Hopelijk vind ik hier iemand die hier meer vanaf weet. Wij hebben een Loonbedrijf, en in het kader van de vergroening hebben wij vorig jaar een aantal percelen Luzerne ingezaaid. Vorig jaar is dit afgenomen door een melkveehouder, dit jaar is er nog een stuk van 3000m2 over (2-jarig gewas), te weinig voor de melkveehouder. Wat er nu mee te doen? Ik heb zelf paarden dus vraag ik me af of ik het zelf zou kunnen voeren. Normaal wordt dit door verschillende firma's machinaal gedroogd om te kunnen dienen als paardenvoer. Dat lijkt ook de enige optie om het goed te kunnen drogen, het is niet te draaien zoals hooi. Het breekt en er blijft weinig van over bij dit proces. Mijn enige optie zou zijn het te maaien, eenmaal te draaien en vervolgend in kleine pakken te persen en te wikkelen. Een soort luzerne silage dus.
Is dit bruikbaar voor paarden, naast gewoon hooi, of is het eiwit/suiker aandeel veel te hoog? iemand die hier ervaring mee heeft of er meer vanaf weet?
Rochiril
Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-17 16:10
Is er niemand die hier verstand van heeft op bokt?
Hier in het dorp gaat het in de grote baal. Het wordt gebruikt voor de koeien. Ik kan je niets vertellen over de gehaltes e.d., maar wij voeren als onze lucerne op is ook wel lucerne van de buurman. Dat is koeienspul en komt op van die gesealde pallets (1m3). Ze vinden het heerlijk en ik merk nooit iets raars aan ze.
Pandora2
Geplaatst: 28-04-17 16:29
Mijn hooiboertje perst gewoon grote pakken droog hooi van luzerneland. Ik neem af en toe wel eens een paar plakken mee, als versnapering voor mijn paarden want die hebben voldoende met gewoon graslandhooi. Ze vinden het in elk geval erg smakelijk. Wel grof natuurlijk. Heb het nooit anders geweten als dat hij het zo deed.
suffie
Geplaatst: 28-04-17 16:33
Onze loonwerker doet het ook gewoon maaien, schudden en in de baal. Wel extra plastic erom omdat anders de stoppels door het plastic komen.