warme, gevoelige, kale plekken op rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa_WB

warme, gevoelige, kale plekken op rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 14:52

Goedemiddag bokkers,

Net tijdens het poetsen van mijn paard kwam ik deze plekken tegen op haar rug. Het lijken bijtplekken maar daar vind ik ze erg warm en gevoelig voor. Ook is de huid rondom deze plekken wat dikker. Ze laat echt wel merken dat ze het niet fijn vind als je er aan komt/dichtbij in de buurt komt.

Extra info:
- Ze staat 24/7 buiten in een gemengde kudde. Ze staat hier pas twee maanden en is nog hard bezig om een goede plek binnen de kudde te krijgen. Ze heeft de afgelopen tijd vaker bijtplekken gehad, maar niet op haar rug en toen waren ze ook niet warm en dik.
- Afgelopen week was ik zelf afwezig en is ze gevoerd door stalgenootjes. Deze hebben de plekken niet opgemerkt maar dat komt waarschijnlijk omdat ze verstopt zaten tussen de vele losse haren en de modder. De plekken kunnen dus tussen maandag en vrijdag zijn ontstaan.

Op de foto's zit er al betadine zalf op

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

Aan de andere kant van haar rug heeft ze nog een zo'n plek op dezelfde hoogte, foto daarvan was helaas wazig

4. kleine gelijke plekjes in haar nek
Afbeelding

5. Meerdere bijtplekken op haar kont, deze zijn al ouder en waren niet warm of dik
Afbeelding

Denk zelf eigenlijk dat het bijtplekken zijn, maar twijfel toch nog een beetje.
Ik hoop dat er mensen zijn die deze plekken herkennen.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Laatst bijgewerkt door Lisa_WB op 16-04-17 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Re: warme, gevoelige, kale plekken op rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 14:53

Bijtplekken inderdaad

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 15:00

Is ook het eerste wat ik dacht :j

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 15:05

Kabayo schreef:
Bijtplekken inderdaad

xRivaldo schreef:

Dat denk ik zelf ook, maar kunnen die zo gevoelig zijn? Ze trekt haar rug echt samen als je er maar in de buurt komt.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 15:08

Lijkt mij dat het best zeer kan doen ja :+

Quickly2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 15:11

Lijkt mij ook op bijtplekken.

Quickly2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 15:12

dat kan wel zeer doen bij het paard

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 15:14

Kabayo schreef:
Lijkt mij dat het best zeer kan doen ja :+

Dat zeker, maar wat ik dan weer vreemd vind is dat ze bij de plekken op haar nek of bil niet zo'n reactie geeft.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 15:16

Die andere plekjes lijken mij ouder en al deels geheeld.

Deze 2 lijken vrij nieuw

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 15:22

xLisaSpelt schreef:
Kabayo schreef:
Bijtplekken inderdaad

xRivaldo schreef:

Dat denk ik zelf ook, maar kunnen die zo gevoelig zijn? Ze trekt haar rug echt samen als je er maar in de buurt komt.

Misschien dat een ander paard haar wel flink te pakken heeft gehad. Is het meer dan een schaafwond?

Ook kan het meespelen dat het er misschien al even zit en er zand in is gekomen. Dat het daardoor prikt, gevoelig is en niet goed is gaan herstellen.

Gewoon even goed schoonhouden en de boosdoener in de wei eens ontdekken :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 15:23

Het lijken mij eerder hoefplekken dan bijtplekken. Wat voor ruinen staan er in die groep?

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 15:32

xRivaldo schreef:
Misschien dat een ander paard haar wel flink te pakken heeft gehad. Is het meer dan een schaafwond?

Ook kan het meespelen dat het er misschien al even zit en er zand in is gekomen. Dat het daardoor prikt, gevoelig is en niet goed is gaan herstellen.

Gewoon even goed schoonhouden en de boosdoener in de wei eens ontdekken :+

Plekjes zijn net wel net niet open, heb ze vandaag ingesmeerd met betadine en maak ze morgen even goed schoon, had geen ontsmettingsspul meer op stal liggen.

