PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 18:06

Eerder in dit topic al eens gereageerd, daarna het topic uit het oog verloren en nu kwam ik hem weer tegen. Ik zit er aan te denken mijn Amerikaanse Appaloosa ruin Magic te testen op PSSM2, op type 1 heb ik hem enkele jaren geleden al getest en dat was negatief en daarna heb ik me eigenlijk neergelegd bij het feit dat hij gewoon een beetje lui is :o

De symptomen die Magic heeft zijn eigenlijk niet echt uitgebreid: snel gevoelig op zijn voeten en lui/sloom.
Het is niet zo dat hij af en toe mindere dagen heeft, hij is soms wel wat minder lui, dan is hij ook vrolijker en heeft hij er zin in, maar het is geen mega enthousiast paard wat graag aan het werk gaat. Ik merk nooit dat hij niet kán lopen ofzo. Voor eten kan hij namelijk altijd hard lopen :+ Het enige waar ik hem verder echt een plezier mee doe is nieuwe bospaden verkennen, dan loopt hij opeens wel hard, verder sjokt hij een beetje sloom door het bos, in de bak moet ik altijd hard aan het werk om hem actief te krijgen en te houden, maar hij kan uiteindelijk best lekker lopen.

Magic zijn vader (Incrediblue Too v. Amazing Blue) was een PSSMer, type 1. Is het dan mogelijk dat Magic type 2 heeft? Die info kan ik zo niet vinden eigenlijk (of ik lees er overheen).
Laatst bijgewerkt door BrittS op 31-08-18 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 18:07

Zijn die kuiltjes echt een pssm2 symptoom?

@Britt: meten is weten! Al is het maar voor je eigen gemoedsrust.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 18:37

_Dominique schreef:
Zijn die kuiltjes echt een pssm2 symptoom?.


Naar wat ik begrepen heb wel

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 19:17

Die kuiltjes zijn wel duidelijk zeg, ben je al bezig met testen?

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 19:24

Pssm 1 test ben ik mee bezig. Maar mijn merrie is een draver dus ik vermoed dat daar niets uit komt.
Zou wel een hoop verklaren als ze het wel heeft..

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 20:21

Afbeelding
Hier duidelijk een van de deuken van Det. Ze heeft achter ook een hele duidelijke maar die is wel lastig op de foto te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 20:24

Afbeelding

Kwam dit per toeval tegen met poetsen. Rechts iets war lijkt op een deuk? Het viel me nooit eerder op eigenlijk tot jullie her hadden over pssm2 en deukjes. Heel apart.

Alsof ik ze zie vliegen.

Eerst maar pssm1 afwachten. Dan zien we weer verder.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 20:29

Oh, jij bent dus ook bezig..
verder symptomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 20:30

_Dominique schreef:
Ik kom ook even binnen vallen.

Ik heb woensdag de haren naar het nsvt gestuurd. Donderdag is het volgens mij op de post gegaan. Ben echt stik zenuwachtig voor de uitslag..

Paard heeft zeker symptomen voor pssm1:
- Ze is vaker stijf in haar lijf maar niet in hele erge mate
- Zeer zwakke achterhand

Vorige week is de DA geweest omdar ze gewoon niet meer wilde lopen eigenlijk. Of nouja met veel moeite. Enorm stijf in het lichaam en met dr achterbenen zette ze hele korte pasjes.

Echter reageerde ze echt extreem gevoelig op de rugspieren. Week metacam gekregen en het ging een stuk beter! Dinsdag laatste keer metacam en gister gekeken hoe ze liep. Stukken beter! Maandag komt de masseur.

Toch voor mijn eigen gemoedsrust gekozen om een pssm1 test uit te voeren. Ze is een originele Ierse en sinds 2015 in NL. Adhv de stijfheid en zwakke achterhand die ze regelmatig heeft was de keuze snel gemaakt.


Ik quote mezelf even NoNo :)

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 20:31

Ipsilonka, is jouw paard getest?

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 08:29

Ja, in Duitsland afgelopen maand.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 08:39

Ah ja, ik snap het weer :o

Ipsilonka, hoe is de staarttonus van jouw paard? Heeft hij/zij daar veel kracht in? Mijn pony knijpt eigenlijk nooit.

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 09:17

Mijn paard drukt haar staart ook eigenlijk altijd tegen haar lichaam aan..

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 13:41

Die van mij knijpt juist niet. Omhoog doet ze wel maar echt aanknijpen niet. Lijkt niet veel kracht in te zitten

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 14:07

Ik heb een tuigpaard, die kan alles met haar staart :P Maar daar zit genoeg kracht in, alleen echt aanknijpen niet. Maar ze is natuurlijk gewend iedere dag de staartriem eronderdoor te krijgen.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 15:58

Ja, dat heeft die van mij ook wel gehad toen ze nog voor de sulki liep. Kan me alleen niet voorstellen dat ze bijna niet knijpt door staartriem gebruik. Ik heb bij veel paarden de staartriem omgedaan maar zo makkelijk als Hey bij haar gaat heb ik niet meegemaakt.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 20:12

@ Ipsilonka, wat voor afstamming heeft jouw TP?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-18 18:12

Dominique: wat ik daar zie is een "lijn" die je vaker aantreft bij PSSM type 2. Mijn merrie heeft het ook. Ik heb er van de week toevallig nog foto's van gemaakt. Deze "band" wordt steeds duidelijker nu ze ouder wordt. Ze is nu 12 en is n/P2. Ze staat al zo'n jaar of 2 stil omdat ze te symptomatisch is.

