Paard heeft schiefel, do's en dont's?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

willemlover

Paard heeft schiefel, do's en dont's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 07:28

Hallo allemaal,

Vorige week ontdekte ik tijdens en het afsluiten van de benen van mijn paard dat zijn linker voorbeen iets dikker was. Het was niet warm en hij liep niet kreupel dus ik keek het een paar dagen aan. Helaas verminderde het niet dus de dierenarts erbij gehaald. Hij vermoedde van buitenaf een breuk in het griffelbeentje maar adviseerde röntgenfotos te laten maken.

Dit laten doen door een andere dierenarts. Hij vertelde mij dat het een schiefel is en dat ik moet gaan smeren met Ekyflogyl.
Daarna heb ik mijn eigen dierenarts naar de foto's laten kijken en die adviseert 4 weken rust en daarna binnen 2 weken weer opbouwen naar het oude niveau. Mijn paard mocht volgens hem wel gewoon de wei op.

Nu ben ik heel benieuwd naar andere ervaringen van bokkers. Er zijn al verschillende topics over maar die zijn vaak toch net iets anders dan mijn situatie.

De schiefel zit redelijk aan de voorkant dus hoeft geen probleem te geven voor de pezen. Wat ik zelf vreemd vindt is dat het been tot aan de röntgenfoto niet warm is geweest maar daarna in eens wel. Doe ik dan goed aan koelen? Hij loopt momenteel ook niet kreupel en lijkt alleen bij drukken op het been er last van te hebben.

Ik hoop dat jullie mij wat succes ervaringen kunnen vertellen want ik ben er behoorlijk onbekend mee. Voor de liefhebbers heb ik de röntgenfotos.
Zijn er ook bokkers die hun paard met schiefel hebben laten behandelen door een homeopathische dierenarts?

Alvast heel erg bedankt.

Groetjes Jasmijn

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 07:45

De mijne heeft achter een schiefel zitten.
Had hij al eerder gehad op die plek nooit geen last van gehad totdat hij waarschijnlijk in het land weer een tik erop had gehad.
Loopt soms rad soms niet.
Hij staat op aspirine nu en doet het daar goed op.

Mijn da zei.. kijk hoe hij aanvoelt voelt het goed gewoon trainen voelt het niet goed dan rustig aan.

Omdat het achter zit mag hij van mij niet meer springen of kleine voltes.

Hier zie je hem zitten

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb hem verder niet laten behandelen het zal er niet door weg gaan en zolang hij het goed doet en geen pijn heeft vind ik het goed

Zidalgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 07:48

Mijn paard had ook een breuk in het grifffelbeen. Om de aangroei van bot (woekering) te verminderen en rust te krijgen in het breukgebied is Ekyflogyl een goed middel. Goed de bijsluiter lezen, het is best een agressief middel. Mijn paard moest wel 4 weken op boxrust, want hoe meer beweging hoe meer bot aangroeid. De bult is hierdoor bij mijn paard niet meer groter geworden.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 09:24

Ik heb ook een paard gehad met een scheiffel. Die moest er uiteindelijk aan worden geopereerd omdat de kans te groot was dat die problemen zou gaan geven. Ekyflogyl is inderdaad goed spul daarvoor. Ik mocht niet teveel op het harde stappen omdat dat met ijzers toch meer natrilt. Hij mocht ook absoluut niet gek doen in de wei toen we, voor de operatie, nog de hoop hadden dat het ding niet te ver door zou groeien. Hij heeft in die tijd wel, om opnieuw aantikken te voorkomen, met een beenbeschermer in de wei gestaan.

willemlover

Re: Paard heeft schiefel, do's en dont's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 15:55

Wat vervelend Manco dat jouw paard soms niet rad loopt, hoe lang geleden heeft hij de schiefel opgelopen?

Zidalgo, hoefde jouw paard niet geopereerd te worden? Bedankt voor de tip mbt de Ekoflogyl zalf. Mijn DA moest het bestellen dus krijg het pas dinsdag binnen..

Inoterry, wat vervelend dat jouw paard uiteindelijk toch geopereerd moest worden. Zat het te dichtbij de pezen? Of is hij heel erg gegroeid?

geerke

Re: Paard heeft schiefel, do's en dont's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 15:59

schiefels gaan vaak niet weg,maar veroorzaken zelden kreupelheid