Raadselachtige langdurende hoefbevangenheid

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgrounds

Raadselachtige langdurende hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 21:46

Vorig jaar eind april kreeg mijn merrie last van hoefbevangenheid. Ze was toen 19 jaar en heeft dit nooit eerder gehad.

Ze kreeg al tijden hetzelfde rantsoen: 4x per dag beperkt portie normaal hooi, vit.brokjes, meer niet. Ze stond dus NIET op gras toen ze bevangen raakte!

Ze heeft geen IR, geen PPID, geen EMS.
Ze heeft geen vet-ophopingen.
Ze had niet of nauwelijks overgewicht.
Ze stond overdag op de paddock en 's nachts op stal, een routine die ze al jaren heeft.

Ze heeft buut gekregen, magnesiumcitraat, en dit hielp, maar steeds na een paar weken valt ze weer terug in de bevangenheid. Ze is nu sinds twee maanden anders bekapt, natuurlijk bekapt zodat de hoef overal draagt, maar ze reageert sterk op elke verandering die plaats vind.
Ze ligt niet meer dan anders en ze staat er niet als een bevangen paard bij, belast haar benen normaal, maar ze loopt op het moment weer belabberd.

Op dit moment staat ze weer volop aan de buut, het gaat heel langzaam kleine stapjes vooruit, maar echt minimale stapjes. Ze is nu onderhand al een jaar bezig maar stabiliseerd maar niet en dat vind ik raar, tussendoor gaat het korte tijd goed en kan ik de buut afbouwen, maar dan gaat het al snel weer mis.
Ze is over het algemeen vrolijk en ziet er niet doodziek uit, tot ze begint te lopen.

Niemand kan een oorzaak bedenken, daarom probeer ik het nu hier, ik heb het idee dat we iets missen. Er kijkt een chiropractor/veearts mee, een homeopaat en zelfs een paragnost.

Wat zien we over het hoofd of heeft iemand zoiets ook meegemaakt?

geerke

Re: Raadselachtige langdurende hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 21:51

lijkt een beetje op de klachten van mijn paard,die had een te trage schildklierwerking.Kun je gewoon testen door een bloedproef.Mijn paard heeft 7 jaar op schildklierhormoon gestaan,nooit meer bevangen geweest.Kreeg daarna bij zijn IR wel cushing.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 21:54

Krijgt je paard bloedverdunners? Mijn oude pony mocht standaardelke dag bloedverdunners nadat ze een paar keer hoefbevangen was.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 22:13

Mijn pony is een aantal jaar geleden onder vergelijkbare omstandigheden bevangen geraakt, zij bleek een ontsteking in de darm te hebben

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 22:17

Er zijn meerdere oorzaken mogelijk. Zijn haar voeten al op de foto geweest om te kijken hoe het er van binnen uitziet.

Oude merrie karuna had het ook steeds, oorzaak achteraf een familiaire aanleg voor bevangenheid. Haar vader had het doorgegeven. Later bleek dat er problemen waren daardoor met hoefbeentjes en verkalkte bandjes en pezen in het hoefgebied. Weer later heeft ze cushing gekregen

Haar hielp speciaal beslag (eggbars met leren tussenzool ruimte opgevuld met siliconen kit om extra demping te geven. Daarna is ze eigenlijk niet meer bevangen geweest. Af en toe wat moeizamer lopen voor paar uur maar niet meer bevangen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 22:22

Hier op stal was een merrie zo slecht dat niemand er meer wat in zag.
Rodinde heeft haar weer op de rit gekregen.
Haar merrie moet nu levenslang aspirinepoeder krijgen, en is dankzij speciaal beslag en sensipharm pillen opgeknapt.
Qua beslag kreeg ze bananenijzers, zoals de naam zegt, dan kon ze de houding zoeken die voor haar het fijnste was.
Die sensipharm pillen hebben haar gered volgens de eigenaresse.

Wildgrounds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 09:05

Ze krijgt geen bloedverdunners, enkel buut en magnesiumcitraat, en uiteraard haar vitaminebrokjes. Ik laat haar regelmatig doormeten en daar kwamen de laatste keer haar darmen en immuunsysteem uit. Maar ik vind het zo raar dat ze maar niet stabiel word en steeds weer terug valt. Haar voeten zijn op de foto geweest, een lichte kanteling waarneembaar.
Ze staat op dit moment zonder ijzers sinds 2 maand ongeveer

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 13:31

kun je eens fotos maken van haar hoeven?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 13:41

Ik ben wel benieuwd wat jouw paragnost hiervan zegt.Ik geloof zelf in het paranormale,daarom zou ik welwillen weten of dat iets met hoefbevangenheid te maken kan hebben?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 13:42

Als je eens gluco balance bij gaat voeren? En voor de lever mariadistelzaadjes?

Misschien ook een idee om je hooi eens te laten testen, ik heb bij mijn paard puur door op het op mooi hooi, toch veel gezondheidsproblemen gehad...nu heb ik eindelijk hooi heel licht bemest en licht verterrbaar, dus zacht hooi den totaal ander paard gekregen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 16:32

Je zegt het zelf al, darmen en immuunsysteem ----> probiotica

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 07:04

Zijn er röntgenfoto's gemaakt vande hoeven. Pas dan kan je beoordelen wat de schade in de hoeven is.
Als het hoefbeen gekanteld is, dan is een keer verkeerd draaien weer super pijnlijk voor een aantal dagen.
Mijn paard was ook eerst gediagnosticeerd met hoefbevangenheid, maar bleek op de foto een ontstoken hoefbeen te hebben, daarna gekanteld. En mechnisch hoefbevangen aan de andere hoef daarna door ontlasten van het ene been.

Dit is ons verhaal
http://hoofcare.nl/eisen-van-een-hoefbe ... ood-gered/

Mijn tip, laat foto's maken en laat ze beoordelen door je veearts en jouw hoefsmid. Dit is teamwerk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:01

Wildgrounds schreef:
Ze krijgt geen bloedverdunners, enkel buut en magnesiumcitraat, en uiteraard haar vitaminebrokjes. Ik laat haar regelmatig doormeten en daar kwamen de laatste keer haar darmen en immuunsysteem uit. Maar ik vind het zo raar dat ze maar niet stabiel word en steeds weer terug valt. Haar voeten zijn op de foto geweest, een lichte kanteling waarneembaar.
Ze staat op dit moment zonder ijzers sinds 2 maand ongeveer

Doormeten,klinkt als alternatief? Is er een reguliere da bij geweest? Om evt bloed te controleren of advies te geven om fotos te laten maken?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:09

Kwam er uit de meting dikke darm of dunne darm? Of beide?

Hoe is het met jouzelf TS? Ben je voor jezelf nagegaan of jij sinds je paard bevangen is dingen aan de hand hebt gehad (mentaal en/of fysiek) die jouw paard nu spiegelt?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 23:55

Ik sprak de eigenaresse van de ex-zwaar bevangen merrie.
Zij zegt zodra ze typisch bevangen staan ascal/aspirine, zsm om de doorbloeding in de hoeven beter te krijgen, het is oa bloedverdunnend.
Zij mag ook echt niet meer stoppen met dit middel, en zij is heel duidelijk: ze moeten dan echt aan de ascal, ze keek raar op dat dit nog niet zo is als er inderdaad een dierenarts bij is geweest.
Doe ermee wat je wil, maar het is het proberen waard.
Haar merrie was toen ze stopte op advies, wat nooit had gemogen, met de ascal ook in een klap weer katsbevangen.

Wildgrounds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 15:40

geerke schreef:
kun je eens fotos maken van haar hoeven?

Gewoon van de voor of zijkant?

Janouk, er zijn vorig jaar foto's gemaakt toen ze net gediagnosticeerd was. Zowel de hoefsmid als de veearts hebben deze foto's gezien.

Joolien, ik ben continu in contact met een reguliere dierenarts, het doormeten is inderdaad alternatief, dat laat ik daarnaast doen.

Koper, zelf heb ik een vrij heftig aantal jaren achter de rug, en uiteraard kan mijn paard mij heel goed spiegelen, maar de vraag is, hoe krijg ik haar stabiel, een jaar op en af bevangen is geen grap...

moonfish Die ga ik in de groep gooien.

Wildgrounds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 15:44

anjali schreef:
Ik ben wel benieuwd wat jouw paragnost hiervan zegt.Ik geloof zelf in het paranormale,daarom zou ik welwillen weten of dat iets met hoefbevangenheid te maken kan hebben?

Dat de doorstroming niet goed is in haar lijf, en dat het tijd is voor rust en overgave.

Indestal, ik heb het hooi laten meten en het meet slecht voor haar, ben dus nu op zoek naar ander hooi, hier hoor ik binnenkort meer over.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 15:51

Als de doorstroming van je eigen energie niet goed is (wat bij jou zo te lezen het geval is) kan je paard dat overnemen :) Stel dat jij een energetische verstoring hebt die samenhangt met jouw lever of maag dan kan dat zich in je paard uiten in chronische "vage" klachten. Aan je voer- en huisvestingsmanagement kan ik niks raars ontdekken dus moet het wel ergens anders vandaan komen, toch?

Wildgrounds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 15:59

Daarom laat ik mijzelf ook behandelen, maar ik heb haar al 15 jaar, samen veel meegemaakt en nooit is zij er ziek van geworden, en nu dus wel en probeer ik zowel mezelf als haar stabiel te krijgen...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 14:52

Cushingtest (ACTH bepaling) kan vals negatief zijn. Enige optie is starten met medicatie en kijken of het paard opknapt. 90% van de hoefbevangen paarden heeft Cushing of EMS blijkt uit wetenschappelijk onderzoek.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 14:59

Geen ontstekingen? Ze zijn nog niet heel bekend en minder voorkomend dan de gebrukelijke oorzaken. Maar het kan wel.

Polly schreef:
Mijn pony is een aantal jaar geleden onder vergelijkbare omstandigheden bevangen geraakt, zij bleek een ontsteking in de darm te hebben

Mijne door een ontsteking in de kiezen tgv EOTRH. Daarvoor wel al een keer bevangen geweest door corticosteroïden dus ze was al gevoelig.

Wildgrounds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 16:59

Paard word elk jaar door tandarts nagekeken.
Cushing is imo niet vals negatief, paard heeft geen vetophopingen en verhaart heel netjes, geen rare vacht oid. Ze drinkt en plast ook niet meer dan anders.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 17:05

Je zegt dat ze eerder dun dan dik is. Een snelle schildklier zou ermee te maken kunnen hebben? Onze merrie heeft een snel werkende schildklier met als gevolg dat zij bevangen is geweest zonder enig ander symptoom.

Wildgrounds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 20:05

Daar ben ik weer met een update. Na een periode dat ze weer volop aan de buut heeft gestaan heb ik dit afgelopen weken weer kunnen afbouwen nadat ze ineens verbeterde. Ze is nu een week zonder buut en dat ging aardig, maar vanavond met het op stal zetten liep ze ineens weer een stuk slechter en zijn de hoeven bovenaan iets warm.

Ik snap er niks van, waarom word ze niet stabiel en wat triggert haar. Voeding etc is gelijk gebleven...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:06

Wat ellendig. Is er iets te zien in haar bloedwaardes?
heb niet alles weer terug gelezen, maar kan ze cushing hebben?