Medisch: paard krijgt overal witte vlekken

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lon
Berichten: 904
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 12:02


woemp
Berichten: 467
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 12:57

Jette schreef:
Maar hij staat altijd binnen? Krijgt hij wel genoeg vitaminen binnen dan? Voer je hem goede kwaliteit hooi? Kan me zomaar voorstellen dat hij anders ergens een tekort van heeft.

Verder lijkt het mij ook viltigo, is niets bedreigends aan. Je ziet het ook vaak bij schimmels, die krijgen ook snel pigmentverlies rond ogen en neus. Niets ernstigs dan waarschijnlijk.



Ik heb vorig jaar hem een tijdje naar de wei verhuisd omdat ik hem gelukkiger wilde maken, maar dat liep slecht af :s Hij werd daar dan vergezeld door een oudere merrie die er al altijd had gestaan. De eerste nacht stampte hij continu tegen de stal op waardoor de buren kwamen klagen. Hij beet ook aan het hout. Ik heb hem toen dag en nacht los laten lopen, maar hij stond continu te bibberen en was niet meer hetzelfde paard.Hij stond bomvol bulten door insecten en zodra ik een deken had opgelegd kreeg hij daarvan schuurplekken en de muggen wisten er nog onder te raken. Zijn neus begon helemaal af te schilferen en hij werd ook erg agressief. Ook bij het rijden was hij niet meer dezelfde. Na de zomer heb ik dan besloten hem terug naar zijn oude stalling te brengen en daar te laten staan. Nu is hij terug rustig en niet meer ingevallen op de flanken. Volgens de eigenares zijn bepaalde paarden gewoon om op stal te staan. Nu zet ik hem dagelijks nog wel buiten, maar hij staat heel de tijd aan de poort op en af te wandelen tot hij weer binnen mag ...

Ik weet niet welk soort hooi hij krijgt want de eigenaar maait het zelf. Dus hij wordt door de mensen van het pension gevoederd.Binnenkort gaat de weide met gras terug open, dus dat zal hem ook wel deugd doen hoop ik. Nu de meeste die er staan hebben vaak vitamine e tekort als ze een tekort hebben. Ik zal sowieso nog eens zijn bloed laten controleren...

Ik weet ook niet goed wat ik moet doen met hem. Ik heb nu pas een grote weide aangekocht van 60a, maar de vorige keer buiten was echt een ramp. Ik zou hem graag vrijheid willen geven, maar hoop dat hij dan wel wat beter zal kunnen aanpassen..

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Re: Medisch: paard krijgt overal witte vlekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 13:03

Een paar jaar geleden had mijn shetlander dit alleen op de vacht, na het verharen van de winter was het weg..

xxCYNNxx

Berichten: 5674
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 13:06

De vos uit mijn profiel begint ook die birdcatcher spots te krijgen. Het zijn er nog niet heel veel, hij is 8 geworden dit jaar), maar hij had ze een paar jaar terug nog niet. Nu heeft hij zo bij elkaar iets van 6 witte stippen op zn vacht verdeeld over zn lichaam en 1 grote (ong 5 cm lang is die) en vorige week ontdekte ik weer een nieuwe; op zn schoft.....tis dat ik weet dat die vlek er eerder niet zat (en er is ook al 3 maanden geen zadel meer op hem geweest), maar anders zou je denken dat daar een kleine drukplek gezeten heeft.
Maar dat is bij hem dus niet het geval en is dus gewoon een nieuwe birdcatcher spot.

Vroeger wel eens een vos gezien die er helemaal onder zat, net als de vos op de laatste foto in die wiki link.

Letizia

Berichten: 12164
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Medisch: paard krijgt overal witte vlekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 15:06

Heeft je paard ze ook rond de ogen? Dan zou ik eerder aan vitiligo denken, maar het patroon op de vacht lijkt meer op birdcatchersspot. Mijn 9 jarige arabische vos merrie heeft ook birdcatchersspots, 2 jaar geleden voor het eerst, wordt elk jaar erger. Ze heeft ze sinds dit jaar ook op haar hoofd, helaas niet zo mooi, maar ja, niks aan te doen....
Moet wel zeggen dat rondom het verharen het ergst is en het daarna wel weer een eind bij trekt.

