Kopen paard, gallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lx3

Kopen paard, gallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 08:24

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en expertise.

Ik heb een geweldig leuk paard gezien. 5 jaar.
Voor droog op de benen, achter boven de kogel aan beide kanten wat gallen/vocht.
In november zadelmak gemaakt en doorgereden. Rond de 170 groot.

Paard loopt hartstikke zuiver en is prok gekeurd drie jaar geleden. Overbelasting kan ik me gezien de leeftijd van zadelmak maken (bijna 5) niet voorstellen.

Nu zijn mijn vragen; kan dit kwaad voor de sport en kan het paard daarmee in de verzekering, én is er wat aan te doen? Zijn er extra risico's aan verbonden? Ik heb zelf geen ervaring met gallen tot op heden.

Ik ben benieuwd :D

Elisa2

Re: Kopen paard, gallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:26

Ik zou hem daar op laten keuren, dus opnieuw foto's maken van die kogels. Het hoeft niks te betekenen..sommige paarden hebben wat voos beenwerk en soms is dat bij jonge paarden wat erger. Maar het "kan" wel wat betekenen..prok zegt niet altijd dat het paard helemaal goed is verder.

Als hij rontgenologisch goed is dan zal het voor de verzekering ook geen probleem zijn, veel vrije beweging is aan te raden hier bij.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:28

Als het paard voor de sport is zou ik het niet doen. Zeker niet als het zo'n jong paard is.
Gallen komen door irritatie wat je vaak op rontgen niet kan zien. Je kan het inspuiten maar dat werkt niet altijd.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:31

Bij een prok keuring tellen de achterkogels niet mee dacht ik.

Dus inderdaad nogmaals keuren en de achterkogels meenemen. Geen prokkeuring doen maar om een sportkeuring vragen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:59

No_No schreef:
Als het paard voor de sport is zou ik het niet doen. Zeker niet als het zo'n jong paard is.
Gallen komen door irritatie wat je vaak op rontgen niet kan zien. Je kan het inspuiten maar dat werkt niet altijd.

Hoeft niet altijd irritatie te zijn..kan ook gewoon voos beenwerk zijn. Ligt er aan hoe het er uit ziet, of het warm is/ afneemt na het lopen etc.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:00

Mbt verzekering heb je groot kans dat ze paard daarop uitsluiten. Mijn vorige paard had gallen bij spring. Ooit ocd operatie gehad dar. Paard is nooit kreupel geweest. Maar ze werd door verzekering op sorong gewricht uitgesloten

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:03

NatasjavE schreef:

Dus inderdaad nogmaals keuren en de achterkogels meenemen. Geen prokkeuring doen maar om een sportkeuring vragen.

Ik heb ooit een paard laten keuren die kort daarvoor PROK gekeurd was, vloog er toch echt bij de sportkeuring finaal uit.

Ik heb TS een pb gestuurd met mijn ervaring, maar die galletjes bleken toch niet zo onschuldig te zijn. Mijn advies is dan ook om er goed naar te laten kijken met bij voorkeur een echo, op de foto kan je de oorzaak niet snel vinden.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:05

gevoelsmatig zou ik ook zeggen, laten staan, maar ik weet niet helemaal precies wat gallen zijn. Kan iemand mij dat uitleggen>?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:09

NenaC schreef:
gevoelsmatig zou ik ook zeggen, laten staan, maar ik weet niet helemaal precies wat gallen zijn. Kan iemand mij dat uitleggen>?

Gallen zijn zachte verdikkingen rondom de kogels. (Rondom het sprongewricht heet het bolspat) Kan diverse oorzaken heben. Soms is er niks aan de hand. Maar vaak wijst het toch op een minder solide beenwerk. Kan artrose zijn, OCD, overbelasting, noem maar op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:26

Als een jong paard al gallen heeft, zou ik m ook laten staan. Bij een ouder paard zou ik daar wat minder moeite mee hebben. Vooral omdat dit paard ook nog amper aan het werk is geweest.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:22

Hoe is het paard gestald/gestald geweest.
Os hij van 24/7 buiten in de opfok naar veel op stalgegaan.
Is hijvan nonstop op stal naar beweging gegaan?

Zijn de gallen ook minder na beweging?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:35

De kogels even extra kritisch laten onderzoeken door de da. Maar het paard er niet bij voorbaat al om laten staan.

