Is dit een hematoom? Dikke bult op borst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silver_Fox

Is dit een hematoom? Dikke bult op borst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 14:10

Vandaag merkte ik dat mijn pony een grote bult aan haar borst heeft hangen. Dat wondje daarboven had ze vorige week, die plek was toen ook helemaal kaal. Omdat ze last heeft van schimmelplekjes nam ik aan dat dit ook schimmel was en heb ik met sebacil gewassen (toen het wondje dicht zat), misschien geschuurd had of door een insect was gebeten, de haren groeien nu weer mooi terug. Nu dus een week later een bult. Het is niet hard, lijkt meer alsof het vol met vocht zit en ik kan het ook helemaal heen en weer bewegen. Een hematoom? Allergische reactie?

Als het morgen niet minder is bel ik de dierenarts, het is nu weekend en ze heeft er verder geen jeuk of pijn van. Maar ik schrik er toch wel van en vraag me af of iemand hier meer weet? Het is nat, omdat ik haar behandeld heb tegen schimmel, dus dat komt verder niet van de bult, er komt geen pus of bloed uit.

Afbeelding

Afbeelding

tengeltje11

Re: Is dit een hematoom? Dikke bult op borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 14:12

ik zou de DA bellen,lijkt me eerder etter door ontsteking van het wondje.

een hematoom zit veel dichter op de huis,is hard.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 14:18

het zou een abces kunnen zijn,kan ook een reactie op een beet zijn.Bij een abces zou het dikker kunnen worden.Mocht het een reactie op een beet zijn duurt dit vrij lang voordat het weer weg is.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 14:43

Een abces is het eerste dat bij mij opkomt. Heeft je paard koorts? Toont hij fit of juist lusteloos?

Bij tekenen van ziekte zou ik vandaag een DA laten komen. Als hij verder gewoon fit is er morgen even een DA naar laten kijken op route.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 14:47

Even kijken of je het korstje kunt verwijderen en het vocht van de bult naar boven kunt wrijven, is het pus dan zorgen dat het openblijft en informeren bij je da over hoe verder te behandelen. Wel kijken of de pony koorts of andere tekenen vertoont van een infectie.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 14:50

Een hematoom is een ander woord voor blauwe plek.

Een abses zou hier best kunnen.
Even de da bellen.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 15:15

Bedankt voor de reacties! Net even gemeten, haar temperatuur is 37,5 en verder is ze gewoon normaal, helemaal niet lusteloos. Denk dus geen noodgeval.

Ik dacht dat een abces meestal hard is?

Ellse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 15:18

Hoe hard een abces is licht er ook aan hoe diep het zich bevind.

LaCiega

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 15:18

bruintje123 schreef:
Een hematoom is een ander woord voor blauwe plek.

Een abses zou hier best kunnen.
Even de da bellen.

Hematomen kunnen ook hele mooie grote bulten vormen als het bloed niet naar buiten kan.

TS: Ik vind het er niet als een hematoom uitzien. En voor een allergische reactie lijkt de plek me wat te stekelvormig. Mijn kennis baseer ik echter op de mensen geneeskunde... Wellicht dat het anders is bij paarden.
Mocht het een abces zijn dan kun je het even aankijken voor vandaag aangezien ze verder nergens last van lijkt te hebben en morgen eventjes de dierenarts bellen om advies.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 15:21

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 15:25

http://dier-en-natuur.infonu.nl/zieke-d ... paard.html

Een hematoom is een grote bloedblaar, dit is een plaatselijke ophoping van bloed dat uit een beschadigd bloedvat is gekomen. Het bloed in deze blaar stolt niet direct omdat het bloed niet buiten het lichaam terecht is gekomen. Het hematoom blijft zich vullen met bloed totdat de breuk in de ader weer hersteld is. Bij paarden is de borst de meest voorkomende plaats voor hematomen.
Het is erg belangrijk om een hematoom niet te verwarren met een abces. De verschillen tussen deze twee zijn dat een bloedblaar altijd zacht is en een abces eerst hard en daarna pas hard, ook voelt een bloedblaar niet warm aan en een abces wel.

Omdat ze de borst noemden dacht ik dus aan een hematoom, maar het is misschien iets te veel een hangende bult voor een hematoom. Maar er staat een fout in de tekst, maar ik denk dat ze voor een abces bedoelen "eerst hard en daarna pas zacht"?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 15:29

Dan wordt het bij paarden duidelijk anders genoemd dan bij mensen.
Bij mensen is het echt niet meer dan onze bekende blauwe plek. Dat kan wel wat gezwollen zijn maar niet zo'n "zak" als bij een paard.

LaCiega

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 15:35

bruintje123 schreef:
https://www.gezondheidsplein.nl/aandoen ... /item34908

Maar dat is dan niet zo'n grote zachte bult.

:) We zijn het dus eigenlijk gewoon met elkaar eens.
Zo'n hematoom kan echt behoorlijk fors worden trouwens. Niet enkel wat gezwollen. Hangt er ook een beetje van af waar het zit en hoe 'diep'.
Maar zo steelvormig (of een zak, wat ik ook wel een mooie benaming ervoor vind) is daar niet normaal voor nee.

Maar bovengenoemde is eigenlijk redelijk offtopic.
Als ik de beschrijving van de tweede link lees, dan zou het inderdaad nog best een overeen kunnen komen. Ben benieuwd of iemand met meer kennis van de dierengeneeskunde hier wat meer over kan zeggen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 16:40

Ellse schreef:
Hoe hard een abces is licht er ook aan hoe diep het zich bevind.

en hoe rijp het is :D

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 18:34

@geerke, dus het wordt steeds harder?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 18:38

Nee, het wordt juist zachter totdat het open barst en er een flinke hoeveelheid vloeibaar pus uit komt. Als een soort van reuzen- puist

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 16:27

@Nickeltje, heerlijk :P en ja opzich wel logisch

Update, volgens de dierenarts een oedeem, een reactie op het wondje. Ze krijgt nu ontstekingsremmers.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 16:34

Afbeelding

Dit is een hematoom welke later is open gesneden. De bult hangt wel, maar op een totaal andere manier. Ik denk ook eerder aan een abces.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 09:55

Jee wat een joekel!

Gelukkig is deze bult na de ontstekingremmers alweer bijna weg, dus hier kan een slotje op :)