PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mac

Berichten: 11653
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-21 17:25

Spannend Kim!

AnnetteFlame

Berichten: 1451
Geregistreerd: 31-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 21:52

Hey! Sorry dat ik kom binnenvallen!

Ik heb een 7 jarige nederlandse appaloosa (met welsh ouders) nou heeft hij al ruim een jaar af en aan vage (spier) klachten.

Eind 2019 helemaal op de rontgen gezet, geen bijzonderheden, maar de voorhoeven dunne zolen, dus op de kliniek op ijzers gezet. (In de winter ook gevoelig) op de rug met poetsen dus op vit-e / selenium poeder gezet op aanraden van de arts.

Sinds drie maanden door prive onstandigheden van ijzers af en lukt het helaas niet meer om dagelijks supplement te geven (vanaf komend mei juni weer wel en dan ook weer ijzers!)

Maar sinds een maand echt staken ohz (aan de longe tijdelijk een afwijkende pas achter, maar niet kreupel en nu weer weg) terwijl hij nooit een vlieg kwaad doet. Dus terug naar de kliniek, bloed getrokken, conclusie: selenium waarde onder de ondergrens

Opvolgend 10 dagen op pin stillers gegeven om te dubbelchecken of het pijn of gedrag was en daar verbeterde hij echt op, dus pijn, wat ik eigenlijk al wist

En tot slot haren getrokke voor panel 5 test. Maaaarrrrr

Kreeg bericht dat bij CAG Center of Animal Genetics de panel 5 test tijdelijk niet beschikbaar is.

Vraag: kan dit allemaal.veroorzaakt worden door selenium tekort en combi dunne zolen?

Of zouden jullie later of via een ander lab toch nog pssm testen?

Ik schaam me dood. Maar dit is hem nu (in mn profiel foto's van ruim n jaar geleden in goede conditie)
Afbeelding

Sizzle

Berichten: 35734
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 21:57

Ziet die afwijkende pas eruit alsof het uit de knie komt? Zo begon het bij mijn NAS merrie. Moeite met galop en een afwijkende pas. Zij zat ook altijd laag in selenium als jonge gup (toen ik het nog niet wist dat ze P1 was) maar dat had ik wel onder controle met supplementen.
Vervolgens ging ze vervetten in de spieren en zag ze in no-time eruit als een 20 jarige ipv 6 jarige.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 09-04-21 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnetteFlame

Berichten: 1451
Geregistreerd: 31-07-13

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 21:58

Ja! Afwijkende pas bij knie en moeite met galop!

Sizzle

Berichten: 35734
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 21:59

AnnetteFlame schreef:
Ja! Afwijkende pas bij knie en moeite met galop!


Dat was het moment dat ik heb laten testen, ik herkende de typische gang van een Paint van een klant.

Hannanas
Berichten: 13038
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 15:25

Hoe ziet die “afwijkende gang vanuit de knie” eruit? Een soort wijdere stijve gang met beide achterbenen recht naar voren?

Mac

Berichten: 11653
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 15:35

Alsof de knie niet buigt of zelfs even op slot slaat.
Mede daarom galopperen ze vaak als een konijntje: met beid achterbenen tegelijk naar voren reikend en zichzelf naar voren gooiend vanuit de heup.

AnnetteFlame

Berichten: 1451
Geregistreerd: 31-07-13

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 15:57

https://youtu.be/9_pzVwC5hvw

Thanks allemaal, hier is het wel te zien.

Welk lab zouden jullie buiten cag nog aanraden? En zijn er ook labs waar je het buiten een DA kan opsturen of moet t altijd via een DA

Minoes

Berichten: 1965
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:20

AnnetteFlame schreef:
https://youtu.be/9_pzVwC5hvw

Thanks allemaal, hier is het wel te zien.

Welk lab zouden jullie buiten cag nog aanraden? En zijn er ook labs waar je het buiten een DA kan opsturen of moet t altijd via een DA


5 panel test is niet hetzelfde als een pssm2 test.
CAG is het enige lab waar pssm2 getest kan worden, dit hoeft niet via je dierenarts. Je kunt zelf haren (incl. wortel) opsturen.

Mac

Berichten: 11653
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 16:22

Lastig te zeggen. Hij lijkt nog best aardig onder te treden in de galop. In de draf zie ik wel een ruime pas, maar alle beweging ligt achter de massa zeg maar.

