Vasculitis en antibiotica

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

panache

Vasculitis en antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 14:42

Heeft iemand ervaring met vasculitis en de werking van antibiotica (bijvoorbeeld Cubarmix) ?

Artsen die ik tot nu toe spreek adviseren enkel Prednisolon/Dexamethason (maar dit is geen antibiotica natuurlijk).

Ik ben benieuwd hoe jij de vasculitis ooit onder controle hebt gekregen. Uiteraard weet ik dat er onwijs veel vormen van vasculitis zijn ;).

Eight

Re: Vasculitis en antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 14:49

Weet je de oorzaak? Wordt de vasculitis veroorzaakt door een bacterie? Indien dit niet het geval is heeft antibiotica sowieso geen nut. :)

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 14:51

Nou de dierenarts heeft meerdere malen aangegeven dat bloedprikken niet nodig is omdat de infectie vanuit buiten komt wat de haarvatontsteking veroorzaakt... Maar natuurlijk vind ik de conclusie vrij bijzonder zonder dat er ooit een bloedonderzoek is geweest.

Komt vasculitis vaak voor in combinatie met een bacterie van binnenuit?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 14:55

Prednison is ook een gebruikelijke behandelmethode.

Antibiotica is uiteraard alleen werkzaam tegen bacteriële infecties. Maar dat is niet altijd de oorzaak van de vasculitis.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 14:55

Vasculitis is meestal een auto-immuunreactie en niet infectieus van aard.
Heeft de DA het daadwerkelijk over infectie gehad, of zei hij ontsteking? Vasculitis is nl wel een ontsteking, maar zoals gezegd zelden een infectie.
En prednison is bij auto-immuunontstekingen over het algemeen de eerstekeus behandelwijze

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 14:57

panache schreef:
Komt vasculitis vaak voor in combinatie met een bacterie van binnenuit?

Ik las ergens in de helft van de gevallen. (bij mensen overigens)

De oorzaak van de vasculitis moet indien nodig aangepakt worden met daarnaast prednison.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 15:00

Het lastige is dat in veel gevallen de oorzaak middels bloedprikken niet achterhaald kan worden, omdat de infectie (virus of bacterie) vaak al langer geleden is dan niet meer te vinden is. Met een AB-kuur raken de darmen helemaal van slag, dat is best een risico. Ik denk dat dat de reden is dat de artsen Prednison adviseren, wegens de reden die Ibbel zegt.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 15:03

Prednison heeft bij mijn paard geen werking gehad. Dexamethason wel, maar niet 'genezend'. Overige zalfjes hebben voor verergering gezorgd of zelfs einschuss... De veroorzaker schijnt 'daglicht' te zijn aan 1 been volgens prof. Sloet (Utrecht). Ze wordt helemaal afgeschermd aan 1 been, maar nog is het niet onder controle..

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 15:17

Ibbel schreef:
Vasculitis is meestal een auto-immuunreactie en niet infectieus van aard.
Heeft de DA het daadwerkelijk over infectie gehad, of zei hij ontsteking? Vasculitis is nl wel een ontsteking, maar zoals gezegd zelden een infectie.
En prednison is bij auto-immuunontstekingen over het algemeen de eerstekeus behandelwijze

Inderdaad de dierenarts heeft het over een ontsteking en niet een infectie.
Maar hoe krijg je de ontsteking onder controle?

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 15:36

Had je mijn PB ontvangen?

Ik denk dat t dikwijls een combinatie van beide is.
Begint als ontsteking maar meestal geraakt er toch wel een bacterie mee in het spel.

Als de arts denkt dat dit door zonlicht komt, is de lever al getest?

Dikwijls speelt een slechte lever ook mee in het verhaal.

Mijn paard heeft op emdotrim AB gestaan, prednisolon en torental ( wordt ook humaan ingezet bij vasculitis).
Hij had het echt heel erg, en deze behandeling heeft geholpen in combinatie met verwondingen onder honingzalf en verband ( advies en opvolging door Alex Brander)

Succes ermee !

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 15:39

Habore schreef:
Had je mijn PB ontvangen?

Ik denk dat t dikwijls een combinatie van beide is.
Begint als ontsteking maar meestal geraakt er toch wel een bacterie mee in het spel.

Als de arts denkt dat dit door zonlicht komt, is de lever al getest?

Dikwijls speelt een slechte lever ook mee in het verhaal.

Mijn paard heeft op emdotrim AB gestaan, prednisolon en torental ( wordt ook humaan ingezet bij vasculitis).
Hij had het echt heel erg, en deze behandeling heeft geholpen in combinatie met verwondingen onder honingzalf en verband ( advies en opvolging door Alex Brander)

Succes ermee !

Ik heb je net een pb'tje teruggestuurd! Ik ben sinds gisteren begonnen met honingzalf en inpakken :).

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 15:46

Ik zie het net ja....:-)

Heb je nog een bericht terug gedaan.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 17:11

Hier ook een lotgenoot. Het zou dus fijn zijn als de tips hier openbaar komt te staan. :)

Bij mijn merrie is ook ook Dr. Sloet vastgesteld. Het geïrriteerde deel is de gehele witte sok (begint net onder de kogel). Ik hou het uit UV en inmiddels zijn de korsten weg. Het gehele ongepigmenteerde deel is heel erg schilferig en opgezwollen, net boven de kroonrand hangen soms de vellen eraan. Op de plek waar ze vorig jaar de korst had, is het nu onderhuids erg opgezwollen en vaak ook vurig. Ik vraag met af of hier sprake is van vaatlekkage.

Het been loopt echter elke dag flink op tot net onder de voorknie. Ik had de hoop dat nu ze op de dag op het land staat, ze het been zelf dunner zou lopen, echter is dat niet het geval. Ik krijg het been ook niet meer helemaal dun na beweging op dit moment.

Ik zit erg in dubio. Ik verwacht dat de DA zal adviseren om elke ochtend prednison te gaan spuiten, echter is dat op mijn werk niet haalbaar en de laatste keer is van prednison (4 weken poeder door het eten) het been wel wat dunner geworden, maar voor de rest heeft het weinig gedaan. Misschien een optie om een bloedonderzoek te laten doen, maar wat haalt het uit, als daaruit komt dat er een leverprobleem is? Afgelopen dagen had ze ook wat verhoging, dus misschien toch iets antibiotica achtigs geven? Af en toe jeuken mijn handen om er iets op te smeren of sprayen, maar tot nu toe heb ik dat nog niet gedaan.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:42

Hieronder mijn PB aan TS. Was voordat het topic gestart was...

Mijn paard heeft dit in 2010 gehad. Het is begonnen met een einschuss been, een week erna stond hij met terug een dik been, paar uur later, twee dikke benen en tegen de avond vier dikke benen.
DA geweest, hij had vanalles gespoten, moest beteren.

Koorts ging weg, benen werden uiteindelijk dunner maar ineens begon hij in de kootholtes wondes te krijgen, precies een hele erge vorm van mok. De huid viel letterlijk van zijn benen.

Dan heb ik een andere DA gecontacteerd. Zij herkende de vasculitis. Oorzaak is onbekend.
Hij had op dat moment wel serieus verstoorde leverwaardes. Soms komt het in combinatie daarmee ook voor.
Is jouw paard zijn leverwaardes getest?

Behandeling was: prednisolon en torental en AB ( emdotrim).
Behandeling van de wondes met honingzalf.

Ter ondersteuning van de lever sedochol en zo weinig mogelijk krachtvoer. Vooral hooi en rust. Hij was ook echt erg ziek ervan.
Hij had zelfs bloedingen in zijn neus...

Denk dat ik een dikke maand prednisolon heb moeten geven, volgens mij toch zeker een vier maanden Torental ( wordt humaan ook ingezet om de doorbloeding in de kleinste vaten goed te laten verlopen en wordt ingezet bij vasculitis). AB volgens mij twee zakken, daar ben ik niet meer zeker van.
Wondes onder verband met honingzalf ( daarvoor heb ik met Alex Brander contact gehad, hij heeft al meer ervaring met vasculitis).

Daarna ben ik het stuk been wat het ergste eraan toe was altijd onder verband blijven houden. Hier loopt hij nu al zeven jaar mee rond ( ik ververs één keer in de week, honingzalf, dunne laag, compressen erop, watten voor de drukverdeling en een halve vetwrap errond).
Door die tegendruk ontstaan er geen ontstekingen in de bloedvaten.

Maar mijn paard was er ook heel erg aan toe en had serieuze letsels aan zijn benen.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:44

Tessebes schreef:
Hier ook een lotgenoot. Het zou dus fijn zijn als de tips hier openbaar komt te staan. :)

Bij mijn merrie is ook ook Dr. Sloet vastgesteld. Het geïrriteerde deel is de gehele witte sok (begint net onder de kogel). Ik hou het uit UV en inmiddels zijn de korsten weg. Het gehele ongepigmenteerde deel is heel erg schilferig en opgezwollen, net boven de kroonrand hangen soms de vellen eraan. Op de plek waar ze vorig jaar de korst had, is het nu onderhuids erg opgezwollen en vaak ook vurig. Ik vraag met af of hier sprake is van vaatlekkage.

Het been loopt echter elke dag flink op tot net onder de voorknie. Ik had de hoop dat nu ze op de dag op het land staat, ze het been zelf dunner zou lopen, echter is dat niet het geval. Ik krijg het been ook niet meer helemaal dun na beweging op dit moment.

Ik zit erg in dubio. Ik verwacht dat de DA zal adviseren om elke ochtend prednison te gaan spuiten, echter is dat op mijn werk niet haalbaar en de laatste keer is van prednison (4 weken poeder door het eten) het been wel wat dunner geworden, maar voor de rest heeft het weinig gedaan. Misschien een optie om een bloedonderzoek te laten doen, maar wat haalt het uit, als daaruit komt dat er een leverprobleem is? Afgelopen dagen had ze ook wat verhoging, dus misschien toch iets antibiotica achtigs geven? Af en toe jeuken mijn handen om er iets op te smeren of sprayen, maar tot nu toe heb ik dat nog niet gedaan.

Ik zou toch een bloedonderzoek laten doen en zeker de lever laten testen.
Mijn paard heeft t waarschijnlijk door zijn lever gehad.
De lever heeft een enorm zelfherstellend vermogen. Ook een reinigingskuur met sedochol doet wonderen.

Ik moet wel opletten met wat ik voer. Niet teveel krachtvoer, veel ruwvoer, af en toe een zuiveringskuur en één keer per jaar laat ik standaard bloedonderzoek doen.
Mijn paard heeft het zeven jaar geleden gehad en hij was er echt erg aan toe.