stofallergie: weken of stomen? Wat is efficienter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

stofallergie: weken of stomen? Wat is efficienter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 16:20

Ik heb een merrie die stofgevoelig is.
Alle randvoorwaarden zijn 'verzorgd' (altijd buiten, schone inloopstal, weerstand optimaal houden).

Nu heb ik echter lange tijd geweekt. Maar stomen bleek nog efficiënter in het aanpakken van evt aanwezige schimmels las ik. Dus hooistomer gebouwd van Kliko.
De capaciteit is echter beperkt, ik keek dus al uit naar een grotere bak. Maar om echt goed resultaat te hebben moet je het hooi wat uit elkaar trekken, en dan past er weer te weinig in voor een etmaal en zou ik meerdere keren per dag moeten gaan. Trek je het niet uit elkaar, dan dwarrelen er toch nog losse deeltjes na het stomen wanneer je het nadien verdeelt.
Nu overweeg ik dus toch maar weer te gaan weken.

Belangrijk is ook dat het efficient en werkbaar is voor anderen wanneer ik eens met vakantie ben.
Ik zou per etmaal zo'n 16 kilo moeten stomen/ weken voor mijn pony's. Dit moet ook makkelijk te verdelen/ portioneren zijn voor anderen.

Heeft iemand nog verstandige input?! ;-)

NRJ

Re: stofallergie: weken of stomen? Wat is efficienter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 16:25

Zou het niet mogelijk zijn het te stomen in een IBC die je kunt afdekken?
Ik heb er geen ervaring mee :o maar daar past wel de hoeveelheid hooi in in ieder geval.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 16:32

Er zijn commerciele stomers, die kunnen meer aan, maar prijskaartje is er ook naar.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 16:34

Ik heb vandaag even gekeken naar zo'n vat. Met de gedachte daar water in te laten lopen, en na 20 min de kraan open te draaien zodat het water eruit kan. Het hooi kan dan wat uitlekken en is niet zo zwaar.
Wanneer ik met vakantie ga, wat niet veel voorkomt maar toch, zou er dan 1x per dag de totale hoeveelheid hooi in gaan en de benodigde porties er in de loop van een etmaal uitgehaald worden.
Enige is dan dat het misschien een beetje broeit/ viezig wordt......?

Gestoomd hooi zou daar minder vatbaar voor zijn omdat de schimmels al gedood zijn, dat kun je wel een etmaal goed houden schijnt.
Maar sluit je zo'n vat weer goed genoeg af wanneer je de bovenkant eraf haalt? Zodat het stoom niet ontsnapt dus?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 16:36

tamary schreef:
Er zijn commerciele stomers, die kunnen meer aan, maar prijskaartje is er ook naar.

I know.... dat gaat helaas net even te ver nu..... het paardenvolk heeft de portemonnee recentelijk even genoeg uitgeput ;-)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 16:39

Wij weken 35-40 kg per dag in een IBC vat. Stomen zou ik heel leuk vinden, maar dat wordt met onze hoeveelheden ook een uitdaging. Wij weken de dagportie en voeren die in één keer (dus mijn stalgenootje heeft een uurtje geleden gevoerd en ik kom morgenmiddag weer, tot die tijd hebben ze zeker hooi).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 16:43

Hilary schreef:
Wij weken 35-40 kg per dag in een IBC vat. Stomen zou ik heel leuk vinden, maar dat wordt met onze hoeveelheden ook een uitdaging. Wij weken de dagportie en voeren die in één keer (dus mijn stalgenootje heeft een uurtje geleden gevoerd en ik kom morgenmiddag weer, tot die tijd hebben ze zeker hooi).

Hoe hebben jullie dat gedaan? Bovenkant eraf gezaagd, water erin laten lopen, en water er weer uit laten lopen via aftapkraantje?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 17:08

Jep. Bovenkant eraf, met nog een stukje extra. Ik denk dat we 2/3 over hebben gehouden. Water erin, hooi (in netten) erin, tussendoor omkeren en dan uit het water. We gebruiken het water 2 à 3 dagen en laten 'm dan leeglopen (kraantje open).
Als je elke dag je water weg doet, zou ik een rooster onderin leggen en daar het hooi op. Dan ligt het iets van de bodem af en lekt het beter uit. Ook blijft evt gezakt zand niet plakken :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 17:18

Mmm, dat van dat rooster is wel een slim idee! Goede tip!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 17:21

En als je allebei doet, ipv veel te veel na te denken ;) over allerlei apparaten?

Stoom wat je stomen kunt. De rest week je. Zo kun je genoeg hooi "verwerken" en krijg je er helemaal gratis een smaakpaneltest bij. Afhankelijk van de beoordeling kun je dan altijd verder zien.

Lijkt mij dan. Maar ik ben van de empirische dingen en niet van alles heel erg uitdenken. Heb ik wel afgeleerd want ze doen toch nooit wat je bedacht had, en stap 2 t/m 385 heb je dan voor niets bedacht van tevoren :P

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 17:29

Koper schreef:
En als je allebei doet, ipv veel te veel na te denken ;) over allerlei apparaten?

Stoom wat je stomen kunt. De rest week je. Zo kun je genoeg hooi "verwerken" en krijg je er helemaal gratis een smaakpaneltest bij. Afhankelijk van de beoordeling kun je dan altijd verder zien.

Lijkt mij dan. Maar ik ben van de empirische dingen en niet van alles heel erg uitdenken. Heb ik wel afgeleerd want ze doen toch nooit wat je bedacht had, en stap 2 t/m 385 heb je dan voor niets bedacht van tevoren :P

Hihihi, valide punt ;-) Ik doe nu idd beide. dagporties gestoomd, nachtporties geweekt.

Ik ga echter in mei/ juni een paar weken weg, dus moet even voor die tijd iets knutselen dat goed te hanteren is voor de hulptroepen :-D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 17:31

De hulptroepen kunnen toch ook stomen en weken? Of ze het nou in 1 of 2 bakken moeten doen, de hoeveelheid uit te pluizen hooi verandert toch niet?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 17:32

Tis wel een 'dingetje'...... qua hoeveelheid werk, dus ik denk dat ik die 2 weken sowieso maar ga voor weken. Dat lijkt voor nu het meest 'handig'...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 19:22

Bij weken plukken wij het trouwens niet los. Gewoon hele plak (of twee) in een hooinet, net dichtknopen en verzuipen in het water. Even wachten tot je geen "blub-blub-blub" meer hoort en dan laten uitlekken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 19:31

Misschien is het een idee om een grote regenton om te bouwen tot stomer? Die zijn een stuk groter dan een kliko, daar moet zeker 15 kilo in kunnen, los dus.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 10:40

Ja, een stomer blijft wel 'fijner'...... het hooi is minder zwaar, wel een heel etmaal goed doordat het gestoomd is, en je verspild veel minder water.
Met het weken gooi je zo enorm veel water weg.
Nu hebben we een grondwaterkraan, dat scheelt dan.... maar toch.

Ik ga toch proberen voor vertrek maar een grotere stomer in elkaar te prutsen!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 11:10

Hier ook een met stofallergie helaas.
En ook van alles geprobeerd.

Stomen in een kliko is een tijdrovende klus. Gaat niet genoeg in voor een hele dag. En vaak was het na 1.5 a 2 uur nog niet helemaal goed gestoomd. Dus deed er nog hooispray over heen.

Weken was dan makkelijker. Grote kuip hooinet erin dompelen en uit hangen. Maar dat vond mijn paard echt niet te vreten.

Ze krijg nu voorverpakt hooi net geen voordroog. En dat gaat super. Van die ellende van weken en stomen af.