Paard hoest, DA?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jupinkle

Paard hoest, DA?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 14:47

Hoi :wave:

Mijn paard hoest de hele winter al wisselvallig. De ene keer hoest ze uit het niets in de stal, de andere keer nadat ze net gegeten heeft, ... Het geen wat wel steeds gebleven is is dat ze hoest wanneer ze begint te lopen, maar dat is dan maar een paar keer en dan stopt het.

Dat van tijdens het begin van het rijden hen ik al nagevraagd aan mijn DA en dat zou zijn dat omdat ze dan snelheid maakt en er frisse lucht in haar neus/longen komt en daar moet ze dan even aan wennen. Daar maak ik me dus geen zorgen over. Dat komt ook elke winter terug.
Dat hoesten in de stal is nu de eerste winter van de 3 dat ze er al bij mij is. Ze staat naar mijn weten voor het eerst in de winter in een buitenstal. Ik heb steeds goed gelet op de juiste dekens. Mijn stalbaas zei tegen me dat ze terug in de stal wat aan het hoesten was. Nu komt dinsdag de DA voor een ander paard op onze stal, dus we zouden ze kunnen laten controleren.

Ik heb er niets tegen dat de dierenarts zou komen, maar het is een karaktertrek van mij dat ik er niet gauw iets van medicatie laat insteken. Ik heb dat met mezelf ook... Als ik ziek ben ga ik ook niet naar de huisarts en wil zelf geen pilletje pakken ofzo, gewoon uitzieken.
Dus wat denken jullie?
De reden waarom ik wil afwachten is omdat ze aan het einde van de maand 24/7 buiten gaan en ze nu nog in de stal staan met beperkte weidegang. Wanneer ze dus volop in buitenlucht staat denk ik dat het vanzelf betert. Of zit ik er helemaal naast?

De dierenarts dat zou komen is de dierenarts van die pony op onze stal dus die ken ik niet. Maar we zouden natuurlijk wederzijds voordeel hebben als we de visite kunnen delen.

Alvast bedankt!

Jupinkle

Re: Paard hoest, DA?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 17:13

Heeft er niemand suggesties?

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 17:18

je longen van je paard kunnen maar 1 keer kapot. Iedere keer dat ze hoest, knappen er kleine blaasjes welke niet meer herstellen.

Een paard wat regelmatig (en dat is ook 1x per dag!!) hoest daar komt bij mij de da voor. Heb een dampig paard in pension staan door "we kijken het nog even aan". Nou ik kan je garanderen: dat wil je niet meemaken.

Mijn advies is du: dierenarts laten kijken! zeker als hij toch op stal komt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 17:25

Laat die veearts de zaak gewoon controleren. Het kan vanalles zijn,dat kunnen wij vanaf de computer niet zien.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 17:25

Google maar op COPD. Dat is wat je paard heeft.
Die van mij heeft het ook. Begon ook met een kuchje iedere keer dat we aandraafden.
Het is met goed stalmanagement onder controle te houden, maar dat is niet in iedere pensionstal een succes.

Uitzieken bij paarden en luchtwegen is klinkklare onzin.
Wij kunnen snuiten en overgeven, dat kan een paard niet. De longen van een paard zijn als een emmer. Eenmaal vol is het vol. Het paard heeft geen mogelijkheid om de emmer te legen. Als de emmer vol zit, is het paard dampig. Dat betekent einde paardrijden.
Dat moet je dus zien te voorkomen!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 17:30

Het verschil met een paard en mens is dat de longblaasjes van een mens kunnen herstellen en die van een paard niet. Daarom je paard niet te lang laten doorlopen met hoest. Ook niet als het telkens maar één kuchje is. Als dat dagelijkse kuchje aanhoud raad ik zeker aan een da erbij te halen.

Het kan wel stof zijn, maar ook daar moet je dan wat aan doen (denk aan nat hooi, buitenbox en op ander strooisel). Echter, dat kun je zelf niet zien aan de buitenkant. Ik zou het dus zeker tijd vinden voor een DA.

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 17:39

Dierenarts! Mijn paard begin ook met een kuch. Ze heeft, ondanks allerlei behandelingen, nu duidelijk COPD. Kan niet meer zonder prednison. En ja, rijden zit er echt niet meer in.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 17:43

Ik bel niet snel de dierenarts maar bij hoest hang ik gelijk aan de lijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 18:06

De mijne moest op kuil ipv.hooi,vanwege het stof. nu hoest hij niet meer.

Jupinkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 20:24

Ok bedankt iedereen. Ik weet wat te doen. :)

Dees: Heb die COPD even opgezocht en wordt een beetje bang eigenlijk :( Ik ga het zeker eens voorleggen aan de DA!

Laten we duimen dat het niets ernstig/chronisch is!

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 20:30

Dierenarts bellen inderdaad.

Hier een veulen dat hoest, al 4 maanden (na een verkoudheid) maar nog steeds niet bekend is hoe en wat.
Jawel, slijm op de luchtweg. Maar medicatie heeft tot nu toe niets geholpen. (Zelfs al 2 keer op kliniek geweest)

Ik ga zelf ook even op COPD googlen O:)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 20:34

Meestal helpt een kuurtje ventipulmin of respulmin.

Even dierenarts bellen idd