Mijn paard heeft aan beide achterbenen gallen. Één meer dan de ander. Vanaf 5 jaar al.
Is nu 21 en loopt (nu nog actief!) Z2 dressuur en L SGW. Nooit iets gehad. Super degelijk paard. Wordt op alle ondergronden gereden. Hard en zacht.
Op 5 jarige leeftijd op de foto gezet omdat ik wilde weten waar die gallen vandaan kwamen. Niets gevonden.
In dit geval zijn de gallen dus alleen een schoonheidsfoutje.

Voor een gewone verzekering is het geen belemmering.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 08:46

Het paard heeft 3 jaar in de opfok gestaan en is daarna naar binnen gekomen. In de winter gaat ie n uurtje naar buiten en in de zomer wat langer.
Heeft 2 ocd's gehad (waarvan 1 achter bij de kogel) en die zijn toen operatief verwijderd voor de prok.

@hagelslag, ik zag het pas toen ik afstapte en de beschermers afgingen. Ze hadden m al mooi klaarstaan toen ik kwam om te kijken.

Komende week ga ik nog een keer kijken, dan zal ik eens kijken of er verschil zit in voor of na het bewegen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 08:51

Gewoon laten keuren en verder je niet op stang laten jagen. Heb destijds eentje gehad die dat al van jongsaf had en heeft tot zijn 18 jaar in de sport gelopen (internationaal lichte tour)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:03

Dat klaar staan als je komt kijken vind ik soms ook tricky. Dat kan mooi zijn, maar ook een reden hebben.
Ik zou m sowieso nog opnieuw laten keuren mocht je toch interesse hebben.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:07

Joolien schreef:
Dat klaar staan als je komt kijken vind ik soms ook tricky. Dat kan mooi zijn, maar ook een reden hebben.

Dit.
Ik ben er helemaal geen fan van. Wil het zelf zien en het liefst zelf doen. Zou dus nog een keer kijken en paard zelf klaarmaken en even de achter kogrls bekijken.
Mocht je de koop door willen laten gaan idd even goed laten kijken naar die gallen :j

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:08

Cioccolato schreef:
Joolien schreef:

Dit.
Ik ben er helemaal geen fan van. Wil het zelf zien en het liefst zelf doen. Zou dus nog een keer kijken en paard zelf klaarmaken en even de achter kogrls bekijken.
Mocht je de koop door willen laten gaan idd even goed laten kijken naar die gallen :j

Dit. :o

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:10

ingvdh schreef:
NatasjavE schreef:

Ik heb ooit een paard laten keuren die kort daarvoor PROK gekeurd was, vloog er toch echt bij de sportkeuring finaal uit.

Ik heb TS een pb gestuurd met mijn ervaring, maar die galletjes bleken toch niet zo onschuldig te zijn. Mijn advies is dan ook om er goed naar te laten kijken met bij voorkeur een echo, op de foto kan je de oorzaak niet snel vinden.

Ik zou ook absoluut een echo laten maken van beide kogels. Pees- en bandenbeschadigingen zijn niet zichtbaar op een rontgenfoto.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:12

Interessant topic. Ik volg even.
Ik kan je niet echt helpen TS. Of nouja mijn paard heeft ook gallen achter (ze is 8). Toen ik haar als 4 jarige kocht had ze dit niet. Het is door de tijd heen gekomen (zeker geen overbelastig want we hebben meer stilgestaan dan daadwerkelijk wat kunnen doen, inmiddels hebben we net ons L1 debuutje achter de rug. Ze heeft er geen last van, is niet kreupel en wordt een stuk minder na beweging. Voorheen verdween het helemaal maar nu blijf je het toch zien.

Maar omdat ik het toch wel een merkwaardig fenomeen vind volg ik ook even mee. Ik zit me af en toe af te vragen in hoeverre ik het verder wil laten onderzoeken. DA vind het niet nodig zolang ze er geen 'last' van heeft. Maar ik blijf het vreemd vinden.

Marieke33

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:14

Mijn paard is ook prok gekeurd, is bijna 8 jaar en heeft al zo lang ik haar heb (ruim 2 jaar) gallen rechts achter. Ze heeft aan alle benen intussen wel eens wat gehad, behalve aan dat been.... :+
Laatst bijgewerkt door Marieke33 op 10-04-17 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt