puntje van staartwortel valt eraf !?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sharon2013

puntje van staartwortel valt eraf !?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 18:02

vandaag was ik Bo lekker in haar staart aan het kriebelen en beetje aan het uitpluizen toen ik ineens een heel raar iets zag!

uiteraard schrok ik me rot, dacht even dat ze echt het hele puntje miste... maar dit is dus niet zo, het is echt net of het omhulsel van het puntje eraf gevallen is met haar en al.

Het puntje van haar staartwortel is netjes dicht, bevat donshaartjes en is niet gevoelig, geïrriteerd en bevat geen plekjes.

Maandag ga ik langs de da met het pluk haar en de foto's. Maar misschien dat hier mensen weten wat het kan zijn? ik heb dit zelf nog nooit gezien....

Nu de DA bellen doe ik niet, ze heeft geen last, spuit geen bloed uit, is niet geïrriteerd etc. Is allemaal netjes en ziet er gewoon uit als huid waar nieuwe haartjes uitgroeien.

puntje van haar staartwortel:
Afbeelding

en het "ding" wat er vanaf is gekomen:

Afbeelding

Afbeelding

ze heeft er trouwens helemaal geen last van. Mag er in in knijpen en aanzitten. Ze heeft wat schilfers maar niet extreem veel. Heeft verder geen extreme jeuk (ze zit nu in de rui, dus wel wat jeuk natuurlijk) geen beestjes of schimmels of andere rare plekken. Heb haar nog net niet met de loep onderzocht. het is gewoon vooral een heel groot vraagteken hoe dit kan. Misschien mensen die dit eerder gezien hebben?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 18:37

Heb je de staart in een bandage gehad?
Strakke vlecht?

Kan ook zijn dat hij toch ergens heeft klem gezeten of dat een ander paard heb gebeten heeft tijdens het stoeien.

Je hebt nu wel een mooi pluk haar voor een armband. :o

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 20:16

Cowgirl schreef:
Heb je de staart in een bandage gehad?
Strakke vlecht?

Kan ook zijn dat hij toch ergens heeft klem gezeten of dat een ander paard heb gebeten heeft tijdens het stoeien.

Je hebt nu wel een mooi pluk haar voor een armband. :o

dat laatste is inderdaad wel een lichtpuntje haha. alleen wel jammer want ze heeft nu echt een heel zielig staartje en hij was zo mooi vol |(

Bandage's gebruik ik niet, juist vanwege afknelling. vlechten gebruik ik enkel de losse stalvlecht variant.
misschien inderdaad gewoon een keer ergens tussen gezeten of met elkaar wat gebeurd, ben er immers geen 24/7 aanwezig :=

ik heb het echt nog nooit gezien en vroeg me dus echt af waar dit door zou kunnen komen. Zullen vast tal van dingen zijn waardoor dit komt. Kreeg ook al infectie/wondje te horen en zelfs iets met talgbultje.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 20:28

Ik heb het ook nog nooit gezien. Wel foto's waarvan de staart helemaal afgestorven was door een bandage maar dit nog nooit.

Wondje zou ook goed kunnen...ff ergens lekker de kont aan geschuurd en hoppa.

Je weet soms nooit wat ze uitspoken.

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 20:30

Cowgirl schreef:
Ik heb het ook nog nooit gezien. Wel foto's waarvan de staart helemaal afgestorven was door een bandage maar dit nog nooit.

Wondje zou ook goed kunnen...ff ergens lekker de kont aan geschuurd en hoppa.

Je weet soms nooit wat ze uitspoken.

Ze is wel 2 weken geleden bevallen en heeft die dag wel flink lopen schuren. Dus dat zou het nog wel geweest kunnen zijn misschien dat ging echt met volle gewicht erin

Maflinger_S

Re: puntje van staartwortel valt eraf !?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 20:36

Ik denk een stom wondje dat nu genezen is en dit is het eraf gevallen korstje. Wel jammer van al het haar dat is meegekomen maar zoals hiervoor al gezegd, daar kan je nu misschien zelf iets mee.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 20:41

Misschien is ze op het uiteinde van de staart (vlecht?) gaan staan en is dit er uit getrokken?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 21:25

Het ziet er eerder uit als rainrot.
Als de staartwortel vochtig is geweest en de staartharen niet mooi los zijn geweest door het schuren en er wondjes ontstaan gaat het broeien en komen er bacteriën bij. Dat hoeft niet perce in de vacht zelf te zijn maar kan natuurlijk ook bij de staartwortel. Misschien dat t dan anders genoemd wordt, dat weet ik niet maar vind de foto's vergelijkbaar.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 21:34

Mijn pony had dit jaren geleden met de puntjes van haar oren.. bleek achteraf salmonella te zijn geweest.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 22:37

Wow! Een beste bos. Gelukkig lijkt het wel mee te vallen nu, wel jammer van de haren. Goed bewaren.
Ik heb helaas voor jou geen ervaring ermee.

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 22:51

Bravura schreef:
Het ziet er eerder uit als rainrot.
Als de staartwortel vochtig is geweest en de staartharen niet mooi los zijn geweest door het schuren en er wondjes ontstaan gaat het broeien en komen er bacteriën bij. Dat hoeft niet perce in de vacht zelf te zijn maar kan natuurlijk ook bij de staartwortel. Misschien dat t dan anders genoemd wordt, dat weet ik niet maar vind de foto's vergelijkbaar.

nog nooit van gehoord, maar zo inderdaad iets vergelijkbaars met rainrot kunnen zijn. weer wat geleerd! is ook niet echt een plekje waar je iedere dag kijkt (als je het al door alle haren kan zien := )

suikermeisje schreef:
Wow! Een beste bos. Gelukkig lijkt het wel mee te vallen nu, wel jammer van de haren. Goed bewaren.
Ik heb helaas voor jou geen ervaring ermee.

ja helaas echt een flink stuk... gelukkig ziet het er allemaal netjes uit en schoon en daar ben ik wel blij mee.

Telpeva schreef:
Misschien is ze op het uiteinde van de staart (vlecht?) gaan staan en is dit er uit getrokken?

ik ben altijd redelijk strikt met haren knippen hier (op het derde oor na, heb er nou 3 met een halve hanenkam rondlopen _O- ) maar misschien zou zeker een optie zijn als ze haar staart net even op iets hogere grond lag en ze naar achteren gestapt is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 00:48

Ziet er wel freaky uit, zown doppie van de staartwortel af :=
Snap dat je daar wel eventjes schrok ja.. :(:)
Gelukkig ziet het er rustig en netjes uit. Het groeit denk ik ook wel weer aan, je ziet al wat nieuwe haren doorkomen toch? Over wat de oorzaak kan zijn, durf ik geen uitspraak te doen. Je kan wel een paar logische scenario's bedenken maar de echte reden, ga je niet meer achter komen denk ik.

Ga je er een sieraad van laten maken? Of bewaar je het zo? :)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 07:54

Zou het plukje toch niet bewaren als het een huidbacterie betreft...en een bacterie moet wel behandeld worden. Er gaan mogelijk meer plukken met huid af vallen in dat geval.

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 09:06

Euforie schreef:
Ziet er wel freaky uit, zown doppie van de staartwortel af :=
Snap dat je daar wel eventjes schrok ja.. :(:)
Gelukkig ziet het er rustig en netjes uit. Het groeit denk ik ook wel weer aan, je ziet al wat nieuwe haren doorkomen toch? Over wat de oorzaak kan zijn, durf ik geen uitspraak te doen. Je kan wel een paar logische scenario's bedenken maar de echte reden, ga je niet meer achter komen denk ik.

Ga je er een sieraad van laten maken? Of bewaar je het zo? :)

Nou zeker me hart zat even in me keel!

Als de DA mij kan zeggen dat het niet door bacterie/infectie gekomen is dan ga ik een sieraad van de haren maken. Dat rare dopje/korstje achtige geval gaat wel de container in hoor :')

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 09:23

Mijn paard heeft zo'n soort gelijke plek gehad maar dan op zijn zij van zijn rug. Het was een rare plek met een hele vreemde korst er op en was rond. De haren lieten ook los bij dit en heb ik elkedag behandeld door eerst de korst er af te plukken en desinfecteren met wondsprey om eerst te kijken of het geen schimmel zou kunnen zijn. Inmiddels zit er nu weer haar op en is de plek mooi genezen en was het een soort van bacteriële infectie geweest. Maar blijf het toch heel vreemd vinden waar het vandaan kwam en hoe het er is gekomen..

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 09:26

@Sharon2013,al bij DA geïnformeerd? Ben benieuwd wat het nu echt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 09:38

Je paard droeg gewoon stiekem extensions! :D

Wel gek zeg, hopelijk is het niets bijzonders en groeit het gauw weer aan :)

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 09:44

Mijn pony heeft 2 jaar geleden hetzelfde gehad! Alleen was het niet het puntje maar ergens halverwege een stukje. De DA zei dat het waarscheindelijk door een wondje kwam, het is dan ook terug gegroeit en hij heeft het niet meer gehad. Ik schrok mij dood! :oo

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 19:07

Bravura schreef:
@Sharon2013,al bij DA geïnformeerd? Ben benieuwd wat het nu echt is.

Heb net eindelijk mail terug gehad.

Mijn da denk dat het beschadigd is geraakt tijdens het schuren vlak voor de bevalling (vanwege de weeën).

En omdat het er rustig uitziet en er nieuwe haren groeien ik me verder geen zorgen hoef te maken :)

Gelukkig niks ernstigs, maar wel een beetje zonde