PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:58

DenB schreef:
Ik snap niet zo goed waarom hier nu iedere keer zo’n drukte gemaakt wordt over die PSSM 2 test. Nee die is nog niet gevalideerd en ja dat is jammer dat we daar nog op moeten wachten.

Je hoeft niet te wachten. Die validering komt niet meer.

DenB schreef:
Maar ondanks dat zijn er genoeg paarden getest waarbij de klachten matchen met de geteste vormen.

Wie laat zijn paard testen? Voor de grote meerderheid, mensen met een paard dat symptomen heeft die aan PSSM2 doen denken. Onvermijdelijk zitten daar paarden tussen die inderdaad PSSM2 hebben. Logisch, maar dat betekent absoluut niet dat de test klopt.

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 10:45


DenB
Berichten: 126
Geregistreerd: 23-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 10:55

Waar haal je vandaan dat er niet gevalideerd gaat worden? Ik heb in ieder geval voorbij zien komen dat de universiteit van Minnesota daaraan werkt.

Er zijn genoeg mensen die al een paard hebben met PSSM 1 en/of 2 en ook hun andere paarden voor de zekerheid laten testen. Dus zijn echt niet alleen paarden met duidelijke symptomen die getest worden.

Je kan erop tegen zijn om te testen omdat er nog geen validatie geweest is. Dat moet ieder voor zich weten en is ieders goed recht.

Zelf trek ik mijn conclusies op de ervaringen die ik tegenkom van mensen op FB pagina’s van verschillende landen. Van wat ik daar lees kan het wat mij betreft geen toeval meer zijn of de testen wel of niet kloppen.
Voor mij dan ook een reden om juist wel te willen testen. Als een paard opknapt van een eiwitrijk dieet zegt dat nog niet direct iets over waarom het het daarop beter doet. Het kan ook gewoon een paard zonder PSSM 2 zijn dat te weinig eiwitten in het rantsoen heeft zitten. Daarom zou ik bij verbetering door het dieet juist willen testen. Het zo goed mogelijk managen van een paard met PSSM 2 zit hem niet alleen in een eiwitrijk dieet. Je moet ook rekening houden met de manier van houden van het paard, beweging geven, (medische) behandelingen, soort voeding etc. Zonder te testen weet je A sowieso niet waarom het paard verbetert en B als het paard PSSM 2 heeft weet je niet welke vorm en mis je informatie om het management rond de verzorging van het paard verder te optimaliseren. Daarnaast zou ik het persoonlijk zonde vinden om een paard dat verbetert met een eiwitrijk dieet automatisch als PSSM 2 paard te gaan zien. Zonder PSSM 2 ziet de toekomst er toch wat onbezorgder uit. Dat zou ik mezelf niet willen ontnemen. Maar goed dat is mijn mening :)

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 10:57

Dat is zeker je goed recht.

Zelf zie ik het zo.
Ik beweer dat ik kan zien of het ongeboren veulen in jouw merrie een hengstje of een merrie wordt.
Dit doe ik door bijvoorbeeld haar te ontvangen die jij naar me opstuurt.
Vervolgens stuur ik een brief naar jou met de uitslag dus of een merrie of een hengst.
Ik zal hierbij altijd een aanzienlijk percentage goed zitten met mijn uitslag.

Umeo
Berichten: 2243
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 11:10

Heeft er iemand een idee in welke mate het erfelijk is?

Van Donnerhall bijvoorbeeld zijn 18 nakomelingen met zekerheid positief getest.
Langs de andere kant heeft hij volgens Horsetelex + 1200 nakomelingen. Komt dat dan van hem of via de moeder?
En pak dat het van hem komt is het dan 0,0005% kans dat hij het doorgeeft? Of 5%? Dat maakt in mijn ogen wel een heel groot verschil.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 11:55

Een paard dat heterozygoot is voor een gen, dus bijvoorbeeld n/P2 zal in 50% van de gevallen het P2 gen doorgeven aan zijn nakomelingen. Een paard dat homozygoot is voor een gen, dus bijvoorbeeld P2/P2, zal in 100% van de gevallen het P2 gen doorgeven aan zijn nakomelingen. Dit geldt voor zowel de hengst als de merrie en dan zijn er ook nog meerdere varianten in het spel. Dat maakt het probleem ook zo complex.

Als je meer visueel ingesteld bent :D :
http://pssm.eu/nl/erfelijkheid.html
Deze illustraties gaan over PSSM1, maar de vererving van de andere varianten is hetzelfde.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 12:01

DenB schreef:
Zelf trek ik mijn conclusies op de ervaringen die ik tegenkom van mensen op FB pagina’s van verschillende landen. Van wat ik daar lees kan het wat mij betreft geen toeval meer zijn of de testen wel of niet kloppen.

Kort samengevat, jij gelooft dat de test accuraat is omdat het zo op FB staat. Okee.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 12:03

Umeo schreef:
Van Donnerhall bijvoorbeeld zijn 18 nakomelingen met zekerheid positief getest.

Positief getest voor PSSM1 of PSSM2 ?
En als we over PSSM2 spreken, met een biopt of met de Equiseq test ?

Elin_

Berichten: 9654
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 14:43

Elin_ schreef:
BigBen schreef:

Het is niet omdat je leugens blijft herhalen dat ze waarheid worden.
Met de CAG/EquiSeq test heb je geen enkele zekerheid.

Waar komt jouw behoefte toch vandaan om ergens op aan te vallen, maar verder nog met een ander alternatief of een andere denkwijze aan te komen?

Hier een pssm1 paard staan met symptomen van P2. Zichtbare spierschade
Hierzo ook de "onzinnige " test afgenomen van CAG. Gezien haren trekken minder heftig was dan een biopt omdat paard al van weersverandering + voer nu flink verslechterd is / aanval heeft.

Tell me. Wat moet ik eraan doen? Gezien die test een leugen is.

Heb je zelf een pssm'er toevallig? Wat is jouw verhaal?



Ik heb het je al eerder gevraagd, maar bij deze nog een keer @Bigben

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 16:12

Ik heb er geen behoefte aan om mensen aan te vallen. Ik vind het wel belangrijk en zinvol om uitspraken die duidelijk fout of fake zijn te corrigeren. Dat is alles.

Elin_

Berichten: 9654
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 16:48

BigBen schreef:
Ik heb er geen behoefte aan om mensen aan te vallen. Ik vind het wel belangrijk en zinvol om uitspraken die duidelijk fout of fake zijn te corrigeren. Dat is alles.

Maar je valt mensen wel aan. Misschien onbewust, maar je toon is zeker niet vriendelijk te noemen. Daarnaast schiet je dingen af, maar je komt niet met alternatieven.
En dat doe je niet alleen in dit topic, maar ook in anderen topics.
Vanwaar die enorme drang en wat zou je in mijn voorbeeld bijv. in mijn plaats doen?

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 17:06

Ik weet niet of deze video al is gedeeld in dit topic maar hier staat veel informatie over hoe je een pssm paard het beste kunt managen. Geloof dat ze ook onderscheid maken tussen 1 en 2.



Wat is jouw beleid nu en waar loop je precies tegenaan?

MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 19:21

Hallo allemaal,

Ik heb niet alles terug gelezen, sorry daarvoor.
Ik heb mogelijk een tinker op het oog die niet getest is. Nu wil ik sowieso laten testen op pssm1 voor aankoop maar las dat de uitslag soms weken kan duren, klopt dit?

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 20:34

Bij mijn paard heeft het in totaal van opsturen tot uitslag 5 weken geduurd.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 10:37

Zo, kreeg net de mail
Binnen met inlog info, dus de pluk haar is correct aangekomen
Nu het grote wachten dan maar

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-21 11:10

MeggiieTommy schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb niet alles terug gelezen, sorry daarvoor.
Ik heb mogelijk een tinker op het oog die niet getest is. Nu wil ik sowieso laten testen op pssm1 voor aankoop maar las dat de uitslag soms weken kan duren, klopt dit?

Dat ligt er een beetje aan welk lab je gebruikt. Normale tijd voor bv CAG of Laboklin is 7-10 dagen nadat het sample is aangekomen. Met Corona kan het nog wel eens langer duren. Van Haeringen duurt sowieso lang, denk aan maanden.

Sterkte met wachten Sonja.

Elin_

Berichten: 9654
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 11:51

Mac schreef:
MeggiieTommy schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb niet alles terug gelezen, sorry daarvoor.
Ik heb mogelijk een tinker op het oog die niet getest is. Nu wil ik sowieso laten testen op pssm1 voor aankoop maar las dat de uitslag soms weken kan duren, klopt dit?

Dat ligt er een beetje aan welk lab je gebruikt. Normale tijd voor bv CAG of Laboklin is 7-10 dagen nadat het sample is aangekomen. Met Corona kan het nog wel eens langer duren. Van Haeringen duurt sowieso lang, denk aan maanden.

Sterkte met wachten Sonja.

Ik zou echt voor labo klin gaan. Bij cag is momenteel de wachttijd ook bizar lang.
Ik heb op test 1 2 maanden gewacht en test 2 6 weken ...

MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:30

Bedankt iedereen!

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 18:15

Elin_ schreef:
Maar je valt mensen wel aan. Misschien onbewust, maar je toon is zeker niet vriendelijk te noemen.

Jammer.

Elin_ schreef:
Daarnaast schiet je dingen af, maar je komt niet met alternatieven.

Ik kan geen alternatieven toveren. Bij de huidige stand van zaken is er maar één manier om de diagnose PSSM2 met zekerheid te stellen, en dat is dmv een biopt.

Elin_

Berichten: 9654
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 19:22

BigBen schreef:
Elin_ schreef:
Maar je valt mensen wel aan. Misschien onbewust, maar je toon is zeker niet vriendelijk te noemen.

Jammer.

Elin_ schreef:
Daarnaast schiet je dingen af, maar je komt niet met alternatieven.

Ik kan geen alternatieven toveren. Bij de huidige stand van zaken is er maar één manier om de diagnose PSSM2 met zekerheid te stellen, en dat is dmv een biopt.

Maar een biopt moet je net de spier hebben met spierschade + is geen manier om P2 of P1 te checken. Dat is wat mij bij Wolvega ook verteld is.

En qua het aanvallen. Ik bedoel het niet banketstaaf, maar meer om je erop te wijzen dat je toon echt niet fijn is. Vooral omdat het een zwaar beladen emotioneel onderwerp is. Je valt compleet een topic binnen. Daarom ben ik ook benieuwd naar jouw pssm verhaal.

DenB
Berichten: 126
Geregistreerd: 23-04-14

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 19:36

Wat Elin al zegt. En daarnaast moet je als het even kan een paard met PSSM aan zo weinig mogelijk stress blootstellen. Een paar haren trekken is stukken minder belastend voor het paard dan op de kliniek een spierbiopt te moeten laten nemen.

Als mensen twijfelen over de haartest of een spierbiopt, dan zou ik vooral de Facebook pagina’s over PSSM doornemen. Daar staat ontzettend veel informatie op. En trek dan je conclusie.

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 19:40

Een paar haren trekken is inderdaad minder stressvol maar ook niet een methode om aan een eerlijke uitslag te komen.
Neemt niet weg dat ik zelf ook geen spierbiopt heb laten nemen bij mijn vorige paard. Ik zet ze op een dieet dat past bij het vermoeden van mij en de deskundigen om mij heen en geeft dat verbetering dat weet ik genoeg. Het blijft toch altijd uitzoeken naar wat past bij een paard en wat voor de 1 werkt hoeft bij de ander niks te doen.
Haren opsturen om op pssm2 te testen is gewoon geldverspilling en wil je dat? Ga je gang. Maar nieuwe mensen die zich hier niet van bewust zijn en zo'n test overwegen mogen best ook de echte kant van het verhaal weten.

Het is niet dat die test niet gevalideerd is, het is gevalideerd dat hij daadwerkelijk niet klopt.

DenB
Berichten: 126
Geregistreerd: 23-04-14

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 19:44

Nee hoor. Ik zeg zeker niet wat iemand moet doen. Ik raad juist aan om op onderzoek te gaan en dan een conclusie te trekken :)

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 19:46

Dat heb ik gedaan en er is onderzoek gedaan naar de betrouwbaarheid van deze test.
Citaat:
Results: There was no significant association between any P locus and a histopatho-logical diagnosis of PSSM2/MFM, and no difference between control and myopathic horses in total loci with alternative alleles, or total alternate alleles when PSSM2/MFM was considered combined or separately as PSSM2 or MFM.

DenB
Berichten: 126
Geregistreerd: 23-04-14

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 20:09

De tekst van mevrouw Valberg. En precies daarom raad ik iedereen aan even verder te kijken ;)