PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-18 19:40

Ik kon geen natuurlijke vitE + selenium vinden vreemd genoeg dus ik geef ze nu meer dan voorgeschreven Equilin Balancer waardoor ik al iets beter zit (hooi getest en met hooi + Balancer zit ik aan de benedengrens). Het is magertjes met selenium in NLs hooi dus wellicht geen gek idee om het bij te voeren want ook selenium is belangrijk voor de spieren.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 20:18

In principe kan je rekenen dat je minimaal 0.2mg se/100kg paard moet bijvoeren en maximaal 0.9mg/100kg paard. Je hoeft dus niet snel bang te zijn voor overdoseren (eigenlijk is de grens zelfs 4mg/100kg paard maar vanwege de heftige toxische problemen en paarden die soms al eerder toch overdosis klachten krijgen raad ik dat wel echt af).

Waar je met complete mineralenbrokken op moet letten is dat er geen extreme hoeveelheden vitamine a of d ontstaan bij hoge dosering. Daar moet ik de grenzen van opzoeken maar vit. A is bijvoorbeeld van marstall Force eerder een aandachtspunt dan selenium.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 14:06

Maar voeren jullie ook extra selenium bij bij pssm? Ik zie dat nergens voorbij komen. Ik vraag dat inderdaad vanwege de lage selenium in de bodem en omdat selenium belangrijk is voor de spieren.

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 14:09

Ik gaf mijn pssm1 paard regelmatig selenium, dat gaf ik al voordat ik wist dat ze het had. Als ik het niet gaf verloor ze haar mooie bovenlijn.
Echter hebben wij sowieso amper selenium in de bodem.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 14:12

Extra selenium niet, maar wij zitten net als sizzle op seleniumarme grond dus ik moet wel opletten dat ze er genoeg van binnen krijgen. Vriendinnen hebben al problemen gehad met seleniumtekorten in hun paarden; daar worden ze ook echt wel gammel van.

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 16:18

Ik heb in het verleden wel eens een paar maanden Chevivit gevoerd (pompje met selenium en synthetische vitamine E) maar dat maakte toen qua bespiering geen verschil bovenop de vitaminebrok die hij toen kreeg.
Ik kan nog wel eens experimenteren met wat extra selenium nu doet voor de spieren, maar de grootste veranderingen zag ik bij eiwit, zout en natuurlijke vitamine e.

_paaaarden
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-08-18

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 13:06

Zo te lezen blijft het een gepuzzel bij iedereen met de juiste supplementen/voeding vinden voor elk individueel paard.

Ik ben toevallig gisteren begonnen met het bijvoeren van vitamine e en selenium. Ik voer die van pharmahorse, vitamine e plus volgens mij. Inmiddels is ze helemaal van het gras af en voer ik Coolstance copra, gemicroniseerd lijnzaad. Omega 3/6 olie, lijnzaadolie, magnesium, pavo vital en dus sinds gister deze van pharmahorse. Nu is het zo dat mijn paard ineens ontzettend dunne mest heeft als reactie. Is dit een kwestie van wennen en rustiger opbouwen, of zou het geen goed teken zijn? Haar mest was de afgelopen tijd al dunner, maar nu extreem.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 20:27

Die van mij heeft er ook last van. vorige week was ze ook een beetje koliekerig. Ze krijgt 1 schepje vit e selenium, ook van pharmahorse.
Daarnaast wel gras en ze is hengstig

_paaaarden
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 20:35

Vervelend zeg dat jouw paard er ook last van heeft. Voer jij al lang vitamine e bij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 21:44

_paaaarden schreef:
Ik ben toevallig gisteren begonnen met het bijvoeren van vitamine e en selenium. Ik voer die van pharmahorse, vitamine e plus volgens mij. Inmiddels is ze helemaal van het gras af en voer ik Coolstance copra, gemicroniseerd lijnzaad. Omega 3/6 olie, lijnzaadolie, magnesium, pavo vital en dus sinds gister deze van pharmahorse. Nu is het zo dat mijn paard ineens ontzettend dunne mest heeft als reactie. Is dit een kwestie van wennen en rustiger opbouwen, of zou het geen goed teken zijn? Haar mest was de afgelopen tijd al dunner, maar nu extreem.


Is dit allemaal nieuw voor haar, of alleen de pharmahorse?
Ik weet niet hoeveel van alles je voert, maar coolstance + lijnzaad + omega olie + lijnzaadolie is sowieso best veel vet/olie, als je dat niet rustig opbouwt dan kun je inderdaad dunne mest/mestwater krijgen, dat kreeg een pony bij ons op stal ook. Minder olie was meteen stevigere mest.
Mijn paard heeft drie andere soorten vitamine e gehad in totaal (gaf vaak ook meteen de maximale dosis zonder opbouwen) en reageerde nooit met dunne mest, misschien dat pharmahorse langzamer opgebouwd moet worden?

_paaaarden
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 22:14

xyzutu2 schreef:
_paaaarden schreef:
Ik ben toevallig gisteren begonnen met het bijvoeren van vitamine e en selenium. Ik voer die van pharmahorse, vitamine e plus volgens mij. Inmiddels is ze helemaal van het gras af en voer ik Coolstance copra, gemicroniseerd lijnzaad. Omega 3/6 olie, lijnzaadolie, magnesium, pavo vital en dus sinds gister deze van pharmahorse. Nu is het zo dat mijn paard ineens ontzettend dunne mest heeft als reactie. Is dit een kwestie van wennen en rustiger opbouwen, of zou het geen goed teken zijn? Haar mest was de afgelopen tijd al dunner, maar nu extreem.


Is dit allemaal nieuw voor haar, of alleen de pharmahorse?
Ik weet niet hoeveel van alles je voert, maar coolstance + lijnzaad + omega olie + lijnzaadolie is sowieso best veel vet/olie, als je dat niet rustig opbouwt dan kun je inderdaad dunne mest/mestwater krijgen, dat kreeg een pony bij ons op stal ook. Minder olie was meteen stevigere mest.
Mijn paard heeft drie andere soorten vitamine e gehad in totaal (gaf vaak ook meteen de maximale dosis zonder opbouwen) en reageerde nooit met dunne mest, misschien dat pharmahorse langzamer opgebouwd moet worden?


Sorry het staat er wat onduidelijk, enkel de vitamine e is nieuw inderdaad. Rest kreeg ze al, maar ik ga wel eens kijken wat er gebeurd als ik wat minder olie geef. Bedankt voor de tip!

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 13:19

_paaaarden schreef:
Vervelend zeg dat jouw paard er ook last van heeft. Voer jij al lang vitamine e bij?


Van pharmahorse 1.5 week denk ik? Ze krijgt 1 schepje en weegt 500 kg.
Ik moet wel zeggen dat haar spieren nu wel lekker ontspannen zijn. Zelfs met poetsen drillen haar spieren na

Mikkee

Berichten: 1377
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 15:41

Welk merk vitamine e voeren jullie? En poeder of olie?

Oh, zie nu dat sommigen pharmahorse geven

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 16:10

Mikkee schreef:
Welk merk vitamine e voeren jullie? En poeder of olie?

Oh, zie nu dat sommigen pharmahorse geven



Afbeelding
Ik geef deze voor de vitamine e, het is een natuurlijke olie die zeer goed opgenomen schijnt te worden. Er zit alleen geen selenium in en dat heeft ze wel nodig, vandaar de pharmahorse e exelent. Selenium is niet los te krijgen

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 16:46

Natuurlijke olie van wat ?? Ook Shell heeft natuurlijke olie :D

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 17:52

Geen natuurlijke olie, maar natuurlijke vitamine E ;-) Dit wordt beter opgenomen dan de synthetische variant

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 17:55

DubbelDun schreef:
Natuurlijke olie van wat ?? Ook Shell heeft natuurlijke olie :D


Zie het plaatje wat ik er bij heb gedaan :Y) :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 18:14

Floris Pharma verkoopt ook een combi van natuurlijk vitamine E + selenium: https://shop.florispharma.com/product/p ... el-pellet/
Het is alleen minder zuinig in gebruik dan de meeste losse natuurlijke vitamine E. Een paard van 600k krijgt 100gr = 2mg seleniumgist (je moet even vragen of deze gist geschikt is bij PSSM aangezien daar soms chroom in zit en dat werkt averechts bij PSSM) en 2720 IE vitamine E. Aangezien de meeste PSSM paarden rond de 4000-5000 IE vitamine E zitten en je de dit product niet mag verdubbelen (te hoge selenium) zul je er in praktijk nog een los vitaminepreparaat bij nodig hebben.
Dat zou je trouwens ook aan Floris Pharma voor kunnen leggen, ze leveren een hoop op maat, dus misschien ook wel losse vitamine E poeder, dan ben je met 1 aankoop van 2 producten meteen klaar.:)

friezegek

Berichten: 332
Geregistreerd: 12-10-04

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 18:17

Interessant topic dit! Ook ik kreeg een paar dagen geleden na 2 jaar zoeken te horen dat mijn paard PSSM heeft. Ben er nu veel over aan het lezen maar vind het nog lastig om te bepalen wat ik nu moet gaan voeren. Ik weet dat het een kwestie van proberen is maar hoor graag jullie mening. Ik voer nu 2 kg merriebrok, 100gr pavo vital en magnesium, hier is ze nog erg mager bespierd op. Het advies van de DA is om luzerne, magn., vit e, balancer en rijstolie te gaan voeren.

