

Gaten en bulten:

Dit filmpje is van een "verse" bult op zijn bil. Die is later wel minder geworden, maar is nooit helemaal weggegaan:

Bij de meeste paarden zijn de gaten en bulten (gelukkig!) niet zo extreem. Geen idee waarom dat bij hem wel zo is. Hij is n/n voor alle andere varianten.

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:12

Dat is inderdaad overduidelijk ja, ik kan me voorstellen dat dat erg pijnlijk kan zijn geweest.