Afbeelding

Afbeelding


BrittS: een paard kan meerdere vormen van PSSM naast elkaar hebben, dus bijvoorbeeld P1 en P3 of zoals eerder gemeld een tuigpaard met P2/P2 en n/P4.

Mijn merrie (n/P2) kan haar staart niet echt optillen. Ze steekt hem een beetje achteruit bij het plassen en daar houdt het mee op. Ze plast dus ook al-tijd in haar staart :r . Mijn ruin Shane van de filmpjes hierboven (ook n/P2, halfbroer van de merrie) poept altijd in zijn staart. Onze n/n alles merrie legt gewoon haar staart op haar rug bij het plassen of als ze een beetje opgefokt is. Dat heb ik onze n/P2 ers nog nooit zien doen. Zij hebben sowieso een ERG hoge spierspanning; dat werd ook altijd al opgemerkt door chiropractor, osteopaat en recentelijk cranio-sacraal therapeut.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 21:41

Ipsilonka schreef:
Ja, in Duitsland afgelopen maand.



Ipsilonka, ik begrijp dat jouw paard een KWPN-er is. Heb je de uitslag ook terug gekoppeld met het KWPN? Want als jouw paard p2 van beide ouders heeft meegekregen, dan moet het gewoon veel vaker voorkomen, ook onder de KWPN-ers.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 21:43

Ik denk eigenlijk niet dat de meeste stamboeken er wat mee doen helaas.
NAS vond het in iedergeval weinig interessant.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 21:48

Sizzle schreef:
Ik denk eigenlijk niet dat de meeste stamboeken er wat mee doen helaas.
NAS vond het in iedergeval weinig interessant.



Erg is dat eigenlijk hè! Júist een stamboek zou zich moeten inzetten voor het fokken van gezonde paarden!

Toch is met dat WFFS gebeuren wel wat gebeurd uiteindelijk. Heeft ook lang geduurd. En dat is nog een recessief gen. Niet te vergelijken met deze PSSM ellende.

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 14:07

Ik zie het idd Mac. Nou afwachten maar...

Wat moet ik me voorstellen bij die “spierschokjes” die als symptoom van pssm2 dient?

Kan een paard zowel pssm1 als pssm2 hebben?

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 22:54

Onze PSSM2 test is toch ook maar op de post gegaan. Mijn paard heeft of PSSM 2 of iets wat er extreem veel op lijkt en exact dezelfde behandeling nodig heeft (veel eiwit en veel natuurlijke vitamine E, dekens als het koud is/waait/regent en wekelijkse bekapbeurten omdat hij perfect gevormde maar zwakke en gevoelige hoeven heeft, doe je niets dan heeft hij in no time spierbevangenheid, hoefbevangenheid, spieratrofie op rug en billen en trillende voorbenen), dus twijfelde ik lang of ik wel een tweede testpoging moest wagen, want wat de uitslag ook is, er verandert voor ons niets. Uiteindelijk besloot ik dit weekend om het toch maar te doen toen ik een nieuwe stalgenote vertelde dat hij waarschijnlijk PSSM 2 heeft en ik toen besefte dat het bijvoorbeeld in contact met zijn behandelaren en dierenartsen veel duidelijker is om te kunnen zeggen dat er een definitieve, objectieve uitslag is, in plaats van alleen mijn observaties.
Ik weet bijna 99,99% zeker dat hij PSSM heeft aangezien zijn moeder daar ook kenmerken van lijkt te hebben gehad en zijn halfzus ook deuken in haar spieren heeft, dus we gaan het zien. Als de uitslag PSSM is dan kunnen we er hopelijk nog wat familieleden mee helpen.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 08:08

Goede beslissing denk ik xyzytu2 +:)+
Je kunt idd gerichter voeren maar ook gerichter behandelen mocht het eens echt mis gaan en idd weet je dan ook dat het "ergens" uit de familie komt.
Wel heel spannend. Ik ben benieuwd naar de resultaten.


Dominique: die spierschokjes zien er uit alsof er kleine stroomstootjes onder de huid plaatsvinden. Als het een grotere aanval is kan het er ook uitzien als een soort golfbeweging.

Dit is mijn merrie Pepsi (n/P1) in een aanval met spiertrillingen:


Ze zijn -vooral in wintervacht- niet altijd even goed te zien


En soms als je het filmt lijkt het net alsof je de camera hebt bewogen of dat de lichtvinval verandert, maar dit zijn dus ook spiertrillingen, in haar rug:

Sommige mensen omschrijven het ook wel "alsof er mieren onder de huid kruipen"

Ter visualisatie ... zo zou het er zonder haar uitzien:

Omdat een paard zulke dikke spieren heeft zie je vaak alleen de "uiteindes" van de spierkramp in de vorm van trillingen.

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 09:01

_Dominique schreef:
Kan een paard zowel pssm1 als pssm2 hebben?

Hier ben ik heel erg benieuwd naar.