wat kan dit zijn... meerdere paarden kale plekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silvericathy

wat kan dit zijn... meerdere paarden kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 08:40

hallo,

van het weekend werd er bij een paard ontdekt dat hij een aantal kale plekken had, het leek alsof hij zich helemaal kaal geschuurd had, echter kwamen er steeds meer kale plekken bij, van de een op de andere dag een hele plek in zijn gezicht bijvoorbeeld.
Hij had er natuurlijk jeuk aan, dus heeft op sommige plekken tot bloedens toe geschuurd.

nu blijkt het echter niet alleen dit ene paard te zijn, maar is er ook al een ander paard gesignaleerd met deze plekken.

de paarden lopen hier 24/7 in een kudde buiten.

men is bang dat het iets besmettelijks is.
ik heb er op dit moment geen foto's van.
maar misschien dat er iemand een idee heeft wat het zou kunnen zijn.

de da is reeds geweest voor het eerste paard, en vandaag komt een da voor het tweede paard.
Men heeft spul gekregen om het paard mee te wassen, wat precies weet ik niet.

Ababe

Re: wat kan dit zijn... meerdere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 08:43

Schimmel? Dat is behoorlijk besmettelijk. Ook voor je dieren thuis dus goed je handen en kleren wassen voordat je met andere dieren in aanraking komt. Heeft de DA Imaverol gegeven om mee te wassen?

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 08:44

Kan verschillende dingen zijn maar heeft de dierenarts het niet verteld. Het kan schimmel, mijt, schurft en noem maar op. Allemaal dingen waar ze plekken van krijgen en jeuk van hebben. Heb je toevallig sebacil of imaverol gekregen? Zijn ook dingen dir besmettelijk zijn en overgebracht kan worden naar dieren en mensen

silvericathy

Re: wat kan dit zijn... meerdere paarden kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 08:58

ik heb even nagevraagd, en de da van het eerste paard zei dat het waarschijnlijk luizen zijn.

vanmiddag komt er een andere da voor het andere paard, dus even afwachten wat die zegt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 09:06

Zal me niets verbazen als het schimmel is, wellicht ringworm. Goed opletten want dat is heel erg besmettelijk voor jezelf, voordat jullie zelf ook eronder zitten ;)

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 09:13

Die van mij hebben het ook (2 van de 4), tenminste dezelfde symptomen. Gaat om de 2 oudjes de andere 2 hebben geen kale plekken, maar zijn wsl wel drager. Imaverol helpt, na 1 behandeling zie je al verbetering! Bij mij staan ze op een boerderij dus besmetting komt van de kalfjes denk ik.

Lymoncello

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 09:14

Ik heb bij mijn paarden helaas tweemaal luizen gehad, altijd in de overgangen van seizoenen. Ik de herfst/winter en in winter/lente hebben die van mij het gehad. Stonden ook 24/7 buiten. Bij de één was het erger met schuren dan de ander.

Ik heb beide keren tectonic pour on gebruikt. (Heb even gezocht volgens mij was het dat middel)
Streep met dat spul over de rug en weg waren de luizen.

Misschien dat je naar neten kan zoeken in de manen, mocht het luis zijn, hoe sneller weg hoe beter

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 09:18

het gekke is, vrijdag heeft de eigenaar het paard uitgebreid gepoetst en geen rare plekken opgemerkt, op zondag worden er opeens plekken opgemerkt en wordt er een da gebeld. da komt op maandagochtend langs, en de plekken zijn nog erger geworden.

kan dit met luizen of schimmel?

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 09:47

Bij die van mij ging t ook heel plotseling en dat was dus schimmel. Bij luizen weet ik t niet.

Ik heb gelezen dat Tectonic pour on niet bij paarden mag worden gebruikt alleen bij koeien.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 10:04

Moet er een tweede da komen om te kijken of het luizen zijn ?dat kun je zelf heel makkelijk zien

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 10:12

Het lijkt mij inderdaad schimmel. Even de DA er bij, paar keer wassen met speciale shampoo en goed insmeren met tea tree olie, dat hielp bij mijn pony geweldig.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 17:15

Luizen kun je zelf heel makkelijk zien om tussen de haren op de huid te kijken en dan kun je ze zien lopen. Ontwormen dood ook Luizen en is de snelste en makkelijkste methode om er vanaf te komen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 17:27

__Elizabeth schreef:
Luizen kun je zelf heel makkelijk zien om tussen de haren op de huid te kijken en dan kun je ze zien lopen. Ontwormen dood ook Luizen en is de snelste en makkelijkste methode om er vanaf te komen.

Wou jij om de 10 dagen ontwormen %) Je moet namelijk niet alleen de nu levende luizen aanpakken maar na 10 dagen ook de luizen die er dan zijn (die nu nog neten zijn). En dan mogelijk 10 dagen later nog weer.
Ook zou ik niet weten hoe een middel wat inwendig gebruikt wordt kan werken tegen luis.

TS luis is op zich goed te behandelen, en ook redelijk makkelijk te constateren (als je paard niet al te veel vacht heeft). Als dat het niet is kan de veearts een schraapsel nemen van de huid om te testen op schimmel. Succes.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 17:30

Koper schreef:
__Elizabeth schreef:

Wou jij om de 10 dagen ontwormen %) Je moet namelijk niet alleen de nu levende luizen aanpakken maar na 10 dagen ook de luizen die er dan zijn (die nu nog neten zijn). En dan mogelijk 10 dagen later nog weer.
Ook zou ik niet weten hoe een middel wat inwendig gebruikt wordt kan werken tegen luis.

TS luis is op zich goed te behandelen, en ook redelijk makkelijk te constateren (als je paard niet al te veel vacht heeft). Als dat het niet is kan de veearts een schraapsel nemen van de huid om te testen op schimmel. Succes.

Uhm? Middel komt in het bloed en luizen drinken bloed ;) ik heb meerdere keren met ontwormen voor Luis behandeld (koeien worden overigens op de zelfde manier behandeld. Die was je niet even tig keer.) En ze zijn altijd na 1 behandeling weg gebleven.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 17:32

kan ook rainrot of wormen zijn

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 17:40

Ik denk ook aan schimmel.. dan kun je met imaverol wassen of een prik halen bij de DA. Die werkt zo'n 9 maanden.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 06:17

gisteren is er een da geweest voor het andere paard... deze da had het echter over mijten.

we werden in iedergeval geadviseerd om onze eigen paarden in de gaten te houden.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 06:48

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:06

Ik zou wel oppassen voor injecties tegen luis/mijt. Dit word direct in de bloedbaan gespoten en een paard kan hierop allergisch reageren in shock raken en hierna dood neervallen. Veeartsen moeten hierbij ook aangeven dat dit levensgevaarlijk is.
Mocht je paard luis/mijt hebben/krijgen wassen met sebacil.