Geven jullie nog iets van gewone biks bij? Zonee heeft je paard wel genoeg energie om het werk aan te kunnen? Ik heb een KWPN merrie, 8 jaar, M niveau, train 5 dagen in week. Het advies was om helemaal van de biks af te stappen op den duur en te zorgen dat ze energie uit de olie gaat halen. Maar kan mij bijna niet voorstellen dat ze daar voldoende energie uit kan halen om de trainingen aan te kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 18:42

Welk type PSSM heeft je paard, 1 of 2?

Even ervan uitgaand dat het type 2 is: je geeft haar nu 2 kilo merriebrok aan energie, rijdt 5 dagen per week en ze blijft onbespierd. Elke normaal paard krijgt van voeding + training spieren. Spieren beschermen het paard namelijk tegen de training.
Als je paard veel (5x per week) getraind wordt en toch onderbespierd blijft, dan betekent dat dat de spieren bij gebrek aan rust en de juiste voeding zichzelf aan het opeten zijn. Een onbespierd PSSM 2 paard krijg je niet gespierder door meer te gaan trainen. Als je paard PSSM 2 heeft dan zul je helemaal terug naar af moeten: minimaal gaan trainen en tegelijkertijd doelgericht de spieren gaan voeden, net zo lang tot je weer een paard hebt dat er redelijk gespierd uitziet. Pas dan kun je de training wat gaan opvoeren en kijken wat er gebeurd: meer spieren? Dan zit je op de juiste weg. Toch weer minder spieren? Dan zul je opnieuw de voeding en training moeten bijstellen tot de spieren de training weer bij kunnen houden.
Zeker bij PSSM 2 zou ik dus voorlopig even afstappen van de gedachte 'wat kan ik mijn paard voeren zodat ze de huidige training beter volhoudt' en die vervangen door 'hoe kan ik mijn paard zo gezond en gespierd krijgen dat ik weer aan trainen kan denken?'. PSSM 2 paarden eten van nature hun eigen spieren op, tenzij ze genoeg eiwit/vitamine e/selenium/electrolyten binnen krijgen, en dat maakt ze lastig te trainen. PSSM 2 paarden kunnen vaak (verschilt natuurlijk wel per individu!) slecht tegen zware/langdurige belasting omdat hun spieren het zonder die belasting al moeilijk genoeg hebben om zichzelf te voeden/groeien, en ze zich bij overbelasting dus al snel weer zichzelf op gaan eten. En helaas bepaalt het paardenlichaam wat overbelasting is, niet de ruiter of de trainer.

Als je paard PSSM 1 heeft dan kan ze erg slecht tegen suikers/zetmeel, kan dus vaak niet op het gras en kan ook niet tegen brok met suiker/zetmeel erin omdat ze dan al snel richting hoef/spierbevangenheid gaan omdat ze een verkeerde suikerhuishouding hebben. PSSM 1 paarden zijn vaak wel gebaat bij veel beweging omdat een grotere/intensiever gebruikte spiermassa de suikerhuishouding normaliseert. Bij zo'n paard zou ik de beweging wel wat verminderen en de spieren de kans geven om te herstellen, dus om de dag rijden of liever nog om de twee dagen rijden. Na een werkdag hebben (ook gezonde) spieren namelijk 48 uur nodig om de schade te herstellen en sterker te worden dan ze voor die rijdag waren. Stap je halverwege dat proces alweer in met een nieuwe werkdag, dan rij je op spieren die nog in de beschadigde fase zitten en dan rij je ze alleen maar verder kapot, zeker als je paard gevoelig is op de spieren, en zo hou je spieratrofie in stand of versterk je die zelfs.
Door na elke werkdag 1 a 2 dagen rust (geen werk of bvb grondwerk, wandelen, een korte rustige buitenrit, longeren) te geven geef je de spieren de tijd om te groeien in plaats van verder af te breken. Tegelijkertijd heb je bij PSSM 1 een ander dieet nodig: suikers en zetmeel moeten eruit en vervangen worden door een vitamine/mineralenbrok, olie als energiebron, en veel paarden doen het goed bij extra magnesium, vitamine e en selenium.

Als je paard mager is dan zijn in beide gevallen luzerne, esparcette, bietenpulp (speedibeet), seniores priores, coolstance copra en hooi goede dikmakers. PSSM 1 paarden doen het goed op olie, bij PSSM 2 lijken grote hoeveelheden olie minder effect te hebben en zelfs hoefbevangenheid uit te kunnen lokken - maar aangezien de symptomen daarvan weer per ras en individu lijken te verschillen kun je het altijd met beleid uitproberen.

friezegek

Berichten: 332
Geregistreerd: 12-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 19:13

xyzutu2 schreef:
Welk type PSSM heeft je paard, 1 of 2?

Even ervan uitgaand dat het type 2 is: je geeft haar nu 2 kilo merriebrok aan energie, rijdt 5 dagen per week en ze blijft onbespierd. Elke normaal paard krijgt van voeding + training spieren. Spieren beschermen het paard namelijk tegen de training.
Als je paard veel (5x per week) getraind wordt en toch onderbespierd blijft, dan betekent dat dat de spieren bij gebrek aan rust en de juiste voeding zichzelf aan het opeten zijn. Een onbespierd PSSM 2 paard krijg je niet gespierder door meer te gaan trainen. Als je paard PSSM 2 heeft dan zul je helemaal terug naar af moeten: minimaal gaan trainen en tegelijkertijd doelgericht de spieren gaan voeden, net zo lang tot je weer een paard hebt dat er redelijk gespierd uitziet. Pas dan kun je de training wat gaan opvoeren en kijken wat er gebeurd: meer spieren? Dan zit je op de juiste weg. Toch weer minder spieren? Dan zul je opnieuw de voeding en training moeten bijstellen tot de spieren de training weer bij kunnen houden.
Zeker bij PSSM 2 zou ik dus voorlopig even afstappen van de gedachte 'wat kan ik mijn paard voeren zodat ze de huidige training beter volhoudt' en die vervangen door 'hoe kan ik mijn paard zo gezond en gespierd krijgen dat ik weer aan trainen kan denken?'. PSSM 2 paarden eten van nature hun eigen spieren op, tenzij ze genoeg eiwit/vitamine e/selenium/electrolyten binnen krijgen, en dat maakt ze lastig te trainen. PSSM 2 paarden kunnen vaak (verschilt natuurlijk wel per individu!) slecht tegen zware/langdurige belasting omdat hun spieren het zonder die belasting al moeilijk genoeg hebben om zichzelf te voeden/groeien, en ze zich bij overbelasting dus al snel weer zichzelf op gaan eten. En helaas bepaalt het paardenlichaam wat overbelasting is, niet de ruiter of de trainer.

Als je paard PSSM 1 heeft dan kan ze erg slecht tegen suikers/zetmeel, kan dus vaak niet op het gras en kan ook niet tegen brok met suiker/zetmeel erin omdat ze dan al snel richting hoef/spierbevangenheid gaan omdat ze een verkeerde suikerhuishouding hebben. PSSM 1 paarden zijn vaak wel gebaat bij veel beweging omdat een grotere/intensiever gebruikte spiermassa de suikerhuishouding normaliseert. Bij zo'n paard zou ik de beweging wel wat verminderen en de spieren de kans geven om te herstellen, dus om de dag rijden of liever nog om de twee dagen rijden. Na een werkdag hebben (ook gezonde) spieren namelijk 48 uur nodig om de schade te herstellen en sterker te worden dan ze voor die rijdag waren. Stap je halverwege dat proces alweer in met een nieuwe werkdag, dan rij je op spieren die nog in de beschadigde fase zitten en dan rij je ze alleen maar verder kapot, zeker als je paard gevoelig is op de spieren, en zo hou je spieratrofie in stand of versterk je die zelfs.
Door na elke werkdag 1 a 2 dagen rust (geen werk of bvb grondwerk, wandelen, een korte rustige buitenrit, longeren) te geven geef je de spieren de tijd om te groeien in plaats van verder af te breken. Tegelijkertijd heb je bij PSSM 1 een ander dieet nodig: suikers en zetmeel moeten eruit en vervangen worden door een vitamine/mineralenbrok, olie als energiebron, en veel paarden doen het goed bij extra magnesium, vitamine e en selenium.

Als je paard mager is dan zijn in beide gevallen luzerne, esparcette, bietenpulp (speedibeet), seniores priores, coolstance copra en hooi goede dikmakers. PSSM 1 paarden doen het goed op olie, bij PSSM 2 lijken grote hoeveelheden olie minder effect te hebben en zelfs hoefbevangenheid uit te kunnen lokken - maar aangezien de symptomen daarvan weer per ras en individu lijken te verschillen kun je het altijd met beleid uitproberen.


Dankje voor je uitgebreide reactie. Heel helder. De DA denkt type 1. Deze ga ik dan nu ook als eerste laten testen. Mijn paard heeft afgelopen jaar ook meerdere keren een paar weken stil gestaan, ook toen verbeterde het niet. De klachten daarnaast zijn vooral stijf aan het begin van de training en de achterhand niet willen gebruiken. Ik las echter dat dit ook weer klachten kunnen zijn van Type 2. Ik ben heel benieuwd naar de uitslag, dan weet ik tenminste waar ik goed aan doe.

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 19:27

Als het type 1 is dan zou ik meteen het krachtvoer eruit mikken :=
Of je dan nog kan starten lijkt me minder relevant eerlijk gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 21:48

friezegek schreef:
Dankje voor je uitgebreide reactie. Heel helder. De DA denkt type 1. Deze ga ik dan nu ook als eerste laten testen. Mijn paard heeft afgelopen jaar ook meerdere keren een paar weken stil gestaan, ook toen verbeterde het niet. De klachten daarnaast zijn vooral stijf aan het begin van de training en de achterhand niet willen gebruiken. Ik las echter dat dit ook weer klachten kunnen zijn van Type 2. Ik ben heel benieuwd naar de uitslag, dan weet ik tenminste waar ik goed aan doe.


Het lastige is dat een PSSM paard niet zal verbeteren door rust/vakantie alleen. Hier zorgde bij de PSSM2er rust alleen voor geen enkele verbetering, die kwam pas toen het voer werd aangepast. Pas toen alles aangevuld werd wat zijn spieren zo hard nodig hadden verdween de stijfheid, konden er spieren aangemaakt worden en zag je de spieren ineens boller worden. De PSSM1er werd wel beter van rust, maar dat was omdat hij toen tegelijkertijd van het gras gehaald werd. Doordat zijn systeem toen niet meer belast werd door fructaan/suiker verdwenen de insulinevetbulten, gevoelige hoeven en spierstijfheid en kon hij weer normaal bewegen. Maar als hij gewoon rust had gekregen op dezelfde wei dan was er ook niets verbeterd.

amyz

Berichten: 6911
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 15:11

Kan iemand mij meer vertellen over PSSM bij Arabieren?
Ik lees dat type 2 en 4 reeds geconstateerd zijn. Hoe zit dit met type 1?

Ik heb her en der wel eens gelezen dat Arabieren er weinig tot geen last van lijken te hebben. Klopt dit?

We proberen als stamboek goed bij te blijven met dit soort dingen en als blijkt dat hier een potentieel probleem ligt moeten we daar iets mee doen natuurlijk...

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 16:16

Geen/weinig last heeft niks met ras te maken. Bij de tinkers word vaak gezegd geen/weinig last te hebben. Maar er zijn een heleboel tinkers die wel last hebben. Tussen een beetje tot zo erg dat inslapen de enige keus is.. En je hebt mensen die overal een excuus voor verzinnen, het niet zien of niet willen zien. -O-

Met de juiste management kan je een end komen. Maar die management kan behoorlijk duur uitpakken dus of je dat zou willen? En de vragen zullen altijd blijven: voor hoelang gaat het goed? Zal die ooit een aanval krijgen en zoja, wat was dan de trigger? Kan je er op (blijven) rijden? Wat werkt voor het dier wel en wat niet. Etc. Etc. En dan heb je paarden die erg goed pijn kunnen verbergen en dan is de vraag: heeft ie last of loopt ie door zijn eigen pijn heen.
En dan nog de karakter dingetjes die met pssm anders kunnen zijn. Is het paard lui/sloom omdat ie dat van karakter is of heeft ie last van zijn lichaam. Dat het paard wel wilt, maar niet kan?
Schrikt het paard doordat ie vreselijk veel pijn heeft of was er toch een onzichtbare krokodil in de sloot?
Bijt/hapt/bokt/stijgert het paard omdat ie pijn heeft of 'probeert ie je uit'? Etc.
En dan heb je nog de vraag. Extra beweging nodig of juist geen beweging. Het eerste geval kost niet alleen extra geld, maar ook extra tijd. De tweede is een hele hele dure grasmaaier (of hooi, net wat het dier eet).. Paarden zijn al duur genoeg, waarom dan zo'n nare ziekte niet eruit willen fokken?

Ik zet nu elke maand wat geld opzij voor de pssm2 test. Fokken kan ik niet met hem. Maar kan wel proberen zo'n goed mogelijk leven te geven. En 230 euro is niks als ik zie wat sommigen uitgeven per maand aan supplementen. %)