Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Lily_Fee schreef:Ha Saga,
Oei... ik lees hierboven 18 maanden, nu ga ik twijfelen wat Johan nou zei...
//
Leuke vraag en ik heb hem niet zo lang gesteld aan Johan van de Scheer van paardenkliniek de Veluwe. Hij gaf duidelijk aan dat na 10 maanden een goede voorspelling is te maken van OC(D) wanneer dit aangeboren is of genetisch is. Echter kan je dan dus niks zeggen over OC(D) wat ontstaan is door trauma of voeding (of het moet al zijn ontstaan).
Bij een jaarling zou ik het als volgt overwegen:
DOEN:
Als je een paard wil die röntgenologisch goed is en jij dit nodig acht voor jouw wedstrijdambities en/of fokambities. Of je wilt je paard verzekeren voor meer dan 4000,- Euro, dan was het bij mijn verzekering verplicht.
NIET DOEN:
Als jij geen meerwaarde hecht aan de foto's, een röntgenologisch goed gestel niet noodzakelijk is voor jouw ambities of je het risico wil lopen.
Mijn advies is DOEN. Opfokken van een jaarling is een dure hobby daar kan die 400 Euro best vanaf en dan weet je toch iets beter wat je koopt en met welke risico's.
Ik kocht een veulen van zes maanden, dus ik heb haar niet laten scannen. Maar als ze wat ouder is ga ik het zeker doen. Ik wil weten waar ik mijn geld en liefde in investeer. Het lijkt mij heel pijnlijk om er na drie jaar achter te komen dat mijn paard en mijn ambities niet samen kunnen gaan en dat ik dat eerder had kunnen weten..
Ps. Heb je al wat op het oog?