Knie op slot na castratie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Knie op slot na castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 22:24

Onlangs ben ik bij een paard wezen kijken. Toen ik aankwam stond hij 'toevallig' net met zijn knie op slot. 3 dagen ervoor was hij gecastreerd. Ik ben meteen afgehaakt, omdat ik op zoek ben naar een paardje die 100% gezond is. De eigenaar gaf aan dat de dierenarts gezegd had dat dit vaker voor kan komen net na een castratie. Enkele weken na mijn bezoek kreeg ik een mailtje dat hij niet meer op slot had gestaan.

Is dit verschijnsel bij jullie bekend? En kan het inderdaad te maken hebben gehad met de castratie?

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 22:33

Als ie liggend is gecastereerd hebben ze met een touw 1 been te ver van zijn plek getrokken en is ws knie op slot gegaan daarbij, banden zijn nu lichtelijk beetje uitgerekt, tijd moet uitwijzen of er meer schade is als alleen verrekking. Je zou een extra keuring en foto kunnen laten maken en aantekening in rapport waarom, mocht er toch schade zijn die pas later naar bovenkomt heb je iets om op terug te vallen.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 22:44

Hij is inderdaad liggend gecastreerd. Inmiddels zijn we 2 maanden verder. Ik had het in principe in mijn hoofd 'afgesloten', maar stiekem blijft hij nog wel in mijn hoofd rondspoken. Hij was namelijk toch wel erg leuk.
Hij stond echter niet zomaar 'even' op slot. In totaal ben ik er een kwartier geweest, waarvan hij maar 1 minuut van slot is geweest... Dat is het 'maar' waar ik wel mee blijf zitten. En bij twijfel besluit ik altijd om het niet te doen, maarja... ;)

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Re: Knie op slot na castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 22:56

Het lijkt mij inderdaad een reële kans dat dit van de castratie gekomen is.(been aan de kant gehouden met touw) is het geen optie nog een keer bij het beestje te gaan kijken als hij verder wel aanspreekt?

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 23:01

Ik heb een jonge pony waarvan de knie chronisch blijft haken. Niet dat hij met een gestrekt been blijft staan maar hij kan niet goed buigen.
Ik kan je vertellen dat ik er niet blij van wordt..! Nadat hij spierbevangen is geweest zijn de problemen weer verergerd. Hij is 3.5 jaar, 24/7 buiten en krijgt nu therapie. Als dat niet werkt laat ik zijn knie inspuiten. Mocht dat ook niet helpen dan weet ik niet wat ik er mee ga doen.. Ik vermoed dat de keuze dan niet leuk gaat worden..

Als je het overweegt, Laat het paard heel goed nakijken bij een kliniek die hier echt verstand van heeft. Dus een kliniek die ook kan zien aan de knie dat het niet goed werkt zonder dat het been gestrekt blijft staan. Als het paard goed is zou ik een proeftijd willen zodat je het thuis de eerste paar weken goed in de gaten kan houden.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Knie op slot na castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 14:45

Bedankt voor het meedenken. Laten keuren is inderdaad wel slim, maar als het al iets is wat meestal een zwakke plek blijft wil ik er geen moeite in steken om te laten keuren. Hij staat ook op 2 uur rijden hiervandaan, dus ik ga er ook niet zomaar even langs. Dat zijn dus de minpunten van mijn kant, verder is het wel mijn droompaardje...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 14:50

Ingrid_92 schreef:
Onlangs ben ik bij een paard wezen kijken. Toen ik aankwam stond hij 'toevallig' net met zijn knie op slot. 3 dagen ervoor was hij gecastreerd. Ik ben meteen afgehaakt, omdat ik op zoek ben naar een paardje die 100% gezond is. De eigenaar gaf aan dat de dierenarts gezegd had dat dit vaker voor kan komen net na een castratie. Enkele weken na mijn bezoek kreeg ik een mailtje dat hij niet meer op slot had gestaan.

Is dit verschijnsel bij jullie bekend? En kan het inderdaad te maken hebben gehad met de castratie?

Dat is wel een bekend iets bij een castratie. Niet alleen vanwege een eventueel touw aan zijn been bij de castratie maar ook omdat zijn spiermassa afneemt door de castratie en het daarbij behorende verlies van mannelijke hormonen.

noor14

Berichten: 744
Geregistreerd: 23-10-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 14:51

Hoe oud is het paard?
Die van mij heeft het ook een tijdje gehad als jaarling toen hij hard groeide.
Had verder niks met de castratie te maken.
Hij is nu 2 jaar en heb het niet meer gezien.
Dierenarts vertelde mij toen dat het vaker voorkomt bij jonge paarden en dat ze er vaak gewoon overheen groeien

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Knie op slot na castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 15:29

Hij is 3 jaar. Hmm dat is wel een geruststelling!

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Re: Knie op slot na castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 15:38

Hier ook een merrie gehad vroeger die dit heel erg had.
Vaak doen ze zo'n paarden binnendoor kappen achter, zodat de knieën meer naar binnen staan en minder snel kans heeft dat het weer op slot zou kunnen gaan.
Bergweiden zodat de achterhand "getraind" kan worden is ook goed. Dan worden ze sterker van achteren.

Vaak hebben jonge paarden dit en groeien ze er ook overheen.
Inspuiten ben ik geen voorstander van... en vooral niet als het nog een jong paard betreft. Hier kunnen ze gewoon overheen groeien en je moet ze gewoon de tijd geven om zich te kunnen ontwikkelen. Het inspuiten is alleen maar rotzooi en ik zou er niet aan beginnen.

Mijn oude merrie had de knie om de dag eerst op slot toen ze op stal stond, en naderhand 24/7 buiten eens om de 3 weken. Dan moet ik wel erbij zeggen dat ze KWPN gefokt was, ik haar op 2,5 jarige leeftijd kocht met een stokmaat van 1.54 ongeveer en zwaar ondervoed was al die tijd vantevoren plus dat ze nog eens week gekoot was.
Merrie is ondertussen niet meer van mij, staat zonder ijzers en heeft er geen last meer van. Wordt mee gereden/gesprongen en doet alles als een normaal paard.

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Re: Knie op slot na castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 15:40


No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 16:41

Ingrid_92 schreef:
Bedankt voor het meedenken. Laten keuren is inderdaad wel slim, maar als het al iets is wat meestal een zwakke plek blijft wil ik er geen moeite in steken om te laten keuren. Hij staat ook op 2 uur rijden hiervandaan, dus ik ga er ook niet zomaar even langs. Dat zijn dus de minpunten van mijn kant, verder is het wel mijn droompaardje...


Het is niet gezegd dat het een zwakke plek blijft. Bij mijn pony lijkt dat helaas wel.
Hij is er ook onregelmatig op.
Daarom zou ik persoonlijk een goede kliniek zoeken voor een keuring.