Ervaringen met pees verlengende operatie gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Crista

Ervaringen met pees verlengende operatie gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 09:44

Hallo,

2 weken geleden ben ik met mijn pony naar de kliniek gegaan.

Na een lichte peesblessure vorig jaar hebben we na 4 maanden rust het werken weer opgepakt, echter begon ze na 1 a 2 maanden alweer af en toe te kreupelen met dr andere been.

Door haar nogal roerige verleden (jong ingereden, op jonge leeftijd in de manege lessen gelopen en vermoedelijk ook nog een veulen gehad op zeer jonge leeftijd) gooide ik het op artrose. Het was immers koud en nat, dus dat leek niet onwaarschijnlijk. Ik heb haar toen een paar maanden rustig in beweging gehouden, beetje longeren, af en toe een rustig ritje voor de wagen en verder veel rust.

Ze bleef de maanden daarna steeds wisselend, zo liep ze 3 weken goed, en zo was ze ineens stok kreupel.

Begin dit jaar heb ik haar volledig op rust gezet en heeft ze alleen nog 2 a 3x per week een stuk gewandeld met mijn verzogstertje erop die echt geen drol weegt.

Afgelopen maand was ik het zat en ben ik dus naar de kliniek gegaan.

Na veel onderzoeken en foto's, scans en uitverdoven kwamen we er achter.

Geen artrose gelukkig!

Wel een flinke blessure aan de voorknie en over de gehele lengte van de tussenpees meerdere blessures....

Hoe ze hier aan komt en niet duidelijk, al heb ik wel een vermoeden.... (Ze ligt regelmatig, dan ligt dat been onder, als ze op staat wil ze nog wel eens heel lomp op de eigen been/pees gaan staan/erlangs schuren met dr hoef van dr andere been)

Maar nu het volgende, 1 mei moet ik terug om de voorknie in te laten spuiten en gaan we bespreken wat we gaan doen met die pees.

Omdat het veel blessures zijn over de gehele lengte van de pees is de veearts bang voor littekenweefsel, dit zou de pees dan korter/stugger maken waardoor de kans op herhaling van deze blessure (of erger) zeer groot is.

Nu zijn er een aantal opties, waaronder dus ook een peesverlengende operatie.

Nu was ik benieuwd wie hier ervaring mee heeft?

Wat is de prognose? Hoe ziet het revalidatieproces eruit? Wat zijn de kosten? De risico's van de operatie?
Enz. enz.

Uiteraard ga ik 1 mei mijn veearts ook al deze vragen stellen, maar ik ben gewoon benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen!

Pony is trouwens 13 jaar, ook een lastige leeftijd voor zo iets ingrijpende vindt ik zelf. Zeker kijkend naar de verleden, waar ik zeker nog wel artrose problemen van ga verwachten helaas....

jobamara

Re: Ervaringen met pees verlengende operatie gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 02:22

Had gehoopt dat je reacties kreeg omdat ik niet zeker ben dat hetgeen waar ik ervaring mee heb hetgeen is wat je bedoelt.
Bij onze jaarling (nu 3 jaar) is door te snelle groei en het niet genoeg meerekken van zijn pezen een checkligament operatie uitgevoerd. Dat geeft tijdelijk meer rek mogelijkheden, en door een snavelijzer en 2x daags 20/30 minuten stappen op het hard gedurende 6 maanden.
Maar ik vermoed dat dit niet de operatie is die voor jou pony de oplossing is, ik weet dat er een topic geweest is over een echte verlenging en ook over prp en nog zo'n behandelwijze, ga zo is zoeken of ik het kan vinden.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 12:46

De veearts is nog niet verder ingegaan op deze optie. Dat doen we 1 mei, dus ik weet nog vrij weinig zelf. Maar denk inderdaad niet dat het hetzelfde is alsbove staande.

Jammer dat er geen mensen met ervaring zijn, dat maakt de keuze straks zeker niet gemakkelijker vrees ik....

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 15:29

Zodra je de officiele naam hebt van hetgene ze willen gaan doen is het makkelijker zoeken, Heb gisteren het medisch forum nog nagezocht tot pagina 20, maar niet kunnen vinden -O- .
Blijf zeker posten hier hoor, wie weet meld zich dan toch nog iemand, er moet een algemeen topic zijn over peesproblemen misschien kun je daar je vraag is stellen ook.