Wond op been hoe behandelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Wond op been hoe behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:02

Ik kom net bij m'n pony en trof haar zo aan:

Afbeelding

Ga het nu afspoelen met koud water.

Been is dik, niet overdreven warm.

Pony draaft uit zichzelf en steunt er gewoon goed op.

Het is een soort haak, moet op stal gebeurt zijn denk ik...

Hoe kan ik dit het beste verder behandelen?

Als ze op drie benen stond had ik er meteen een veearts bijgehaald maar ze loopt er verder normaal op...

72Melanie27
Berichten: 187
Geregistreerd: 05-08-14

Re: Wond op been hoe behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:04

Wassen met groene badedas en honingzalf erop :)

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:04

het is erg moeilijk te zien of het een diepe wonde is.
sowieso moet het wel schoongemaakt worden,want ziet er alles behalve mooi uit.
Indien het oppervlakkig is,en toe is,in de gaten houden. blijft het mooi en gaat het niet ontsteken, dan geneest dit vanzelf.
voelt de wond warm en pijnlijk aan,dan zal het ontsteken en zeker de dierenarts erbij halen.
honingzalf of pure honing(van de imker,niet uit een potje in de winkel), kan enorm helpen om dergelijke wondes mooi proper te houden.

als het echt heel diep zou zijn(wat niet duidelijk is op de foto en ik veronderstel van niet),zou ik er wel de dierenarts bijhalen.

Anoniem

Re: Wond op been hoe behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:09

Bedankt, het bloed niet meer, toen ik kwam al niet. Er ligt ongeveer een halve cm vel af (dikte). Lijkt een soort weerhaak. Ik twijfel wel over veearts nu maar pony loopt absoluut niet kreupel dus dat er verder iets beschadigd is lijkt me eigenlijk niet...

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Wond op been hoe behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:25

Ik zou de randden even scheren en de wond goed bekijken.
Diep? Da bellen.
Niet diep? goed schoonmaken, liefst met unicura (betadine kan littekens geven bij genezing) en daarna smeren met honingzalf. En in de gaten houden of ze geen koorts krijgt.

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Wond op been hoe behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:31

Hoe diep gaat het inderdaad naar boven?

Ik vind het been wel direct behoorlijk dik en het ziet er vies uit. Lijkt toch wel dieper te zijn dan een klein sneetje? Ik zou het iig goed schoonmaken, eventueel wat haar er om heen weg halen, en behandelen met goede wondzalf.

Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:34

Ook als het niet diep lijkt goed in de gaten houden. Zeker als het dik is (als het dikker wordt als dit zou ik gaan bellen met je DA).
Mijn paard had afgelopen week ook een klein wondje aan d'r bovenbeen (aangetrapt met rollen), maar uiteindelijk een flink dik been. DA heeft snel antibiotica gegeven omdat ze anders bloedvergiftiging kunnen krijgen.
Wonden aan benen ontsteken snel

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:40

Ik zou hier wel de da voor bellen, de wond is vies en met dergelijke winkelhaken heb je de kans dat er veel rommel onder is gaan zitten. Je bent een stuk verder van huis als er een ontsteking onder komt te zitten en de huid alsnog open barst.

Goed schoonmaken evt met behulp van een verdoving zodat het echt goed schoon is en antibiotica/ontstekingsremmers/vochtafdrijvers of wat de da ook het beste lijkt laten geven. Daarna idd behandelen met wondzalf op basis van honing.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Wond op been hoe behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:48

Mijn pony heeft een zelfde wond gehad. Wel DA bij gehaald vanwege de plaats van de wond en hij bleek er al 2 dagen mee te staan wat pensionhouder niet gezien had, ondanks dat er nog bloed uit liep. :( Pony heeft een week op stal moeten staan met been goed in het verband om de wond mooi dicht te laten groeien. DA is om de 2 dagen gekomen om verband te vervangen. Helaas is er toch wildvlees op gegroeid, en heeft nu een lelijk litteken.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:51

Ja hier zou ik zelf ook even de DA voor bellen. Vind het net ff te groot om zelf mee aan de gang te gaan.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Wond op been hoe behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:55

Ik zou het eerst er omheen schoonknippen of liever nog ,scheren...ik kan geen inschatting maken aan de hand van wat ik nu zie.Het is geen verse wond dus aan hechten hoef je niet te denken

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Wond op been hoe behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:56

scheren is makkelijk gezegd,maar daar moet een paard dan wel gewoon zijn aan scheren.
eentje die nog nooit een scheerapparaat zag, ga je heus niet ff in je eentje,zonder sedatie zijn been rond de wond wat bijscheren.....

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:57

Het kan door de viezigheid ook erger lijken dan het is. Eerst maar eens uitwassen dus en dan eens kijken hoe groot en diep het nou eigenlijk is.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:13

tengeltje11 schreef:
scheren is makkelijk gezegd,maar daar moet een paard dan wel gewoon zijn aan scheren.
eentje die nog nooit een scheerapparaat zag, ga je heus niet ff in je eentje,zonder sedatie zijn been rond de wond wat bijscheren.....

Daar heb je gelijk in maar je gebruikt dan ook een tondeuse. Veel paarden accepteren deze wel gezien het geluid veel zachter is.
Letop: veel paarden.

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:19

Moeilijk te zien...maar goed teken dat ie niet kreupel is. Goed schoonmaken: ik zette paard altijd in de emmer met groene biotex te weken-daar zit een bepaald enzym in wat helpt bij het schoonmaken. Daarna even afspoelen met water, droogmaken met schone handdoek en betadine er op.
Als het dicht is honingzalf.

Goede schone stal of goede schone weide (geen drek/modderstukjes) en goed in de gaten houden - evt tempraturen.
2 x pd afspuiten, droogmaken evt insmeren met honingzalf- maar niet te veel nat maken en aanzitten dat maakt de wondhuid week en remt goed herstelproces!

Anoniem

Re: Wond op been hoe behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 15:33

Uiteindelijk veearts gebeld, vond het niet per se nodig om te komen. Ik heb verband en wondzalf gekregen. Nu even een paar dagen goed in de gaten houden en temperaturen...

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Wond op been hoe behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 16:09

Scheren hoeft niet ...is wel beter.Maar er omheen wegknippen is ook goed en voorkomt infectie.Dus knip het eerst kort voordat je het inpakt,anders word het een vieze zooi ondet het verband

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wond op been hoe behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 16:38

Aiai, ik begrijp zulke da's niet meer.. Ik ben ook eens afgepoeierd, heeft m'n paard bijna dr staart gekost.
Natuurlijk volledig je eigen keus en inschattingen voor ons lastig vanaf de foto, maar dat ik daarin toen mee ben gegaan heb ik achteraf behoorlijk zuur gevonden..

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Wond op been hoe behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 16:45

Niet de da de schuld geven,als je vraagt of ze willen komen,komen ze gewoon.In dit geval beter denk ik ...even een roesje,been scheren en dan eens kijken hoe het er uitziet

Anoniem

Re: Wond op been hoe behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 09:31

Afbeelding
Afbeelding


Dit was gisteren eind vd middag. Haar temperatuur blijft mooi laag en ze loopt niet kreupel, been wordt niet dikker.

Ik ga straks weer heen verband wisselen. Afspoelen lijkt me niet nodig of is dit juist wel belangrijk?

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Wond op been hoe behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 09:51

Toch een behoorlijke losse huidflap , gewoon schoon en soepel houden dan komt het wel goed. Verband ben ik niet zon voorstander van. Een keer gehad dat het ging broeien en er een heel stuk vlees mee kwam bij het wisselen :r is nog gered daarna met huidtransplantaties. Aan de lucht heelt het ook wel.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Wond op been hoe behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 10:37

Doe je het verband niet te strak?ik zie waar het heeft gezeten,een te strak verband kan voor veel problemen zorgen.Ik zou het tot onder de knie doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 11:14

Ja klopt, schrok ik zelf ook van. Is nu losser. Niet tot aan de knie maar ga ik nu wel doen!

Ieuw dat klinkt niet lekker! Pony is een echte smeerzak wbt haar benen, denk dat ik nog een dagje verband doe en dan af.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Wond op been hoe behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 13:25

Het ziet er uit als een draad wond. Als het een smeerzak is zou ik ook nog een paar dagen verbinden. Als het droog oogt (als in geen vocht komt er uit) dan zou ik het open laten, is beter voor de genezing.

Gebruik je geen watten onder het verband? Dat verdeelt de druk meer. Mijn DA griezelt al als hij het zo ziet. Als ik eentje weer eens in verband moet hebben en hij ziet dat ik weer geen watten gebruik krijg ik een telefoontje >;) Tja, da's het risico als je pal naast de kliniek een weitje hebt, ze zien ze elke dag.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wond op been hoe behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 13:33