PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 11:02

Sizzle schreef:
Ik heb mijn veulen voor de aankoop op PSSM1 laten testen, dat kan op iedere leeftijd.

Janouk, dat is inderdaad vreemd, misschien hebben ze een paar verbeteringen gedaan maar het is hetzelfde gen. Daarnaast is niet ieder paard raszuiver.


Ik had ze gemaild of ik mijn lusitano daar kon laten testen, maar dat kon dus niet...
Ik ga nu gewoon alles in 1x naar Duitsland sturen.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 15:18

Nouvel schreef:
Ik kom hier weer even binnenvallen, ik kan het zo gauw niet terug vinden, maar het zal vast ergens staan...
Kun je pssm 1 en 2 in 1x laten testen door 1x haar op te sturen of werkt dat niet zo?

Sorry, ik was tijdens de feestdagen niet zo veel online dus had je berichtje niet gezien, maar ik heb je inmiddels per pb gesproken :-)
Het korte antwoord voor de meelezers is: ja, dat kan.
Je kunt ook haar insturen en eerst laten testen op PSSM1 en als je dan later nog op PSSM2 wilt laten testen hoef je niet opnieuw haar in te sturen. Daarmee gaat het een stuk sneller.

Nouvel schreef:
Ik had ze gemaild of ik mijn lusitano daar kon laten testen, maar dat kon dus niet...

Dat vind ik dus echt bizar!
Het gen is voor alle rassen hetzelfde en als iemand dat graag wil laten doen, waarom zou het lab dan zeggen dat het niet kan?
Misschien hebben ze er een goede reden voor, maar hij is mij niet bekend.

Janouk: dat vind ik serieus raar van het Van Haeringen lab en daardoor zetten ze zichzelf ook lekker buiten de markt met testen. Elk paard of elk ras waar ooit koudbloed in is gefokt kan PSSM1 hebben en om alleen al de Haflinger te nemen: daarvan is ook allang bekend dat het daarbij vrij vaak voorkomt maar deze staat niet in het lijstje.

Slmt9: ik heb mijn huidige paarden allemaal laten testen op PSSM (1 en 2) voor aankoop op dezelfde voorwaarden als men vaak een aankoopkeuring doet: dat als alles n/n was ik het paard zou kopen en als er iets positief terugkwam ik het paard niet zou kopen en de resultaten niet openbaar zou maken. De DNA test kan op elke leeftijd gedaan worden, dus echt al van veulen af aan. PSSM openbaart zich vaak pas op latere leeftijd. PSSM1 vaak als het paard voor het eerst in het werk komt of een aantal jaren daarna. PSSM2 wordt meestal op echt volwassen leeftijd pas goed merkbaar of zichtbaar: vaak als paarden al 8-10 jaar oud zijn. Wel zijn het vaak paarden die al langer "kwakkelen" of niet voldoen aan de potentie die ze zouden moeten hebben.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 15:26

Zijn er ondertussen al wat meer shetlanders getest? Ik ken één geval van P1/N, een stamboomloos shetje, en nog 3-4 die N/N waren bij de PSSM1 test. Maar ik ben heel nieuwsgierig of er ondertussen al meer van bekend is. Ik zit ook nog erg te dubben om onze shetten te laten testen dit jaar. Geen klachten (nu 7 jaar), maar gewoon voor de zekerheid. Overigens de grote paarden ook (Fries x Haflinger en een Groninger), maar dat is minder ongewoon.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 15:40

Ik weet ook alleen van het stamboomloze shetje.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 17:19

Mac schreef:
.

Nouvel schreef:
Ik had ze gemaild of ik mijn lusitano daar kon laten testen, maar dat kon dus niet...

Dat vind ik dus echt bizar!
Het gen is voor alle rassen hetzelfde en als iemand dat graag wil laten doen, waarom zou het lab dan zeggen dat het niet kan?
Misschien hebben ze er een goede reden voor, maar hij is mij niet bekend.



Citaat:
Beste ,

De testen zijn ras afhankelijk en alleen geschikt voor de rassen die er bij vermeld staan.

Met vriendelijke groet / Best regards,

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 19:48

Rasafhankelijk. OK dan. En dat komende van een testlab .... Bijzonder.

mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 19:57

De kleurtesten die daar worden gedaan zijn ook weleens bijzonder te noemen, dus het verbaast me niet heel erg eigenlijk.

Ik theorie zou het ook kunnen hoor, dat er meerdere oorsprongen zijn van verschillende mutaties die hetzelfde mankement veroorzaken. Maar dat heb ik niet eerder van pssm1 vernomen.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 20:25

Het gen is al honderden zo niet duizenden jaren oud en komt daardoor bij zoveel rassen voor. Het is dus echt hetzelfde gen. Waar men wel onderzoek naar doet/gaat doen is naar waarom er paarden zijn die het gen hebben en toch niet symptomatisch zijn, maar dan heb ik het niet over rasgebonden wel of niet symptomatisch zijn.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 08:56

Waar kan je in NL paarden op PSMM1 laten testen en wat zijn de kosten daarvan?