Letizia

Berichten: 12164
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Medisch: paard krijgt overal witte vlekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 15:10

Afbeelding

Foto van vorig jaar mei, nu is het aanzienlijk meer.

Reen_
Berichten: 39
Geregistreerd: 12-10-11
Woonplaats: Utrecht en Enschede

Re: Medisch: paard krijgt overal witte vlekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 15:19

Dit is spotted leucotrichia, hierbij krijgt het paard spontaan over het gehele lichaam kleine, witte plekjes. Hierbij zijn enkel de haren wit en meestal de onderliggende huid niet, dit kan voerigens wel. Oorzaak is onbekend en er is ook geen therapie. Soms verdwijnen de plekjes weer, maar meestal is het blijven.

Bij vitiligo vindt er verlies van pigment plaats op met name de onbehaarde huid bij de neus, rond de ogen, onder de staart en tussen de achterbenen.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Medisch: paard krijgt overal witte vlekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 15:26

Heeft jouw paard ook witte plekken, ringen om de ogen?

Dat wordt nl. vaak geweten aan Kopergebrek.

Maris
Berichten: 15955
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 15:31

henny_w schreef:
Heeft jouw paard ook witte plekken, ringen om de ogen?

Dat wordt nl. vaak geweten aan Kopergebrek.


Ha, je was me net voor ;) Zie voor kopertekort : http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... ennen.html
Maar ik moet wel eerlijk zeggen dat je dan vaak alleen hoort van witte plekken op het hoofd, met name bij de ogen en de neus, niet op heel het lichaam.

_Woodstock

Berichten: 184
Geregistreerd: 16-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 15:53

Ziet er inderdaad uit als pigment verlies. Mijn vorige paard kreeg ook overal steeds meer witte vlekjes, ook open plekjes die dicht gingen, kwam wit haar op terug. Dit is opzich niet erg. Maar wanneer je het niet vertrouwd zou ik een dierenarts raadplegen!

Anoniem

Re: Medisch: paard krijgt overal witte vlekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 16:01


woemp
Berichten: 467
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 17:27

henny_w schreef:
Heeft jouw paard ook witte plekken, ringen om de ogen?

Dat wordt nl. vaak geweten aan Kopergebrek.



En kan dat kopertekort plots ontstaan? Hij staat namelijk al drie jaar lang in dezelfde stal dus ik veronderstel dat hij nog steeds dezelfde voeding krijgt van de pensionuitbater.

Maris
Berichten: 15955
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 18:54

Nee kopertekort ontstaat niet ineens, maar bouwt zich wel langzaam op totdat je opeens de gevolgen ervan ziet.

woemp
Berichten: 467
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 22:59

Maris schreef:
Nee kopertekort ontstaat niet ineens, maar bouwt zich wel langzaam op totdat je opeens de gevolgen ervan ziet.


Hij krijgt 2x per dag biks en continu hooi, maar er is nog geen gras ter beschikking. Zou het daaraan kunnen liggen?

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 00:55

woemp schreef:
Maris schreef:
Nee kopertekort ontstaat niet ineens, maar bouwt zich wel langzaam op totdat je opeens de gevolgen ervan ziet.


Hij krijgt 2x per dag biks en continu hooi, maar er is nog geen gras ter beschikking. Zou het daaraan kunnen liggen?


Kopertekort kan meerdere oorzaken hebben.
Krijgt hij van de biks de advieshoeveelheid van de fabrikant zodat de hoeveelheid Koper voldoende is in de hoeveelheid biks die hij dagelijks binnenkrijgt ?
Wat ook een mogelijkheid is, is dat je erg ijzerrijk hooi hebt. Eventueel vrij ijzerrijke weidebodem. Teveel IJzer drukt Zink en Koper weg in het lichaam.

Maris
Berichten: 15955
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 10:40

Dat je paard nog geen gras krijgt heeft geen effect op kopertekort zeer waarschijnlijk. Wel is bekend dat op heel veel plaatsen in Nederland er een tekort aan o.a. koper zit in de bodem. Met als gevolg dat dan zowel het hooi als het gras te weinig koper bevat. Plus dan nog wat Henny-w al verteld een overschot aan ijzer in de bodem wat ervoor zorgt dat een paard nog meer koper nodig heeft. De verhouding ijzer : koper is namelijk van belang. Dus hoe meer ijzer je ( onbewust) voert, hoe meer koper het lichaam nodig heeft.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 10:43

woemp schreef:
Lon schreef:
Mijn bruine had dat een paar jaar geleden ook. Na een vitamineboost (zo'n wormspuit-achtig ding) trok het binnen een paar weken weer weg.


Welke vitamineboost had je gegeven?
De dierenarts komt eind volgende maand langs voor zijn inentingen dus dan ga ik het ineens mee vragen want het lijkt me niks levensbedreigend...


heb ook wel eens horen vertellen dat het koper gebrek kan zijn , weet niet of dat waar is.

woemp
Berichten: 467
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 13:22

Twee dierenartsen zijn langsgeweest. Eentje heeft bloed getrokken en merkte niets speciaals. De andere zei gewoon dat het wel vitiligo zal zijn. Nu vind ik het persoonlijk vreemd omdat ik ondertussen merk dat sommige stippen zijn verminderd/ verdwenen, terwijl er op andere plaatsen weer extra stippen zijn..

Laurievc

Berichten: 4438
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:30

Mijn vosje heeft dit ook. Elk jaar lijken er wat witte vlekken bij te komen. Zij heeft tevens ook enkele zwarte vlekken. Onregelmatig (geen afgelijnde bollen) en huid is gewoon zwart. Wij zien dit ook bij meer vossen :)
Spoiler:
Hier zie je het wel een beetje :)

Afbeelding

Koper

Berichten: 30966
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 22:41

Die zwarte vlekken zijn gewoon edelvlekken, dat is een kenmerk bij paarden die sooty dragen. Sooty toont op vos en bruin.

Mijn sooty (basiskleur vos) heeft ook van die donkere vlekken. En her en der clustertjes witte haren. Maar hij heeft het niet in zijn gezicht, zoals in de OP. Ergens op zijn hals en op zijn bil een paar geloof ik.

Ragdollcat
Berichten: 14714
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 22:54

Mijn vosarabier had dat ook maar dan een paar witte stippen op het lijf en niet bij de ogen en of snoet. In zijn liezen waren de huid zwart en roze gemeleerd terwijl hij er altijd zwarte huid had. Het was ook steeds veranderlijk.......dan weer donkerder huid en dan weer wat lichter en die witte stippen op de vacht veranderde ook steeds, dan weer was ie er en dan is het gewoon weer voskleurig.

Naar het schijnt komt het wel meer voor bij voskleurige arabieren op latere leeftijd.

woemp
Berichten: 467
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 15:46

Ragdollcat schreef:
Mijn vosarabier had dat ook maar dan een paar witte stippen op het lijf en niet bij de ogen en of snoet. In zijn liezen waren de huid zwart en roze gemeleerd terwijl hij er altijd zwarte huid had. Het was ook steeds veranderlijk.......dan weer donkerder huid en dan weer wat lichter en die witte stippen op de vacht veranderde ook steeds, dan weer was ie er en dan is het gewoon weer voskleurig.

Naar het schijnt komt het wel meer voor bij voskleurige arabieren op latere leeftijd.


hopelijk dan ooit ook terug een vosje :)

Ragdollcat
Berichten: 14714
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 19:28

woemp schreef:
Ragdollcat schreef:
Mijn vosarabier had dat ook maar dan een paar witte stippen op het lijf en niet bij de ogen en of snoet. In zijn liezen waren de huid zwart en roze gemeleerd terwijl hij er altijd zwarte huid had. Het was ook steeds veranderlijk.......dan weer donkerder huid en dan weer wat lichter en die witte stippen op de vacht veranderde ook steeds, dan weer was ie er en dan is het gewoon weer voskleurig.

Naar het schijnt komt het wel meer voor bij voskleurige arabieren op latere leeftijd.


hopelijk dan ooit ook terug een vosje :)



Hij is gelukkig altijd mooi voskleurig gebleven, want die witte stippen vielen niet op, het waren er maar een paar en die liezen zie je amper of je moet eronder gaan hangen.

En hij loopt nu op de eeuwige groene weilanden.