Peesschede ontsteking

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nova3

Peesschede ontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-17 13:25

Hallo allemaal :)

Graag had ik een beetje raad en advies gekregen rond de blessure van mijn paard. Als eerst de DA komt vanavond, maar ik wil een beetje voorbereid zijn op wat er nu nog kan te wachten staan.

Het is een lang verhaal, bedankt voor wie het wil lezen en raad kan geven.

Mijn paard is 20 jaar, en begon uit het niets te manken in juni 2016. Hij stond plots op drie benen in de wei, zonder dat hij de dag ervoor gereden was. Direct DA gebeld die dacht aan een hoefzweer maar er was niets te vinden dus ontstekingsremmers geven en even afwachten. Op het einde van de week liep hij beter, nog een weekje afwachten en dan terug lichtjes opgebouwd met rijden.
Maandje later terug hetzelfde, paard mank. Niet direct iets te vinden (niet warm, niet dik). Terug ontstekingsremmers en afwachten, hierna heeft hij ongeveer een maand rust gehad (op de weide) omdat ik het niet vertrouwde.
Daarna heb ik er ongeveer een maand of 2 terug mee gereden maar wel heel rustig aan.

In oktober stond hij weer mank. Ik heb toen besloten toch een ander DA te laten komen aangezien ik niet het niet vertrouwde. Er zijn toen röntgenfoto's en een echo gemaakt. Conclusie: kleine scheuren in de pees en peesschedeontsteking.
Hij kreeg toen ontstekingsremmers en heeft 4 weken op stal gestaan. Daarna nog ongeveer 2 maanden op een klein stukje weide. In januari is hij nog eens nagekeken door de DA, de zwelling was veel minder dus mocht er terug opgebouwd worden. Eerst 2 maanden stappen daarna heb ik lichtjes opgebouwd in draf (echt per minuut).
Ik werd lichtjes hoopvol en dacht dat hij er nu toch echt door was...

Gisteren vond ik hem mank op de weide, been dik en pijnlijk.. Eergisteren niet gereden dus moet in de wei ergens zich bezeerd hebben.
Ik wil nu een beetje weten waaraan ik me kan verwachten.
Gaat deze blessure nog permanent over? Wat zijn nog opties?

Alvast enorm bedankt!

Feeling down? Saddle up, It is the only cure. :D

ikke20

Re: Peesschede ontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:51

Hier kreeg er 1 de diagnose chronische peesschede ontsteking. Als je er zeker van bent dat het nou weer zo is zou je eens kunnen vragen of ze een kijkoperatie kunnen doen. Daarmee kunnen ze de peesschede opschonen en spoelen. Hier ook laten doen hij had er ook verklevingen zitten wat het nog moeilijker maakte. Dit in combi met een behoorlijk lange revalidatie heeft ervoor gezorgt dat hij al 3 jaar een dunne peesschede heeft en er ook geen last meer van heeft. Tevens had hij ook een gat in zn diepe buigpees.

janouk

Re: Peesschede ontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 05:21

Is het been van de blessure wit?

Janouk ZZ dressuur mennen ZZ vaardigheid mennen, L dressuur, Working Equitation
Meneer Anton, M dressuur mennen en M vaardigheid mennen
Aladdin, L dressuur mennen, M vaardigheid mennen, L2 dressuur

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-17 09:54

janouk schreef:
Is het been van de blessure wit?

Mijn paard is helemaal wit, dus dat valt niet te zien :')

Gisteren is de DA geweest. Ze kon niet goed beoordelen of het nu dezelfde blessure was of iets bijkomend.
Hij had een warme hoef en veel pulsatie, terwijl er qua vocht het er goed uitzag.
Volgens haar zou het eventueel toch een diepe hoefzweer kunnen zijn, vrijdag komt de hoefsmid langs.

Feeling down? Saddle up, It is the only cure. :D

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 20:27

Balen dat ze weer kreupel is. 'Hopelijk' vindt de hoefsmid wat.

Ik heb helaas ook een pony met peesontsteking. En dan een forse chronische variant, echt rijden gaat niet meer lukken. Het gaat erg slecht op het moment, dus komt de da. Bij mij was het advies 24/7 op het land gooien en dan kijken hoe het gaat. Da zei dat rustige constante beweging beter is in mijn geval. Ik merk dat mijn pony bizar veel stil staat, komt bijna niet in beweging. Ligt ook veel. Terwijl als hij een stuk stapt op het harde hij zichtbaar opknapt.

Het schijnt een hele lastige blessure te zijn, lange tijd nodig om te herstellen en terugvallen is niet ongewoon.

When was the last time you did something for the first time?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie