Schuim?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SGorter

Schuim?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 14:52

Hoi bokkers,

Ik zie vaak bij dressuurpaarden dat er schuim uit hun mond komt.
Kan iemand mij vertellen hoe dit ontstaat?

Groetjes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 14:54

Het paard kan niet goed meer slikken vanwege te strak aangesnoerde neusriem en/of verkeerd frame waardoor je het speeksel als schuim om de mond ziet staan.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 14:54

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 14:57

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 14:57

Koper schreef:
Het paard kan niet goed meer slikken vanwege te strak aangesnoerde neusriem en/of verkeerd frame waardoor je het speeksel als schuim om de mond ziet staan.

Een beetje schuim "lippenstift" is dan wel weer goed. Toch? :+

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 11:11

Koper schreef:

Ohja daarom hebben mijn paarden het ook wanneer ze alleen lang/laag met eigenlijk te veel lengte en bitloos hebben gelopen :') Nee dus. Wat een onzin. Wat je dan ziet zijn hele bakken kwijl, dat is iets ander dan schuim. Wat een van mijn paarden overigens ook regelmatig heeft, maar dan heeft dat weer een medische oorzaak.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 11:15

Mijn paard heeft een super losse neusriem, kan ik makkelijk mijn hand tussen steken. Gewoon simpel enkel gebroken koperen bustrensje en ook zij heeft tijdens het rijden een wit mondje. Het druipt er niet uit maar je ziet het wel op haar lippen. Ik rijd enkel met lage neusriem dus ben wel verplicht om hem mooi los te houden vanwege het zwevende neusbeentje. Maar dat ze dus niet kunnen slikken daar strak aangesnoerde neusriemen is zeker niet altijd het geval.

Voor het rijden krijgt ze ook wel steeds een suikerklontje na het bit in te doen, misschien heeft dat er ook iets mee te maken.

Daphneeeej

Re: Schuim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 11:47

Ik heb geleerd dat een beetje wit rond de mond oke is, dit word zelfs gezien bij bitloos/tuigloos rijden als een paard ontspant. Maar het echte schuim waarbij de witte vlokken in het rond vliegen is niet goed. Ontstaan door stress, te hoge druk, strakke neusriem. Iig zo is het hoe ik het altijd begrepen heb.

LadyMadonna

Re: Schuim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 11:50

En ik heb (ooit, lang geleden) weer geleerd dat vlokken wel goed zij , en draden niet...
Tja, zeg het maar dan :+

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 12:04

Koper schreef:

Raap me op :')
Mijn neus en sperriem zit zodanig los dat wortels en alles er gewoon nog in gaan, de sperriem gaat zelfs af en toe over zijn kin heen waardoor hij los voor z'n neus komt te hangen, en ook dit paard schuimt licht.

Ik dacht zelf dat het iets te maken had met acceptatie van het bit.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 21:04

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 21:25

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 21:40

En toch ben ik het niet helemaal eens met het artikel eens. Mijn pony schuimt al voordat ik de poort uit ben en op kan stappen...
Oh en de neus en sperriem zitten los, zo los dat ik haar onderweg nog gemakkelijk een worteltje of snoepje toe kan stoppen.

Overigens schuimt ze ook met het eten.. en ja ze is onlangs nog bij de tandarts geweest. Vorige maand nog zelfs.