Een jaar geleden heb ik twee merries overgenomen, de eigenaar was overleden en niemand wilde ze hebben. Ze waren toen 26 en 28 jaar oud, ik was meteen verliefd toen ik ze zag. Ik dacht als ik ze nog een paar goede jaren kan geven doe ik dat. Rakel, de jongste, een palomino merrie was al ontzettend mager, ze hebben niet door gehad dat ze de hele winter niks heeft kunnen eten. Rún, de merrie van 28 jaar, een wildkleurbruine, zag er verder goed uit.
Toen ze bij mij kwamen mochten ze lekker de hele dag gras eten, uiteraard is dit rustig opgebouwd, maar ze hadden het wel nodig. Ze mochten bij een paar andere merries staan en al vrij snel begon Rún rondjes te lopen. Vanaf ongeveer 6 uur 's avonds tot 8 uur 's ochtends, het ergste was dat Rakel mee moest! We zijn er ook achter gekomen dat ze erg eczeem had. We hebben ze een tijdje uit elkaar gehaald, ze bleef lopen, bach bloesems, homeopathie, van alles geprobeerd maar ze bleef lopen. Uiteindelijk, ik denk drie maanden later, stopte ze. Gelukkig. Ik denk dat ze ontzettend veel stress had van de verhuizing, al het vertrouwde was weg. Maar goed. De hele zomer hebben ze lekker kunnen eten, Rakel stond de hele dag op de wei. We hebben veel gewandeld. Ze gingen aan de fiets mee, veel grondwerk gedaan. Ze waren erg lief en vonden het zo leuk als ze mee mochten!
Ze zijn altijd netjes ontwormt en behandeld door de tandarts. Die had er voor hun leeftijd niet veel op aan te merken, ondanks dat er wel het een en ander moest gebeuren.
Vervolgens werd het herfst en gingen ze langzaam over op hooi. Het enige wat ik na etenstijd vond waren proppen. Nogmaals de tandarts laten komen maar hier werd het niet beter op. Ik ben gaan bijvoeren, Senior Priores, aangeraden door de dierenarts. Luzerne, lichte sportbrok (vanwege de eiwitten), basisbrok, maismeel, lijnzaad, grasbrok en nog veel meer. En eigenlijk werden ze niks dikker. Ik heb contact opgenomen met Subli waar ik veel voer van had, die gaven mij het advies dat Senior Priores een totale vervanging is van al het eten dus dat ze dan geen ruwvoer meer mogen hebben. Dit heb ik geprobeerd maar dit vonden ze niet lekker zonder de brokjes dus lieten ze dit staan (tuurlijk, dat doe je ook als je heel mager bent
). Daarbij liep dit alles behoorlijk hoog in de kosten. De dierenarts erbij gehaald en die heeft geconstateerd dat de jongste merrie EOTRH heeft, we zouden alle tanden kunnen laten trekken, maar dan moet ze eerst dikker worden omdat ze dan waarschijnlijk een paar dagen niet kan eten. Nu heb ik het vermoeden dat ze ook nog een aandoening aan haar kaakgewricht heeft, ze kauwt namelijk niet goed. In plaats van kaar kiezen over elkaar schuiven kauwt ze meer als een mens. Dit soort aandoening zijn pijnlijk en meestal mag je niet meer aan de oren komen, ook kunnen ze er slecht van gaan zien, dit heeft ze allebei. Het punt is alleen dat je hier niks meer aan kunt doen. Ik ben dan wel bijna 200 euro kwijt aan het verwijderen van de tanden en dan zou het zomaar kunnen dat het niet eens helpt. En dan heb ik het nog niet eens over wat de stress en de verdoving met haar zullen doen.
Rún, de oudste merrie heeft vanaf maart alweer verschrikkelijk veel last van de vliegjes, zo erg dat ze niet meer kan eten, alleen maar stampen en jeuken, ondanks dat ik haar insmeer met verzachtende zalf en de rambo deken die ze op heeft. Ze staat nu met zonsop- en ondergang op stal.
Oke, het verhaal is bijna af. Hoe het nu gaat: ze krijgen de hele dag gras, het begint net een beetje te groeien dus dit mogen ze lekker opeten. Nu blijkt dat ze, als het langer is dan 5 centimeter, proppen gaan kauwen. Daarbij heb ik nog meer paarden en die moeten ook nog wat gras kunnen eten straks. Ik zit gewoon heel erg in dubio over wat ik nu moet doen. Ze krijgen dus volop gras, daarnaast nog Senior Priores, grasbrok, basisbrok, luzerne en wat maismeel. En eigenlijk zijn ze nog mager. Mijn vraag is eigenlijk, wat nu? Hoe ga ik met ze de volgende winter doorkomen? Ik heb nog nooit een paard gehad die met zoveel eten toch zo mager bleef.. De vraag is ook, wil ik ze dat nog aan doen? Van de andere kant vind ik het zo verschrikkelijk moeilijk, alleen de gedachte al dat ik ze misschien moet laten gaan...
Maar moet ik dan nog gaan dokteren, bloedonderzoek enzo? Ze worden dit jaar 27 en 29 jaar oud. Dat is ook al een hele leeftijd en mochten ze iets hebben wat dit kan verklaren, hoeveel mogelijkheden heb ik dan nog?
Wat ik nog was vergeten te melden, Rún de oudste merrie, heeft al haar wintervacht losgelaten, ik denk dat ze gevoelig is voor al het zetmeel wat ze nu krijgt. Ondertussen groeit er wel weer zomervacht op maar ik moest kiezen tussen een mager of een kaal paard...
Hoe dan ook, het is een lastige situatie, wat vinden jullie?
Het enige wat ik wil is het beste voor de merries. Het moet in het belang van het paard zijn.
Alvast bedankt voor het lezen en het meedenken!
Ik ben helemaal niet goed in dit soort forum dingen dus als het verkeerd staat, sorry!