Paard loopt stokkreupel na liggen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pikachu2004

Paard loopt stokkreupel na liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 16:50

Hoi iedereen

Ik ga volgende week naar de kliniek met mijn paard om hem helemaal te laten onderzoeken
Hij heeft artrose in halsgewrichten C4-5 5-6 6-7 en aan een been straalbeen klasse 3
Sinds bijna 1,5 jaar wordt hij niet meer bereden
Het leek me wel leuk voor hem om op mijn barebackpad een rondje om het erf te stappen, maar dat heb ik al snel opgegeven omdat ik hem echt niet voorwaarts kreeg
Nou hoef ik er niet persé op maar ik begon me wel zorgen te maken
En vooral toen ik dit zag....

https://youtu.be/dO9KLve_eWY
Mijn moeder heeft het gelukkig kunnen filmen zodat ik het volgende week aan de arts kan laten zien, dit is inmiddels de vierde keer trouwens dat ik dit zie
Na een tijdje loopt hij wel weer goed...
Maar ik heb gehoord dat hij sowieso dagelijks in de wei ligt

Ik had al een topic gestart met dezelfde informatie maar nog niet met dit filmpje
Ondanks dat ik volgende week naar de kliniek ga zou ik graag van jullie je mening willen horen.
Ik ben erg onrustig hierdoor :(

Hij is nog maar 13

Anoniem

Re: Paard loopt stokkreupel na liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 17:50

Tja, ik denk dat je jezelf de vraag moet gaan stellen of het voor hem nog wel leefbaar en eerlijk is? Ik denk niet dat je moet gaan wachten tot het moment dat hij niet meer op kan staan...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 17:58

De merrie die ik ken die hetzelfde laat zien, heeft artrose. Als ze ligt of een tijdje staat / loopt, gaat het goed, maar de eerste 30-40 meter na het opstaan gaat ook zo. Paard krijgt glucosamine bij, dat helpt iets. Als het mijn paard zou zijn, zou ik toch ernstig in overleg met de DA of het nog wel paardwaardig is. Maar dat is dus met diagnose van een chronische aandoening die langzaam verergert en niet verbetert.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 18:00

Oef, die is wel heel ernstig kreupel. Wat erg om je geliefde dier zo te zien. Maar ik sluit me wel aan bij Jolien. Ik vraag me af of het nog wel eerlijk is om je paard bij je te houden.
Waarom pas volgende week naar dw arts?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 18:02

Ik heb er ook eentje gehad met slechte straalbenen die stokkreupel was na een tijdje liggen. Schijnt met de doorbloeding te hebben te maken, eigenlijk slaapt het been dan. Na eventjes lopen was het weer weg. Maar goed, het betekent gewoon dat het dier niet gezond is natuurlijk. Vraag is of je daar nog mee moet willen rijden. Eerder of hij pijnvrij op de wei kan staan. Als dat ook niet zo is dan kan je hem beter laten gaan.

Pikachu2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 18:09

Hilary schreef:
De merrie die ik ken die hetzelfde laat zien, heeft artrose. Als ze ligt of een tijdje staat / loopt, gaat het goed, maar de eerste 30-40 meter na het opstaan gaat ook zo. Paard krijgt glucosamine bij, dat helpt iets. Als het mijn paard zou zijn, zou ik toch ernstig in overleg met de DA of het nog wel paardwaardig is. Maar dat is dus met diagnose van een chronische aandoening die langzaam verergert en niet verbetert.

Hij krijgt ook gluco&msm
Ik ga ook naar de kliniek omdat ik wil weten waar het vandaan komt maar ook om dit te bespreken.. |(

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 18:11

Dat lijkt me de meest logische keuze, TS. Als je weet waar het vandaan komt (misschien is het idd gewoon een 'slapend' been), kun je ook makkelijker naar de toekomst kijken. Succes!

Pikachu2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 18:12

Suzanne F. schreef:
Ik heb er ook eentje gehad met slechte straalbenen die stokkreupel was na een tijdje liggen. Schijnt met de doorbloeding te hebben te maken, eigenlijk slaapt het been dan. Na eventjes lopen was het weer weg. Maar goed, het betekent gewoon dat het dier niet gezond is natuurlijk. Vraag is of je daar nog mee moet willen rijden. Eerder of hij pijnvrij op de wei kan staan. Als dat ook niet zo is dan kan je hem beter laten gaan.

Ik ging er ook idd niet meer op.
Want ik hoefde er niet persé meer op maar ik dacht dat hij het nog wel leuk zou vinden en mijn da zei dat hij dat nog makkelijk kon
Totdat hij na het liggen zó liep heb ik meteen de kliniek gebeld

Pikachu2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 18:15

__elise__ schreef:
Oef, die is wel heel ernstig kreupel. Wat erg om je geliefde dier zo te zien. Maar ik sluit me wel aan bij Jolien. Ik vraag me af of het nog wel eerlijk is om je paard bij je te houden.
Waarom pas volgende week naar dw arts?

Ik laat hem niet langer in leven idd op deze manier, maandag heb ik een afspraak om 10:00 eerder hadden ze geen tijd omdat ik zijn hals, benen en rug wil laten onderzoeken

Pikachu2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 18:17

Joolien schreef:
Tja, ik denk dat je jezelf de vraag moet gaan stellen of het voor hem nog wel leefbaar en eerlijk is? Ik denk niet dat je moet gaan wachten tot het moment dat hij niet meer op kan staan...

Nee dat doe ik ook absoluut niet! |(

Pikachu2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 18:23

Hilary schreef:
Dat lijkt me de meest logische keuze, TS. Als je weet waar het vandaan komt (misschien is het idd gewoon een 'slapend' been), kun je ook makkelijker naar de toekomst kijken. Succes!

Ik heb hem voorheen vaker zien liggen en opstaan, maar toen liep hij niet zo
Wilde hem sowieso laten onderzoeken omdat ik wilde weten hoe het er voor stond met zijn hals, maar toen kwam dit er opeens bij
En nu begin ik toch wel heel erg bang te worden

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 19:25

[MD] Ervaringen artrose in halswervels

Je kunt verder in je eigen bovenstaande topic. Daar kun je het filmpje en de extra informatie in een nieuwe post plaatsen. En nieuw topic is zo snel niet wenselijk. Daarom volgt hier een slotje.