Daar had ik eigenlijk nog helemaal niet aan gedacht, maar is inderdaad wel logisch!

Koper schreef:
Het lijken mij eerder hoefplekken dan bijtplekken. Wat voor ruinen staan er in die groep?

Er staan 4 ruinen, waarvan er eentje er nu ongeveer een week of drie staat. Een daarvan is echt een stuk groter dan haar, rond de 1.80. De andere zijn net weer wat kleiner dan haar.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 15:35

Ik bedoelde qua gedrag :) Als je merrie zich laat bijten met zulke plekken als op de laatste foto als gevolg stel ik me zo voor dat ze ook sub-assertief genoeg is om te blijven staan wanneer er een ruin overheen kluunt. Andere merries geen plekken? Iemand die iets heeft gezien? Wanneer was je merrie hengstig? Had ze daarvoor die plekken ook al?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 15:40

Wat je ziet is de schade die je ziet, de spierkneuzingen, blauwe plekken en blessures daaronder zijn onzichtbaar, zeker als het niet alleen bijtplekken maar ook hoef(ijzer)plekken zijn. Als een paard zo te grazen genomen wordt dat je als mens ook niet meer aan de rug mag komen dan zou ik echt iets aan de groep veranderen; misschien eerst even een week in tweeen splitsen met een draadje ertussen tot de rust is teruggekeerd?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 15:42

Of bij de volgende hengstigheid de merrie (en de ruinen!) eens observeren. Niets zo vervelend in een gemengde groep als een ruin die niet weet hoe hij met merries om moet gaan.

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 15:45

Koper schreef:
Ik bedoelde qua gedrag :) Als je merrie zich laat bijten met zulke plekken als op de laatste foto als gevolg stel ik me zo voor dat ze ook sub-assertief genoeg is om te blijven staan wanneer er een ruin overheen kluunt. Andere merries geen plekken? Iemand die iets heeft gezien? Wanneer was je merrie hengstig? Had ze daarvoor die plekken ook al?

Een van de ruinen doet wel behoorlijk lelijk tegen haar. Als ik haar uit de wei wil halen loopt ze ook altijd met een grote bocht om hem heen. Heb hem ook wel eens naar haar zien bijten/trappen. De andere ruinen zijn rustig en doen zo ver ik weet wel normaal tegen haar. Ze hebben allemaal wel wat bijtplekjes, vooral de wat 'nieuwere'. De andere merries hebben nu niet meer of grotere plekken dan normaal. Helaas heeft ook niemand iets gezien oid. Merrie is nu ongeveer een week of 2-3 terug hengstig geweest, daarvoor had ze ook wel wat kleine bijtplekjes.

xyzutu2 schreef:
Wat je ziet is de schade die je ziet, de spierkneuzingen, blauwe plekken en blessures daaronder zijn onzichtbaar, zeker als het niet alleen bijtplekken maar ook hoef(ijzer)plekken zijn. Als een paard zo te grazen genomen wordt dat je als mens ook niet meer aan de rug mag komen dan zou ik echt iets aan de groep veranderen; misschien eerst even een week in tweeen splitsen met een draadje ertussen tot de rust is teruggekeerd?

Daar heb je zeker gelijk in. Ik heb het doorgegeven aan de stal eigenaren en we kijken het nog een paar dagen aan. Mocht ze nou echt nog meer plekken krijgen of dat er andere paarden zulke plekken krijgen gaan we kijken waar we mogelijk wat kunnen veranderen. Binnen de kudde is het rustig en heerst er voor mijn gevoel ook wel een goede balans. Daarom vind ik het ook raar dat ze nu deze plekken heeft.

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 15:46

Koper schreef:
Of bij de volgende hengstigheid de merrie (en de ruinen!) eens observeren. Niets zo vervelend in een gemengde groep als een ruin die niet weet hoe hij met merries om moet gaan.

Dat is ook een goed idee, zal het eens doorspelen naar wat stalgenootjes.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 15:48

Hopelijk kom je er achter wat het geweest is. En natuurlijk is het altijd fijn als je stalgenoten ook een oogje in het zeil houden :) Succes!