Gevoelige buik, hengstigheid continu. Wat heeft mijn merrie?

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Cookies_bilL

Gevoelige buik, hengstigheid continu. Wat heeft mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-17 22:12

Omdat google niet helpt en ik geen antwoord vind.
Ja, deze week wordt er bloed afgenomen voor onderzoek maar misschien dat iemand iets weet.

Het rijden:
- 2 jaar geleden heb ik een behoorlijke down gekregen. Ik mocht M springen en nu 2 jaar later kom ik niet meer rond in het B. (Thuis losse hindernissen gaat prima ook op 1.20)
- Daarnaast is ze heel onrustig in haar staart. Het zwiept alle kanten op. Dit doet ze wanneer ik haar aanraak met mijn been. Houd ik mijn been zo goed als stil dan wordt het zwiepen minder. Dit had ze niet in het begin. Als ik filmpjes terugkijk van 3 jaar geleden dan was die staart gewoon stil.
- Ze is in mijn geheugen altijd wel een geval apart geweest / gevoelig. Maar het is dus de laatste 2 jaar erger geworden. Wanneer het haar te veel wordt, net wat te veel druk, net wat te veel been dan gaat ze de lucht in of bokken.
- Wat mij is opgevallen is dat ze de laatste tijd veel en snel zweet. Dat terwijl ze een super goede conditie heeft. Zweet is wel wit.

Hengstigheid
- Whisper is dus constant hengstig. Soms heel even niet maar eigenlijk altijd. Nu hebben we daar al spul voor (puur brons) en dan wordt het echt beter. Normaal als je dat niet gaf en je gaf been dan kon ze gewoon omvallen. Nu kan ik absoluut gewoon rijden maar ze pist alsnog continu en echt rijden komt er dan natuurlijk niet van. Dit zie je denk ik ook weer terug in de prestaties. Je kan ook echt soms de plas ruiken tijdens het rijden.

Buik pijn?
- Mijn lesgever wou gisteren even mijn beugel vast knopen. Ik stond ernaast. Hij mocht haar helemaal niet aanraken in de buurt van de buik. Ik mocht dat daar in tegen wel en mijn vader ook. Ze heeft dit wel vaker dat vreemden haar niet bij de buik mogen aanraken, maar het klopt natuurlijk niet.
Het is niet dat ze trapt, maar ze loopt dus weg en krimpt in elkaar bij aanraking. Het is dus wel echt ergens gevoelig. Mijn paard kan heel veel pijn verdragen en heeft een zeer groot hart en laat niet snel dingen blijken.

Verdere feitjes
- Whisper heeft voor die 2 jaar dat het slecht begon te worden hooi gekregen. Hier kon ze alleen niet zo goed tegen en begon ze altijd te hoesten. Toen zijn we overgestapt op kuil. Dit was echter zwaar koeienkuil, niet slim van ons en totale onwetendheid. Een paar maanden van die 2 jaar dat het slecht ging, zeg maar ander half jaar geleden max zijn we toen door de osteopaat overgestapt naar kuil, maar zo droog dat het eigenlijk hooi is. Dit is van zeer goede kwaliteit en eten meerdere paarden van.
- Verder krijgt whisper 2 tot 3 kilo brok. Dit ook op advies en qua kijk op hoe veel ze werkt (min 5 dagen per week trainen)
- Ze heeft in de tussentijd muesli gehad en haver. Dit is in die 2 jaar tijd en daar ben ik op dit moment al een tijdje van af.
- Ze krijgt dus spul tegen de hengstigheid, puur brons
- Daarnaast gooien wij soms wat zonnebloem olie over de brokken. Het is mij opgevallen dat ze aan het begin van de lente op het moment dat ze aan het verharen was en ik dacht even zonder deken het weiland op, dat haar vacht wat dof was en wat raar stond. Niet meer mooi glad. Dit heeft ze niet met deken op en die heeft ze nu eigenlijk altijd op... (gewoon een 0 gram regendekentje)
- We hebben al gedacht aan magnesium te kort, dit krijgt ze dus ook al enkele maanden erbij maar echte verbetering is er niet. Dus een magnesium te kort is het niet.
- Ze is nog nooit drachtig geweest en er is ook geen ruin of hengst boven op geweest. Ik heb haar vanaf haar 3e.
- Verder eigenlijk altijd toegang tot ruwvoer, kuil dus of stro. Maar ik vind het zelf soms wel wat lastig om in te schatten. Ze staat bij ons thuis dus ik kan altijd meer of minder voeren etc. en het is dus niet dat ze echt op vaste tijden krijgt. Mijn moeder voert haar namelijk normaal, omdat ik bij mijn vader woon. En dat is dus soms om 8 uur maar ook om 11 uur.

Dus genoeg dingen met wat er kan zijn, mensen idee├źn, iets zelf meegemaakt?
Waar ik eventueel aan heb zitten denken: maagzweren, iets met haar eierstokken, darmklachten, magnesiumtekort.
Magnesium te kort is dus uitgesloten.
Laatst bijgewerkt door Cookies_bilL op 22-04-17 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Soofshorseriding on youtube

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 22:30

Kan een cyste zitten, kennisje van me had een merrie met soortgelijke problemen en dat kwam door een cyste op de eierstokken :j
Paard had door alles ook last van uitstraling naar de rug en bokte daardoor ook .
zou dus allees even goed laten nakijken, en scannen :j

Ohw en ook laten nakijken op maagzweren, kan dit verschijnsel ook geven

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

pol1

Re: Gevoelige buik, hengstigheid continu. Wat heeft mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 22:34

Idd eerst laten scannen!! Eventueel op de regumate zetten!

