paard laten aankomen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

debravanesch

paard laten aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 10:32

Hallo bokkers,

Ik heb een (nieuw) paardje dat veel te mager staat.
Paard heeft in het najaar/winter wormen gehad, is voldoende behandeld hiervoor en dit is ook weer in order. Echter is hij hierdoor zeer sterk afgevallen.
Ook de tanden zijn gecontroleerd en heeft wel haken, ook tandarts is gebeld en komt weldra (we merkten dit ook bij het eten van het voordroog dat hij een paar keer kauwt en dan even pauzeert)
Ook de staleigenaar heeft zijn ratsoen aangepast hiervoor. Hier zit kuilmais in (wat alle paarden er krijgen), een korrel van een lokale dealer en geplette haver en voldoende ruwvoer (voordroog).

Nu is echter mijn vraag, wat kan ik bijkomend nog doen??
Na het rijden/trainen geef ik hem een kleine hoeveelheid mengeling van een lokale dealer bij zodat ik det vitamine e+selenium kan geven voor zijn spieropbouw. Ik rijd hem 3-4 keer per week en dan probeer ik nog te gaan wandelen 1 keer, dus kan gesteld worden dat hij dit 5 dagen per week krijgt.

Kan ik nog iets bijkomend doen?? bv olie ofzo?
Wat wel opvalt is dat hij ook zeer veel drinkt, hij dopt zelf zijn ruwvoer ook wel, dus dat slorbt ook wel wat op. Valt op omdat hij momenteel nog geen automatische drinkbak heeft, maar die is in aantocht *\o/*

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:57

Heb je een foto?

Verder zou ik morgen nog de tandarts laten komen (dikke kans dat hij niet goed genoeg kan kauwen waardoor hij de voedingsstoffen niet goed kan opnemen), stoppen met de mais (das echt bomvol koolhydraten en niet gezond voor paarden) en beginnen met bietenpulp, eventueel seniores priores. Krijgt hij onbeperkt hooi? Dat is ook belangrijk. Afhankelijk van hoe mager hij is (vandaar de vraagvom een foto) ook tijdelijk stoppen met rijden, dat kost ook flink wat energie natuurlijk.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 11:22

Wat de wormen betreft kan ik jullie echt wel geruststellen. Dit is op correcte manier behandeld, opgevolgd en onderzocht door veearts. Heeft daardoor ook een hele periode stilgestaan. Hij is nog niet zo lang terug onder training, met toestemming van veearts.

En afspraak bij de tandarts is gemaakt.

Afbeelding
Afbeelding

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 11:35

Afbeelding

Afbeelding

Hopelijk lukt het met de fotos. Ben hier niet zo goed in

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:36

Mijn paard is ook mager geweest deze winter door een tekort aan ruwvoer. Hem heeft het geholpen om hem 24/7 op de wei te zetten met onbeperkt ruwvoer(en gras) en gewoon met rust te laten. Ik heb dus helemaal niks met hem gedaan, alleen soms wat grondwerk een paar minuten. Toen hij voldoende opgeknapt was ben ik weer gaan grondwerken en daarna gaan rijden. In 2 maanden tijd is hij hierdoor weer veranderd van een hoopje paard naar een stoere bink.

Mijn advies dus, minder met je paard doen. De energie die hij nu zo hard nodig heeft om bij te komen rijd je er allemaal weer af.
Spieren komen wel weer als hij wat gewicht terug heeft.

StalNollie

Re: paard laten aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:38

ik vind dat je paard behoorlijk moet werken in zijn staat, heb nu ook zo'n pony staan en die doet 2 x per week lichte arbied.
wij voeren vooral nu onbeperkt hooi en over een week zal ze meer gras gaan zien en dan komt het aankomen wel goed.

gras daar groeien ze van.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 11:45

hij gaat zoizo regelmatig op de wei.
Ik neem aan dat het uiteraard ook veel afhangt van de zwaarheid en intensitzit van het werk? Ik rijd hem momenteel niet zo heel intensief.
Maar Ik ga zeker jullie advies in achtnemen en het werk beperken tot een minimum

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:29

Laat ook eens uitgebreid bloedonderzoek doen.
Je kunt Speedibeet en luzerne bijvoeren, zou ik zelf eerder doen dan mais en haver.
Weet je wat er in de brok van de lokale dealer zit?

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 14:04

ik weet niet vanbuiten wat er in de korrel zit, zal het eens nakijken.

Speedibeet is om te laken weken eerst hé, als ik me niet vergis

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:16

Heb goede ervaring met seniores priores van Subli. Complete voeding.
Moet je ook weken :j

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:22

Hoi TS,
Je paard is inderdaad te mager.
Je weet zeker dat de wormen goed aangepakt zijn (ook rode bloedworm?)
Tandarts komt er ook aan lees ik: goed naar hem laten kijken en hem behandelen.
Ik zou hem absoluut niet rijden in deze conditie! Beweging is goed, maar werken niet!

Gras is al geopperd, goede kwaliteit gras is het beste om je paard dikker te krijgen: beter voer is er niet. Als het kan zoveel mogelijk gras laten eten en verder Seniores Priores geven (minimaal 4 uur weken) en olie, bijvoorbeeld lijnzaadolie. En natuurlijk onbeperkt goed hooi!
Als het koud is een deken opdoen, dat scheelt al een hele hoop energie.
Beter geen gewone (sport)brok, mais (echt niet goed voor paarden) en haver voeren. Hij moet geen voer krijgen waar ie gek van wordt, hij moet alleen maar lekker groeien. Ik zou hem bijvoorbeeld energy control-brok van Pavo geven. En misschien een vitaminebrokje erbij.

Heb er zelf goede ervaringen mee. Succes en hopelijk is hij snel weer oke.
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 06-04-17 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:27

debravanesch schreef:
Wat de wormen betreft kan ik jullie echt wel geruststellen. Dit is op correcte manier behandeld, opgevolgd en onderzocht door veearts. Heeft daardoor ook een hele periode stilgestaan. Hij is nog niet zo lang terug onder training, met toestemming van veearts.

En afspraak bij de tandarts is gemaakt.

[ [url=[url=http://s1074.photobucket.com/user/Debravanesch/media/CF6F3104-B357-482C-AA4A-06F5FD36DF78_zpshsgktnm4.jpg.html:2szrt][IMG]http://i1074.photobucket.com/albums/w415/Debravanesch/CF6F3104-B357-482C-AA4A-06F5FD36DF78_zpshsgktnm4.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=[url=http://i1074.photobucket.com/albums/w415/Debravanesch/00D7CB88-ED3C-4973-9C5A-F174548E7F4D_zpsr6v4bhuj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heeft je dierenarts je toestemming gegeven om de training weer op te pakken terwijl hij er zo uitziet?
Vreemd..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 15:12