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 10:15

In Nederland heb je het van Haeringen instituut maar die zijn duurder dan de anderen en doen er langer over - en ze zeggen rare dingen (zie boven). Ik zou je dus aan willen raden om via Animal Genetics (US of UK) te gaan of via CAG in Duitsland.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:22

Over testen in de US en UK gesproken, weer iemand hoe lang een brief onderweg is naar de VS? 31ste de tweede envelop op de post gedaan, aangezien de eerste brief spoorloos verdwenen is, en ik heb goed contact met het bedrijf waar ik een grote panel laat testen. Nu heb ik een track and trace erop staan, maar nu blijft dat maar zitten in de international Office of exchange. Het zou deze van BE al verlaten hebben, en is zogezegd in de VS.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 10:35

Vroegah was een brief er binnen een week en had je de uitslag met een dag of 10. Nu soms nog, maar steeds vaker blijven ze lang bij de douane hangen of komen ze helemaal niet aan. Een track & trace werkt helaas ook niet altijd, zo heb ik ondervonden. Envelop met destijds bloedkaartjes bleef maar op "bij de douane" staan. Dus PostNL de boel laten onderzoeken. Toen ik van het lab al lang te horen had gekregen dat de envelop was aangekomen, kwam PostNL met het berichtje dat mijn zending kwijt was. Ook aangetekend versturen is dus helaas geen garantie op een snellere of veiligere verzending. Ik ben dus heel blij dat je tegenwoordig in Europa op alles kunt laten testen.

tamary

Berichten: 29191
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:01

PostNL schijnt een flink probleem te hebben gehad rond kerst/eind december met de sorteermachines. Mijn ouders kregen ook afgelopen week nog kerstkaarten in de bus. Misschien dat het daar mis is gegaan deze keer?

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 11:09

Rond de feestdagen zal alles sowieso wel langer duren denk ik :-)

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 12:41

Oef Mac, dat klinkt afschuwelijk -O- hier zit ik met bpost, dat is hier nóg erger dan postNL. Een pakje naar switserland duurde twee weken. Ik hoop dat het met de feestdagen is, maar dat excuus ging niet op voor de brief die ik in november verstuurde... Die is dus gewoon weg.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 16:04

Hoera, met de track en trace is het deze keer binnen de twee weken gewoon bij hun! Eindelijk :')

Ik kreeg in de NL PSSM groep wel heel wat haat voor het testen in de VS en niet willen testen voor pssm2 :Y) Je kan het nooit goed doen natuurlijk. Either way blijf je een paardenmishandelaar als je het niet exact doet zoals zij het doen.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-20 20:05

Oh het is eindelijk aangekomen, fijn!
Nu maar duimen voor een goede (n/n) uitslag

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 20:24

Inderdaad! En als we de goede uitslag krijgen weten we ook wat doen.... Verder zoeken :')

Zerena

Berichten: 3889
Geregistreerd: 29-12-04

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 21:42

Zijn er mensen bekend met hoesten in combinatie met pssm1?

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 23:46

Ja, paarden met zowel type 1 als 2 zijn gevoelig voor hoesten en ademhalingsproblemen

Zerena

Berichten: 3889
Geregistreerd: 29-12-04

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 00:16

Kak

Princesj

Berichten: 4550
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 16:25

Zijn er KWPN'ers met PSSM1? Ik verdenk mijn merrie van PSSM, wil haar op korte termijn gaan testen.

Zerena

Berichten: 3889
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:14

Zerena schreef:
Zijn er mensen bekend met hoesten in combinatie met pssm1?


Vandaag de dierenarts gehad, en hij lijkt dampig.
Iets wat we beide niet positief vinden.
Ze had eigenlijk gehoopt dat hij een longontsteking had, dat was een stuk "makkelijker" geweest.

Ik heb echt een fijne dierenarts die zich ook inleest over pssm1.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 17:30

Op basis waarvan is de diagnose dampig gesteld?
PSSM1 kan nl. ook een knijpende ademhaling geven. Het middenrif kan worden aangetast door PSSM (aangetoond bij necropsie van een paard met PSSM) waardoor het paard moeilijk adem kan halen. Ze zijn daardoor ook bevattelijker voor infecties aan het ademhalingsapparaat, omdat dit niet optimaal functioneert. Dit is niet bij alle PSSMers zo overigens, maar wel een vaak gehoorde klacht.

Tenzij er ergens toch koudbloed in de KWPNer is gefokt, zouden ze geen PSSM1 moeten kunnen hebben. Er is mij ook geen geval bekend. PSSM2 (EuiqSeq panel) zijn wel al meerdere gevallen van bekend.

Zerena

Berichten: 3889
Geregistreerd: 29-12-04

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:37

De diagnose is nog niet gesteld.
Hij lijkt dampig te zijn, dus we gaan nu kijken of medicijnen aanslaan.