Bij mijn merrie zag de n/P2 er zo uit qua gangwerk:

Passen niet afmaken, geen vering, rug stijf, konijnenhuppel in de galop, algeheel "handrem erop" effect

AnnetteFlame

Berichten: 1451
Geregistreerd: 31-07-13

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:42

Dank jullie wel allemaal!
Kliniek kwam idd zelf met de panel 5 test aan maar begrijp nu idd dat dat anders is. Bedankt Minoes voor de opheldering

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 17:14

Panel 5 is een aantal erfelijke aandoeningen inclusief pssm1
Pssm2 is idd een andere test en idd via CAG te doen

Sizzle

Berichten: 35734
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:14

Mac schreef:
Alsof de knie niet buigt of zelfs even op slot slaat.
Mede daarom galopperen ze vaak als een konijntje: met beid achterbenen tegelijk naar voren reikend en zichzelf naar voren gooiend vanuit de heup.


Dat had ik niet (P1).
De ruimte was er wel, maar de kracht niet. Dus vooral een probleem in de overgangen tot staken aan toe, maar ze kon wel gewoon ruim en ook keihard.

In draf was ze ook ruim maar het leek net of het achterbeen te kort was of zo. Het toonde ook een beetje als een SI-blessure.

Mac

Berichten: 11653
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 18:25

Mijn P1 had ook normale gangen. Het enige wat ik aan haar voelde als ze verder niet symptomatisch was, was dat ze wel eens door een achterbeen zakte. Wel symptomatisch kon ze idd ook staken en had ze moeite met achterwaarts.

Nouvel

Berichten: 28582
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 08:37

Heeft iemand hier toevallig ervaring met de Equisage behandeling?

https://www.heartbeatriding.nl/niagara-equissage

Gisteren was er iemand bij ons op stal voor paarden van stalgenoten voor deze behandeling.
Ik kende het eigenlijk niet en omdat ik dingen met spieren behandelen toch wel spannend vind met een PSSM paard had ik me ook niet opgegeven.
Maar ik begreep dat zij meerdere paarden met PSSM behandelt ermee met goed resultaat.
Eentje heeft zelfs zelf zo’n singel gekocht om haar eigen paard zelf mee te kunnen behandelen omdat het resultaat zo goed was.

Ik blijf zulke dingen dan wel spannend vinden omdat ik zelf ook niet ken, maar ergens is het ook wel heel interessant als het echt goede dingen zou doen.

Dus ik ben heel benieuwd of hier mensen zijn die deze behandelingen uit de praktijk kennen of zelf hebben laten doen bij hun paard, wat het resultaat is, wat merk je, positief/negatief...
Het lijkt mij heel zinvol om zulke info met elkaar te delen, zodat je weer meer weet wat wel of geen mogelijkheden zijn.

Ik heb geprobeerd deze vraag op het forum op fb te stellen, maar deze werd tot 2x direct verwijderd, dus helaas, daar kom ik er niet verder mee, heel erg jammer...
We zouden elkaar juist zo kunnen helpen met zulke dingen lijkt mij...

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 08:47

Nouvel schreef:
Ik heb geprobeerd deze vraag op het forum op fb te stellen, maar deze werd tot 2x direct verwijderd, dus helaas, daar kom ik er niet verder mee, heel erg jammer...


Huh? Waarom wordt die vraag verwijderd? Wat raar. Wat is de reden die ze hebben opgegeven?
Nog nooit een onderwerp hierover gezien op het forum

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 08:50

Ik vind het trouwens wel een heel interessante vraag. Ben ook benieuwd. Ik laat zelf de chiropractor wel komen, mijn paard heeft regelmatig vastzittende wervels e.d. Daar laat ik hem niet mee rondlopen.
Ik denk dat je niet moet stoppen met zulk soort behandelingen. Maar wel goed moet kijken wat de uitwerking is

Nouvel

Berichten: 28582
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 09:02

Marloezz schreef:
Nouvel schreef:
Ik heb geprobeerd deze vraag op het forum op fb te stellen, maar deze werd tot 2x direct verwijderd, dus helaas, daar kom ik er niet verder mee, heel erg jammer...


Huh? Waarom wordt die vraag verwijderd? Wat raar. Wat is de reden die ze hebben opgegeven?
Nog nooit een onderwerp hierover gezien op het forum


Ik weet het niet, ik heb nergens een reden kunnen vinden.
De eerste keer dacht ik dat het plaatsen van het bericht niet was gelukt want dat heb ik wel vaker op fb, ligt misschien aan onze WiFi ofzo...
Dus toen heb ik het weer opnieuw getypt en geplaatst en in no time was het weer weg, en toen stond er verwijderd... maar een reden heb ik niet kunnen vinden.
Ik vind het ook echt apart, want was er absoluut niet op uit om er iets fouts mee te bedoelen, het was gewoon echt puur een vraag uit interesse.

Ik vind zulke dingen echt zinvol om met anderen over na te denken en ervaringen uit te wisselen, stel dat iets echt goed werkt of juist niet, dan wil je elkaar daar toch mee helpen?

Sizzle

Berichten: 35734
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 09:16

Nouvel, ik denk dat je vooral moet opletten of het niet pijnlijk is zo‘n massage. Als je spieren zonder aanraking al pijn doen dan wil je daar niet nog lekker in gaan zitten pulseren. De pssm variant zal daar veel uitmaken. Als het puur spierafbraak is dan zal een stimularie wellicht heel goed doen. Als het paard half stijf staat van de foute suikers in de spieren dan zou het misschien zelfs wel een aanval kunnen triggeren.

Nouvel

Berichten: 28582
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 09:58

Het is niet echt een massage in de zin van dat spieren aangepakt worden, het is een zachter trilling vanuit dat apparaat waarmee alles in het lichaam los/zacht gemaakt wordt wat ik begreep.

Ik denk inderdaad dat de mate van spierproblemen en de variant wel verschil kan maken

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 09:59

Dat vind ik een hele goede, Sizzle! Het gaat toch vooral erom dat je naar je paard blijft kijken. Ik ben zelf niet zo'n fan van rigide richtlijnen. Ik denk dat je steeds moet blijven kijken naar wat nog wél kan

Nouvel

Berichten: 28582
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:00

Ja inderdaad dat...
Ik kan me voorstellen dat als spieren strak en pijnlijk zijn zo’n zachte trilling die strakheid en pijn wel kan verminderen

hagelslag
Berichten: 9219
Geregistreerd: 18-09-10

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:24

Is de pssm2 test nu eigenlijk echt "bewezen"
Ik heb laatst mijn merrie op pssm 1 laten testen.
Hierbij wou ik pssm2 ook laten doen.

Waarop mijn dierenarts zei dat pssm2 test nog altijd onbetrouwbaar is.

Ze was gelukkig wel pssm 1 negatief

Ipsilonka

Berichten: 5869
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:40

Ik heb jouw bericht wel zien verschijnen op fb, maar zelf geen ervaring mee dus wilde het later terug lezen. En kon het al niet vinden. Ik snap ook niet waarom het weg is gehaald.
Hagelslag de testen zijn nog niet gevalideerd. Ik zelf had een merrie die door spierbopt op Utrecht de diagnose had en dat werd bevestigd door de test van cag. P2/p2 n/p4.
Mijn huidige paard heb ik niet laten testen maar staat wel op het dieet :o

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:33

hagelslag schreef:
Is de pssm2 test nu eigenlijk echt "bewezen"
Ik heb laatst mijn merrie op pssm 1 laten testen.
Hierbij wou ik pssm2 ook laten doen.

Waarop mijn dierenarts zei dat pssm2 test nog altijd onbetrouwbaar is.

Ze was gelukkig wel pssm 1 negatief


De test is nog steeds niet gevalideerd. Het goede nieuws is dat de grote Duitse stamboeken genetisch materiaal naar generatio cag gaan sturen voor grootschalig onderzoek. Dus hopelijk komt het nu wel in een stroomversnelling.
Het enige wat ik erover kan zeggen is dat ik eerst de verschijnselen bij mijn Fries zag en pas daarna ben gaan testen. En hij testte helaas positief op PSSM2.
Mjn dierenarts vindt het vooral interessant en ziet ook wel dat zijn spieren zich niet goed ontwikkelen, maar zegt eerlijk dat hij er niet genoeg van afweet om mij te helpen