Welsh zonder deken op slappe mest

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

CestLaVie_97

Welsh zonder deken op slappe mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-17 14:38

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar. Mijn welsh heeft de 2 jaar dat ik hem heb altijd al last gehad van slappe mest, soms tot echt waterdun aan toe. Al verschillende dierenartsen er bij gehad, beestje heeft al vele sand-ex kuren achter de rug, maar dit eet hij slecht. Het valt me echter op dat wanneer hij een deken op heeft de mest oke is, maar zodra de deken af gaat is het weer drama. De pony hoeft bij ons niks de doen, dient echt als kinderpony en staat 24/7 buiten, heeft ponymaatjes, krijgt onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit, heeft een liksteen tot zijn beschikking ed. Er is meerdere keren bloed afgenomen door verschillende dierenartsen maar daar kwam niks uit. Iemand enig idee wat dit kan zijn of moet de pony maar zijn leven lang onder een deken lopen?

suffie

Re: Welsh zonder deken op slappe mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 14:49

Ruwvoer als voordroog of echt hooi zonder plastic? Als je het eerste voert zou ik eens proberen echt hooi te gaan voeren, veel paarden kunnen niet tegen de fermentatie die het gras doormaakt als het in plastic zit.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 14:52

Ik heb een kouwelijke merrie en gauw koliekverschijnselen. Ik let er nu goed op dat ze niet te koud staat, want een keer was het na een middag die kouder was dan verwacht en in de druilerige regen gestaan zonder deken, paar uur daarna koliek. Ik had sterk het idee dat er een relatie was. Ik zou je Welsh dan meer een deken opdoen. Blijkbaar heeft ie dat toch nodig om warm te blijven. Kan hij ook beschut staan, en blijft ie misschien bij de groep buiten i.p.v. te schuilen voor de regen/kou, iets dergelijks?
Laatst bijgewerkt door stefje op 21-04-17 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 14:56

Mijn paard heeft chronische diarree, geen verschil met of zonder deken overigens. Van alles al geprobeerd en onderzocht, nu krijgt ze koolstof (impact poeder) bij gevoerd en is het ietsje beter ( in de winter wel erger) maar na 10 jaar heb ik me er bij neergelegd, ze is gezond en rond werkt graag en is vrolijk moet haar alleen wat vaker wassen

CestLaVie_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-17 15:14

stefje schreef:
Ik heb een kouwelijke merrie en gauw koliekverschijnselen. Ik let er nu goed op dat ze niet te koud staat, want een keer was het na een middag die kouder was dan verwacht en in de druilerige regen gestaan zonder deken, paar uur daarna koliek. Ik had sterk het idee dat er een relatie was. Ik zou je Welsh dan meer een deken opdoen. Blijkbaar heeft ie dat toch nodig om warm te blijven. Kan hij ook beschut staan, en blijft ie misschien bij de groep buiten i.p.v. te schuilen voor de regen/kou, iets dergelijks?

Ze hebben een dichte schuilstal en daar gaat ie regelmatig in, ook zonder de anderen.

Ze krijgen echt hooi, geen voordroog.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 07:36

Misschien een allergische reactie op gras? Wat als ze een paar weken geen gras eet? Wat heeft de DA verder aangegeven? Maag/darm scopie? Bloedwaarden onderzocht? Diarree is echt heel vervelend want dit betekend dat de darmen niet alle voedingsstoffen op kunnen nemen.

En als je zelf vermoed dat een deken werkt, heb je dan nu ook een deken op en gaat t goed?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 07:45

Wanneer was ze voor het laatst ontwormd?

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

CestLaVie_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-17 08:36

Weidebloem schreef:
Misschien een allergische reactie op gras? Wat als ze een paar weken geen gras eet? Wat heeft de DA verder aangegeven? Maag/darm scopie? Bloedwaarden onderzocht? Diarree is echt heel vervelend want dit betekend dat de darmen niet alle voedingsstoffen op kunnen nemen.

En als je zelf vermoed dat een deken werkt, heb je dan nu ook een deken op en gaat t goed?

Ze heeft een tijdje op een paddock gestaan met klinkers maar dat gaf geen verschil. Het bloed is meerdere keren onderzocht, een scopie zien we niet echt zitten. De pony word niet intensief gereden oid, ze is verder gezond, speelt met de andere pony's en is niet mager ofzo. Ik heb nu inderdaad een deken op en dat gaat prima, maar je merkt gewoon aan de pony dat hij een deken niet echt fijn vind

geerke schreef:
Wanneer was ze voor het laatst ontwormd?

Pas geleden nog, we sturen de mest ook altijd op voor onderzoek maar hij heeft geen wormen

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 09:11

al eens tijdje geprobeerd om in de nacht bv op stal te zetten

http://www.carolsshop.nl voor epoxy en meer

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 09:13

Heb je al eens probiotica gegeven? Zeker na een wormen- of zandkuur. Er wordt vaak vergeten dat dat best een aanslag is op de darmen.

IK BEN REINIER!

Birthdays are good for your health. Studies show that people who have more birthdays live longer.

CestLaVie_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-17 09:52

speurneusc schreef:
al eens tijdje geprobeerd om in de nacht bv op stal te zetten

Nee, dit omdat de stal niet afsluitbaar is. Dan moet ik ze allemaal op stal gaan zetten en dat word hem niet.

ierusju schreef:
Heb je al eens probiotica gegeven? Zeker na een wormen- of zandkuur. Er wordt vaak vergeten dat dat best een aanslag is op de darmen.

Nee, dit is een goeie, bedankt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 10:26

Maar heeft hij ooit een worminfectie gehad?Je weet dat niet iedere wormkuur spoel of veulen wormen dood en dat die ook niet in bloed onderzoek te zien zijn....en dat mest onderzoek niet betrouwbaar is?

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie