Ongelijke bespiering achterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hartje

Ongelijke bespiering achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 14:47

Hebben jullie ervaring met ongelijke bespiering in de achterhand (de billen)?
Linkerbil ontwikkelt goed maar rechterbil blijft achter. Linkergalop gaat prima rechtergalop blijft hij wisselen totdat hij ontspant en goed nageeft, dan blijft de galop ook goed.
Paard is bijna 6jr. Ca 175cm en loopt nog als een jonkie (heeft nog niet alle balans).

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:48

Dat klinkt me bijna als iets neurologisch.

Niet dat ik gelijk conclusies wil trekken. Ik ken het hele paard verder niet natuurlijk.

Hoe lang is dat al bezig?

Steppe

Re: Ongelijke bespiering achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:59

Dit paard kan ook gewoon nog scheef zijn en uit balans en niks neurologisch.
Dan is het zaak zorgen dat hij rechtgericht wordt zodat de andere kant zich ook meer ontwikkelt en de bespiering gelijk wordt.
TS geeft aan dat nog niet alle balans er is en zeker in de galop niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:39

Hoeft idd niet neurologisch te zijn, de meeste paarden zijn ongelijk bespierd. Echter betreft het wisselen zou ik wel even kijken of het bekken bijv niet scheef staat oid. Misschien eens een osteopaat/fysio oid erbij.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:23

In combinatie van het nog looen als een jonkie, terwijl hij inmiddels al 6 is, ts rijd ook op niveau en kan blijkbaar echt wel een stukje sturen, dan lijkt het mij dat ze ook wel in staat is om een paard recht te richten.

Daarom vraag ik mij ook af hoe lang dit al bezig is. En of er überhaupt verbetering in zit.

Dat ik zeg dat het misschien iets neurologisch is, betekent niet gelijk dat het uit de hersenen komt. Het zou ook een beknelde zenuw kunnen zijn, waardoor spieren niet goed aangestuurd worden en er minder spieropbouw is aan één zeide.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 22:24

Ik heb het paard pas sinds dit weekend op stal. Is van een onervaren ruiter geweest en nooit goed dressuurmatig gereden.
Binnenkort laat ik inderdaad de osteo even meekijken.
Zou jammer zijn als het een neurologisch probleem is....

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 07:00

Hartje schreef:
Ik heb het paard pas sinds dit weekend op stal. Is van een onervaren ruiter geweest en nooit goed dressuurmatig gereden.
Binnenkort laat ik inderdaad de osteo even meekijken.
Zou jammer zijn als het een neurologisch probleem is....

Kijk. Dat verandert de hele situatie.

Dan zou ik zeggen train hem een maand of 2 en kijk of er verbetering in zit. ;)

Mocht er dan nog geen verbetering in zitten, kan je altijd nog kijken naar een DA, otheo, fysio oid.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:55

Ik zou zeggen eerst iets van osteo erbij voor je erop stapt. Eerst kijken of alles goed is een paard die ergens vast zit of iets niet goed zit gast echt niet goed lopen.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 14:31

Morgen eerst even de hoefsmid. Daarna inderdaad ook even osteo plannen om zeker te weten dat alles op zijn plek zit.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:32

Wij hebben een paard in dec gekocht dat lang stil had gestaan en niet echt goed dressuurmatig gereden was daarvoor en die was ook heel scheef achter.
Dierenarts gaf aan dat het een correcte manier van trainen is om de spieren op de juiste wijze goed op te bouwen, we merken nu al best veel verschil met het begin.

Ook bleek hij achter ongelijk bekapt te zijn, ene hoef langer dan de andere, tja daar word je ook niet rechter van...

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 20:55

Nouvel schreef:
Wij hebben een paard in dec gekocht dat lang stil had gestaan en niet echt goed dressuurmatig gereden was daarvoor en die was ook heel scheef achter.
Dierenarts gaf aan dat het een correcte manier van trainen is om de spieren op de juiste wijze goed op te bouwen, we merken nu al best veel verschil met het begin.

Ook bleek hij achter ongelijk bekapt te zijn, ene hoef langer dan de andere, tja daar word je ook niet rechter van...

Morgen inderdaad ook even een kritische blik op de voeten werpen met de smid. Voor lijkt ook wel niet helemaal gelijk maar hij staat ook al wat te lang op deze ijzers.
Zit bij jouw paard de ongelijke bespiering ook in de achterhand?

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 20:58

Peelie schreef:
In combinatie van het nog looen als een jonkie, terwijl hij inmiddels al 6 is, ts rijd ook op niveau en kan blijkbaar echt wel een stukje sturen, dan lijkt het mij dat ze ook wel in staat is om een paard recht te richten.

Daarom vraag ik mij ook af hoe lang dit al bezig is. En of er überhaupt verbetering in zit.

Dat ik zeg dat het misschien iets neurologisch is, betekent niet gelijk dat het uit de hersenen komt. Het zou ook een beknelde zenuw kunnen zijn, waardoor spieren niet goed aangestuurd worden en er minder spieropbouw is aan één zeide.

Vergeet daarnaast niet dat het paard 1,75 is en dus heel wat meer tijd nodig heeft dan een kleiner paard of zelfs pony'tje. Mijn KWPN van nu 9 is nu pas echt op het niveau dat hij met de maand sterker en beter wordt. Voorheen duurde dit veel en veel langer.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 21:17

Hartje schreef:
Morgen inderdaad ook even een kritische blik op de voeten werpen met de smid. Voor lijkt ook wel niet helemaal gelijk maar hij staat ook al wat te lang op deze ijzers.
Zit bij jouw paard de ongelijke bespiering ook in de achterhand?

Ja hij staat ook voor de wagen en dan kon je heel goed zien dat hij links achter lager in zijn heup was dan rechts, zijn rechtervoet maakt ook een hardere klap met neer zetten op de straat.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 16:04

Vandaag is het smidje geweest. Hij staat weer deftig op zijn voeten. Stond echt wat lang dus dit is alvast netjes. Ook met bekappen van de achtervoet (met de minder bespierde bil) een beetje vervelend dus besloten om binnenkort meteen de osteo te laten kijken.

Ik ga ook eens goed op de stand van de heupen letten !!