te weinig rode bloedcellen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

woemp

te weinig rode bloedcellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 22:58

Hallo,
Er is gebleken dat mijn paard te weinig rode bloedcellen heeft.
Hij moet nu Red Cell krijgen.Maar ik vraag me nu af wat de oorzaken kunnen zijn? Ik kan nu wel even dit flesje geven, maar ik zou graag de bron aanpakken.

janouk

Re: te weinig rode bloedcellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 06:35

Lotusbloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 07:37

wat zijn de verdere verschijnselen?

ChiVet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 07:45

Is dit niet gewoon een vraag om aan je DA te stellen? Daarbij denk ik dat je paard waarschijnlijk een tekort heeft een bepaalde voedingsstoffen (e.g. ijzer), juist omdat je DA Red Cell voorschrijft. Red Cell voorschrijven heeft namelijk geen zin als je paard te weinig rode bloedcellen heeft door bijvoorbeeld infectie, slechte nierfunctie of zelfs autoimmune ziektes. Als er ook geen zwarte/rode mest afkomt lijkt het me ook sterk dat het tekort aan voedingsstoffen wordt veroorzaakt door verminderde darmfunctie en zal het dus liggen aan het feit dat er niet genoeg in het voer zit.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 07:56

Wat voer je (in kg, met merk en exact type) behalve red cell en hoe zwaar is je paard ongeveer? Want het kan allerlei oorzaken hebben en een ijzertekort is in Nederland niet erg gebruikelijk. Een kopertekort, om maar een voorbeeld te noemen, des te meer.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 16:12

Mizora schreef:
Wat voer je (in kg, met merk en exact type) behalve red cell en hoe zwaar is je paard ongeveer? Want het kan allerlei oorzaken hebben en een ijzertekort is in Nederland niet erg gebruikelijk. Een kopertekort, om maar een voorbeeld te noemen, des te meer.

Het voer is hetgeen ze op de stalling allemaal krijgen, maar ik weet niet wat ze geven. Ik merk wel dat meerdere paarden de laatste tijd red cell bijkrijgen..