Cookies_bilL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-17 22:43

pol1 schreef:
Idd eerst laten scannen!! Eventueel op de regumate zetten!

Regumate al gehad! Maar werkt het zelfde als de puur brons en regumate is heel wat duurder en merk geen verschil.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 08:18

Ik zou gaan uitsluiten, urine opvangen om te onderzoeken op blaasontsteking. {geeft ook hengstigheidstekenen bij merries}
Bloed prikken en kijken of er ontstekingen/ tekorten e.d. zijn.
Baarmoeder en eierstokken gaan scannen
Overstappen op "gewoon" hooi, sommige paarden kunnen gewoon absoluut niet tegen kuil..hoe droog ook.
Eventueel een osteopaat oid erbij halen

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 10:24

Hier hetzelfde meegemaakt en na lang onderzoek is daar een eierstoktumor uitgekomen. Merrie was ook continu hengstig...

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 07:40

Qua been geven en niet in de buurt van haar buik mogen komen kun je eventueel denken aan maagzweer of zand in de darmen

oh no, my dreamprins fell off his horse again

Cookies_bilL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-17 08:05

Vandaag heb ik bloed laten prikken bij haar en dat gaan we eerst even zien wat daar uit komt. Anders wil ik haar idd maar laten scannen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:59

Als regumate niet werkt zou ik zeker laten scannen.
Succes

Cookies_bilL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-17 17:44

Bloed was dus helemaal in orde, vooral gekeken naar de nier functies. Donderdag laat ik haar scannen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 07:28

Fijn dat het bloed in orde was! ben benieuwd of er iets uit de scan gaat komen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Cookies_bilL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-17 12:30

Vorige week donderdag hebben we haar laten scannen en voelen.

De eierstokken zijn doodnormaal en heel rustig en ook met de scan kunnen ze niks in de maag zien.
De reactie van mijn dierenarts: Het is waarschijnlijk haar heftige karakter. Ik heb namelijk een zeer karaktervol paard die niet zo snel wat aanneemt. Hij zei: fysiek is ze helemaal gezond en er is niks mis. Het is het karakter waar je door heen moet.

Ik blijf haar nu wel in de gaten houden en probeer zou goed mogelijk haar te voeren en op dingen te letten. Maar wat het nou zou kunnen zijn of dat het echt haar karakter is. Ik weet het niet. Het rijden gaat in ieder geval goed, met soms wat struggle momenten, maar misschien is dat wel haar karakter?

Cookies_bilL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-17 13:11

Ik zit er nu over te denken om misschien iets te geven als maagcompositum om te kijken of dat iets doet.
Mensen hier nog tips voor of ervaringen mee.

De dierenarts heeft namelijk niks gezegd verder en vond al die onderzoeken volgensmijn gewoon onzin. Wat we tenminste kunnen afstrepen is dat er iets is met de eierstokken en het bloed is ook goed.

Dus misschien maagzweren of wormen? Ik kwam dat van wormen ergens anders toevallig tegen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 14:52

hoi TS, had net al gepost in het maagzweren topic. Maar hier toch ook maar even een berichtje achter laten. Ten eerste heel goed dat je de eierstokken van je paard hebt laten scannen! Nu dat uitgesloten is komt het verhaal eerder op mij over dat het paard ergens erge pijn in het lijf ondervind waardoor het hele systeem uit balans is geraakt. Moeilijkheid hierbij is om de oorzaak van de bijzaken te scheiden. De hormonale disbalans kan goed een gevolg zijn van een blokkade elders in het lichaam. Evenals maagzweren kunnen ontstaan doordat het paard elders pijn heeft en daardoor stres krijgt wat op de maag slaat.

Als je DA niet verder wil kijken zou ik er een goede osteopaat of cranio secraal therapeut bij halen. Het verhaal komt op mij over alsof het paard goed vast zit in de nek en met name de atlas, wat de hormonale disbalans zou kunnen verklaren. Ik heb ook zo'n gevoelige merrie waar eigenlijk niemand aan mag komen. Maar als je verandering in gedrag en werkwilligheid ervaart moet er iets aan de hand zijn en zou ik het er niet bij laten. Heel veel sterkte en hoop dat je snel achter de oorzaak komt!

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 15:14

Goed dat je zelf al aan wormen denkt, dat was namelijk het eerste waar ik ook aan dacht.
2 jaar geleden was mijn merrie ineens ook gevoelig op de buik, dus ook het hele gedoe met dierenartsen en bloed afnemen gehad.
Op gevoel toen ontwormd en toen de dierenarts belde om te vertellen dat er niks uit het bloedonderzoek was gekomen kon ik hem vertellen dat ik op datzelfde moment bloedwormen op de mest zag die ze net gedeponeerd had.
Daarna heb ik gewoon regelmatig ontwormd en mijn merrie heeft nergens meer last van.

Zodia (Rhodium x Gribaldi) 8-5-2004
Linda (onbekend) geboortedatum onbekend (1998?)
Iris (dochter van Linda) 6-5-2002
Mazzeltov (zoon van Linda) 4-5-2012
viewtopic.php?f=217&t=1681562
Linda een jaar ITP!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie