Grote kale plek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shunasammy

Grote kale plek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 17:10

Hoi iedereen!
Mijn pony heeft bij zijn schoft een plekje waar wel haar overheen zit maar als je het haar optilt zie je zijn huid zitten, dus het haar en zijn huid zitten los van elkaar. Het is geen wond. Weet iemand wat dit is en hoe ernstig het is?
Alvast bedankt!

Afbeelding

luffwinny

Re: Grote kale plek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 17:11

Ik denk een drukking van het zadel of deken. Even met rust laten tot het helemaal genezen is en kijken naar het zadel/deken.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 17:12

Misschien door het zadel/dekje/deken?

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 17:28

Schuurt je pony ?

shunasammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 18:29

Okee niet heel ernstig dus? Door het zadel kan het niet komen, die ligt vrij bij de schoft. Het dekje lijkt me ook sterk want die ligt er vaak boven dus denk dat het door een van zijn dekens komt. Dan ga ik daar even kritisch naar kijken, welke goed liggen en welke op die plek drukken. Het wordt nu weer warmer dus deken hoeft niet meer. Maar ik neem aan dat de haren wel gewoon weer terug groeien?

shunasammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 18:30

irisdepony schreef:
Schuurt je pony ?

Nope, tenminste hij heeft nooit schuurplekken en dat lijkt me een rare plek om bij te komen om te schuren.

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 16:44

Haren groeien gewoon terug! Heeft mijn paardje ook last van in de winter, doe je niet zoveel aan ik heb al meerdere dekens gehad van verschillende soorten maar gebeurt bij allemaal.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 16:45

Ik heb dit gehad door een borstbeschermer. Sindsdien nooit meer die ondingen gebruikt. T heeft ruim een halfjaar geduurd voordat t haar teruggegroeid was en dat waren uiteraard witte haren...

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 17:02

Iedergeval even geen deken op en eventueel ook het zadel/dekje als het die plek raakt. Moet eerst helemaal genezen zijn.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 17:10

mijn fries jaren terug had dit ook steeds.
altijd deze tijd van het jaar.
na enkele weken groeide het haar terug en was er niets meer aan de hand.
had hier ook geen jeuk of irritatie aan,had gewoon van die plekken die precies in een keer uitvielen op zijn onderbenen,nieuw zomerhaar zat klaar.

daar het niet jeukte en na enkele weken weer mooi dichtgroeide heb ik er nooit iets aan gedaan.

shunasammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 10:21

Okee heel erg bedankt allemaal!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 10:32

lijkt me een drukplek van het deken. Haren komel wel weer terug, al is de kans groot dat het witte haren worden. Volgende winter opletten welke deken je gebruikt en eventueel af en toe wisselen (andere pasvorm) om een drupplek te voorkomen.

Ravel13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 10:40

Mijn paard heeft het ook, kaal en wat schilfers. Het lijkt op schimmel. Ik heb het een paar keer ontsmet en toen groeide er nieuw haar op.

shunasammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 15:14

Bedankt voor de tip, heb afgelopen weken er hetzelfde deken op gehad (0gr regendeken) omdat het niet koud was en op stal al helemaal niet.

Okay, er zitten niet echt schilfers op maar kan het even in de gaten houden. Waarmee heb je het ontsmet?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:58

Dan is het duidelijk van je deken. Wrs zit er zand aan de binnenkant van de deken dat extra schuurt op de huid van je paard. Deken goed uitkloppen en wassen en je pony ook goed wassen zodat het zand uit de vacht is.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 17:19

Ik heb hier een pony staan van 32, ik denk dat die ook een beetje cushing heeft.
Daar trek je gewoon plukken haren uit en wordt daar kaal. Later zie je dat er weer nieuwe haren groeien.
Dit heeft die ieder jaar, ze zeggen ouderdom en moeite met wintervacht te verliezen.
Het is geen gezicht.