extreem veel plassen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elinexlevi

extreem veel plassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 20:29

hee allemaal ik heb ff n vraagje

ik was vandaag gaan springen met levi en tijdens het rijden heeft hij wel 5x erg veel geplast in ongeveer 1,5 uur tijd. Hierna gingen we buiten uitstappen en wilde hij oppeens gaan rollen op de stenen en dit probeerde hij 3x. Normaal doet hij dit nooit! En hij was ook helemaal niet bezweet terwijl dit normaal wel is. Volgens andere mensen was zijn plas niet raar van kleur. Hij eet wel gewoon.

weet iemand misschien hoe dit kan? en of het ernstig is?

fleurtjeuh

Re: extreem veel plassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:31

Volgende keer toch meteen de dierenarts bellen. Dit is namelijk niet normaal.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:33

Morgenochtend sowieso even de VA bellen voor advies.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:49

Rollen op de stenen is zeker een teken van pijn/ongemak in de buik: koliek
Koliek is een verzamelnaam voor buikpijn en dat hoeft niet perse van de darmen te komen, blaas/nieren/urinewegen of de inwendige voortplantingsorganen kunnen ook koliek geven.

Edit: koliek is altijd met spoed een dierenarts erbij.

elinexlevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 06:57

bedankt voor de reacties! Ik heb optijd iemand kunnen inschakelen en het bleek idd koliek te zijn wat ik al dacht. Gelukkig waren we er optijd bij het gaat nu gelukkig een stuk beter!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 07:19

Ik had de VA erbij gehaald, zo veel plassen is niet normaal, en het rollen duidt op koliek.
Goed in de gaten houden vandaag hoe hij zich gedraagt en anders de VA er toch bij, zou zomaar een probleem met de nieren kunnen zijn, maar ook een eenmalig dingetje door wat verkeerd te hebben gegeten.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 07:33

Wat voor koliek was het en wat heeft de arts gedaan? Beterschap!

elinexlevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 13:10

Raamzicht schreef:
Wat voor koliek was het en wat heeft de arts gedaan? Beterschap!

Hee het was gas koliek. Ze staan nu weer op de wei en de overgang van kuil naar gras was een beetje te heftig voor hem. Hij eet als een malle op de wei dus wss kwam het daardoor. Hij heeft een prik gekregen en het gaat nu weer beter met hem gelukkig :(:)

elinexlevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 13:12

c_alsemgeest schreef:
Ik had de VA erbij gehaald, zo veel plassen is niet normaal, en het rollen duidt op koliek.
Goed in de gaten houden vandaag hoe hij zich gedraagt en anders de VA er toch bij, zou zomaar een probleem met de nieren kunnen zijn, maar ook een eenmalig dingetje door wat verkeerd te hebben gegeten.

Heb even de stal eigenaar er bij gehaald. Hij weet ook erg veel over paarden en heeft een spuitje gehad hiervoor. Het gaat nu een stuk beter gelukkig. En het veel plassen kwam omdat het ook erg nat gras was en vol zit met water en alles. Dus hierdoor plassen ze veel dit doen bijna alle paarden nu op onze stal dus daar ben ik gerust op.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:14

elinexlevi schreef:
c_alsemgeest schreef:

Heb even de stal eigenaar er bij gehaald. Hij weet ook erg veel over paarden en heeft een spuitje gehad hiervoor. Het gaat nu een stuk beter gelukkig. En het veel plassen kwam omdat het ook erg nat gras was en vol zit met water en alles. Dus hierdoor plassen ze veel dit doen bijna alle paarden nu op onze stal dus daar ben ik gerust op.

Ok ja dat begreep ik inderdaad uit je vorige post.
Wellicht is langzaam opbouwen van het op gras staan dan handig?
Bij ons gaan ze ook van de paddock langzaam over op het land, elke dag iets langer.

elinexlevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 16:46

elinexlevi schreef:
c_alsemgeest schreef:

Ok ja dat begreep ik inderdaad uit je vorige post.
Wellicht is langzaam opbouwen van het op gras staan dan handig?
Bij ons gaan ze ook van de paddock langzaam over op het land, elke dag iets langer.[/quote]

jaa precies! Ze staan nu elke dag wel iets langer op de wei dus het word idd opgebouwd. Maar ik heb zo malle pony die extreem veel eet waardoor het evenwicht van suikers een beetje gaat schommelen enz dus ik ga nu even veel met hem lopen zodat hij al het weer verbrand. Ook haal ik als ik dat haal teminste iets vroeger uit de wei.