Stuk van sesambeentje gebroken.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Celine_Famke

Berichten: 6739
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Stuk van sesambeentje gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 21:26

Hoi allemaal..

Driekwart jaar geleden kreeg mijn allerliefste vriendin Famke een peesblessure nadat ze verkeerd van de trailer was gestapt. De blessure was aan haar oppervlakkige buiger, bij de kogelringband, aan haar linker achterbeen. Door de kogelringband die er strak omheen zat kon het niet vanzelf herstellen, dus zijn we bij de kliniek geweest en is het ingespoten. Na een revalidatieperiode en rustig aan opbouwen was alles weer helemaal goed. Ontzettend fijn, we konden alles weer! Ik hield het goed in de gaten, voor en na het rijden voelde ik rond de kogel. Nooit meer iets van gemerkt.

Vorige week wilde ik na 2 weken niet te hebben gereden omdat ik zelf ziek was geweest, weer even gaan rijden. En toen merkte ik dat ze in draf echt flink kreupel was. Zelfde been. Het voelde ook dik en warm bij de kogel. oliebol, dacht ik. Weer hetzelfde liedje! Ik maakte een afspraak bij de kliniek en oriënteerde mij al op een operatie om de kogelringband eventueel door te snijden. Een hele flinke domper en ook heel apart, omdat ze 2 weken praktisch stil had gestaan. Het enige wat ik mij kon bedenken was dat de staleigenaar geulen in de weide opnieuw had uitgegraven voor de afvoer van het regenwater. Misschien was ze daar in verstapt en was het daardoor terug..?

Vandaag gingen we naar de kliniek (Hollands Kroon, VCNH). De veearts voelde en keek eerst even. Inderdaad dik en warm, maar niet 'hard'. Hij twijfelde of het niet gewoon een kneuzing was door verstappen of iets. En vroeg mij of ze nog echt kreupel liep nu. Ik zei dat ze in draf inderdaad flink kreupel liep. Dus hij ging even kijken hoe ze liep op het rechte stuk. Heen en weer in stap. Niets te zien. Liep prima. Toen een stukje draf. Stokkreupel. Stop maar, stap maar weer hierheen, zei hij meteen.

Dus toch maar een echo van de pees gemaakt. En wat bleek... De pees was helemaal goed. Nog veel beter dan bij de vorige echo, na de revalidatie. Ook de banden waren goed. Huh... Hoe dan? We waren er bijna blij mee, maar de veearts vertrouwde het niet. Ze liep te kreupel voor gewoon een kneuzingtje..
Dus werd er een röntgenfoto gemaakt. Ik had Famke vast, maar de assistent vroeg al gauw of zij het over moest nemen, dan kon ik de foto even bekijken, want er was iets te zien.. Mijn hart begon overtoeren te maken. Het zou toch niet iets ergs zijn?

De veearts liet de foto zien. En dat was een schok. Dat zag er zeker niet uit hoe ik mij 'gezonde' kogelgewrichten herinnerde. Het bot was gebroken. Helemaal eraf. Ik werd er letterlijk naar van.

Er is dus een stuk van het sesambeentje afgebroken. Waar de pees aanhecht. Het kan niet geopereerd worden. Eigenlijk kunnen ze niets.. Het lichaam heeft nu een ontstekingsreactie ivm de breuk. Dat is goed. Dan kan het vast gaan groeien op die plek. En kan het zijn dat ze er geen pijn meer aan heeft straks.

Famke moet nu 3 weken op totale rust. Daarna moet het al wat beter zijn. Na die 3 weken moeten we terug naar de kliniek. Daar wordt ze dan ingespoten. En dan moet het véél beter zijn. Als haar lichaam het zelf oplost binnen die weken (doordat het vastgroeit), kunnen we misschien zelfs later weer rijden. Mocht dat niet het geval zijn.... Wordt het nooit meer beter.. :n Dan blijft ze voor altijd met pijn rondlopen.. En dan is het dus einde verhaal.... ;( ;(
De veearts noemde het een dubbeltje op zijn kant... Het wordt erop of eronder.. Pff... Ik heb wat afgehuild vandaag zeg.. Dit hadden we geen van allen verwacht.

Met dit topic wil ik het graag van mij afschrijven. Maar ik wil ook vragen of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben. Die zou ik graag willen horen!

M'n knappe meisje is nog veel te jong om naar de eeuwige groene weides te gaan...
Afbeelding

Toevoeging op verzoek van ts: de röntgenfoto. Staat ook verderop in het topic.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Celine_Famke op 28-04-17 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Stuk van sesambeentje gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:29

Jeetje wat een gruwelijke pech. Ik heb er geen ervaring mee maar wil je wel even een hart onder de riem steken.
Wat een waardeloos nieuws :(:)

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Stuk van sesambeentje gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:34

Ik heb er helaas wel ervaring mee.. het heelde snel... maar toch bleef ze iedere x weer kreupelen.. ik bleef maar dokteren.. uit eindelijk is het paard aan iets anders overleden dus geen hele slechte ervaring maar ook geen goede ervaring.. het is erop of eronder en een zwakke plek blijft het altijd

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:41

Jje dat zal zeker heel erg schrikken zijn geweest. Dat wordt nagels bijten komende weken. Hier geen ervaring mee aar wens je heel veel sterkte en duim voor je voor een goede afloop!

Celine_Famke

Berichten: 6739
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Stuk van sesambeentje gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 21:45

Bedankt allemaal :)

En klopt, Cheminee, het blijft een zwakke plek. :(

Bamii

Berichten: 1372
Geregistreerd: 20-10-13

Re: Stuk van sesambeentje gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 22:28

Wat ontzettend poedersuiker :( -O- Heb er geen ervaring mee, maar dat er een onstekingsreactie is is al goed nieuws dat het lichaam zichzelf probeert te genezen. Ik ga voor jullie duimen komende weken! :(:)

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Re: Stuk van sesambeentje gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 22:40

Och jeetje :'( heel erg veel sterkte en ik duim dat het dubbeltje de goede kant op gaat! Het is jullie zo vreselijk gegund :(:)

Celine_Famke

Berichten: 6739
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 22:43

Bedankt!
Ja echt enorm rot.. Tranen lopen constant weer over mijn wangen. Het ene moment kan ik het niet beseffen, het andere moment komt het keihard binnen.. Het idee dat ik over een paar weken geen Fammie heb breekt mijn hart..
Afbeelding
Afbeelding

Celine_Famke

Berichten: 6739
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Stuk van sesambeentje gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 17:01

Nog mensen met ervaringen?

Anoniem

Re: Stuk van sesambeentje gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 20:33

Geen ervaring, maar ik wil je veel sterkte wensen. Heb je toevallig een foto van de rontgen? Ik ben wel benieuwd hoe het eruit ziet.

Anoniem

Re: Stuk van sesambeentje gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 21:09

Jeetje wat vreselijk.. Daar was je totaal niet op voorbereid.. Ik heb geen ervaring maar wil je ook even heel veel sterkte wensen en zal voor je duimen dat het toch goed komt!

Anoniem

Re: Stuk van sesambeentje gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 21:14

Jemig, wat een enorm rotnieuws zeg. :(:)
Dat zie je ook totaal niet aankomen.
Fijn dat je zo'n doortastende arts hebt gevonden.
Ik ga heel hard voor je duimen!

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Re: Stuk van sesambeentje gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 21:32

Waarom kan ze niet geopereerd worden? Heeft de arts dat besproken?

Sterkte met de spannende tijd!

Celine_Famke

Berichten: 6739
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 21:36

Joolien schreef:
Geen ervaring, maar ik wil je veel sterkte wensen. Heb je toevallig een foto van de rontgen? Ik ben wel benieuwd hoe het eruit ziet.


Ik gok dat ik die per mail nog ontvang. Weet ik niet zeker. Als dat zo is zal ik hem in dit topic plaatsen. Er is zegmaar van de bovenkant van het sesambeentje een stukje afgebroken. En die is naar achteren verschoven en zit daar los.

Annet_Dottie schreef:
Jeetje wat vreselijk.. Daar was je totaal niet op voorbereid.. Ik heb geen ervaring maar wil je ook even heel veel sterkte wensen en zal voor je duimen dat het toch goed komt!


Nee, niemand verwachtte dit.. Ook de veearts niet. Die dacht even simpel weer inspuiten ivm de teruggekeerde peesblessure. Maar toen was de pees ineens puntgaaf en niets mis mee.. En ze liep zo slecht.. Pff..
Dankje!

KoudbloedKim schreef:
Jemig, wat een enorm rotnieuws zeg. :(:)
Dat zie je ook totaal niet aankomen.
Fijn dat je zo'n doortastende arts hebt gevonden.
Ik ga heel hard voor je duimen!


Ja echt rotnieuws, het was echt een klap... Het ene moment besef ik het niet eens, het andere moment lijkt de klap weer opnieuw te komen. Zo bizar. Ben inderdaad blij dat de veearts ons niet naar huis heeft gestuurd voor een paar weken rust omdat het een kneuzing zou kunnen zijn. Hij vertrouwde het niet. En terecht dus..
Dankjewel!

CarpeDiem schreef:
Waarom kan ze niet geopereerd worden? Heeft de arts dat besproken?

Sterkte met de spannende tijd!


Opereren heeft geen zin, ze kunnen dat stukje bot wel weghalen, maar er zitten daar ontzettend veel pezen dus de kans dat die dan beschadigen is aanwezig. En dat stukje bot kunnen ze niet vastzetten omdat er geen pin doorheen kan. Het stuk sesambeentje waar het vanaf gebroken is, is nu super dun en broos. En het afgebroken stukje is redelijk klein. Te klein en te broos om vast te zetten.
Dankje!

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Stuk van sesambeentje gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 21:55

Ik ben ook ontzettend benieuwd naar de röntgenfoto! Als je die binnen hebt wil ik het ook best eens met mijn collega's bespreken, die hebben vast meer ervaring met zulke cases.

Celine_Famke

Berichten: 6739
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Stuk van sesambeentje gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 22:00

Als ik de foto toegezonden heb gekregen zal ik hem hier posten :)

Celine_Famke

Berichten: 6739
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Stuk van sesambeentje gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 16:17

Liefste paardenbeest mag af en toe even kort op een klein baby weitje ter grootte van haar stal. Lekker even in de buitenlucht en wat afwisseling.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Celine_Famke

Berichten: 6739
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Stuk van sesambeentje gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 19:47

Nog mensen met ervaringen misschien?

Celine_Famke

Berichten: 6739
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Stuk van sesambeentje gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 15:53

Knapste paard <3 Afbeelding
Afbeelding

Celine_Famke

Berichten: 6739
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Stuk van sesambeentje gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 21:38

Jammer dat er verder geen mensen zijn met ervaringen oid.. Hoopte er zo erg op! Het is zo onzeker allemaal..

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Stuk van sesambeentje gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 21:41

He bah nee toch!
Sterkte er mee! :(

grace1989
Berichten: 820
Geregistreerd: 10-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 21:45

Veel sterkte gewenst.

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4163
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 21:47

Hier helaas wel ervaring met een kapot sesambeentje. En dat is helaas geen goede. Paard is op 4 jarige leeftijd ingeslapen omdat hij constant kreupelde en pijn had, op een gegeven moment kon het arme dier zijn stal amper meer uitkomen van de pijn. Er was ook echt niets meer aan te doen helaas. Alles geprobeerd, van totale (box)rust tot zijn been juist sterker proberen te maken d.m.v. training, speciaal beslag, niets mocht baten, het werd juist steeds erger en erger. En toen kwamen we ook tot de ontdekking dat zijn sesambeentje kapot was en hier niets meer aan te doen was, en dat betekende einde verhaal..

Ik wil je heel veel sterkte wensen en ik hoop op een betere afloop van jouw verhaal! Ik duim voor je dat het bij Famke nog weer geneest/aangroeit.

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Re: Stuk van sesambeentje gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 22:04

Vorig jaar 4-jarige merrie die haar sesambeentje brak. Pezen ook flink beschadigd. Na paar weken boxrust (ivm peesschade) is ze geopereerd en is het afgebroken fragment verwijderd. Ze liep snel daarna weer goed. Maar we hebben gezegd haar zeker een jaar op de wei te zetten. Tot nu toe loopt ze hartstikke goed, maar dit is volledig onbelast. Binnenkort controle met echo en foto's.. dus nog niet helemaal de ervaring waar je echt wat aan hebt. Behalve dat het bij de Lingehoeve voor ons wel operabel was. En ze een prognose van 80% terugkomst in de sport gaven.

Celine_Famke

Berichten: 6739
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Stuk van sesambeentje gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 22:19

Bedankt allemaal voor de steun en voor de ervaringen, positief of negatief.

Natuurlijk is elke situatie anders. Bij mijn paard is niet het hele sesambeentje kapot, alleen het bovenste gedeelte is er zegmaar vanaf. Het is erg onzeker qua herstel. Het kan goed gaan. Maar het kan ook niet goed gaan..

Op dit moment lijkt ze er niet súper veel last van te hebben. Ja, ze ontlast het been als ze stilstaat. Maar ze stapt wel zuiver (draf kreupel). Het been is verder ook erg dik en warm. Er is namelijk een ontstekingsreactie opgetreden. Dat moeten we nu dus nog even zijn gang laten gaan omdat dat kan helpen (haar lichaam is dan ermee bezig).
Echter denk ik wel dat ik morgen voor de zekerheid even de kliniek ga bellen. Het been was namelijk toen we op de kliniek waren ook dik en warm, maar nog wel indrukbaar/zacht zegmaar. Nu is het hard. Dus even overleggen of ik het moet koelen oid.