Kan een paard plotseling allergieën ontwikkelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RosalieV

Kan een paard plotseling allergieën ontwikkelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 19:21

Hoi bokkers!

Mijn vriendin heeft een paard (kwpn'er van 10 jaar oud) en heeft sinds 1 jaar diverse allergieën, waarvan de vorige eigenaresse beweert dat hij nooit last van heeft gehad (oa pollenallergie)
Nou vroeg ik mij af, kan een paard, op die leeftijd, ineens verschillende allergieën vertonen? Of is er misschien toch wat anders aan de hand..?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 19:23

Mijn haflinger heeft na een verhuizing pollen allergie gekregen. Hij was toen 7 jaar.

RosalieV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 19:24

Wesco schreef:
Dat kan wel, mijn haflinger heeft na een verhuizing pollen allerie gekregen. Hij was toen 7 jaar.

Maar ook echt meerdere allergieën? Voor mijn gevoel is dit heel onwaarschijnlijk..

Myrthee_

Re: Kan een paard plotseling allergieën ontwikkelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 19:32

Mijn merrie staat al een aantal jaar op dezelfde plek en sinds vorig jaar vliegen allergie. Geen idee of er meerdere allergieën mogelijk zijn maar het kan zich zeker ontwikkelen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Als mens kan je dacht ik ook willekeurig spontaan allergisch worden voor dingen, ik heb er verder geen verstand van maar zie niet waarom het voor dieren niet ook zo kan zijn. Nog een mogelijke verklaring, misschien staat het paard nu in een andere omgeving waarin het meer te maken heeft met de dingen waar die allergisch voor is? bijvoorbeeld meer stof op stal, meer pollen in de omgeving, andere insecten in de omgeving, ik roep maar wat.

Wesco

Waarom zou het onmogelijk zijn?
Een verhuizing betekend andere omgeving, stress, voer ect. Dat kan zich uiten in een slechter afweersysteem.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 19:47

Een allergie kan zomaar ontstaan, ook meerdere, helaas... Geld voor mens en dier.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 20:03

Een allergie in het algemeen wordt vaak opgebouwd, totdat hij te ver is opgebouwd. Een voorbeeld: Je hebt een emmer, die langzaam volloopt met "irritaties" van bijvoorbeeld pollen. Het afweersysteem schept braaf al die irritaties er weer uit, zodat de emmer nooit overloopt.
Totdat hij een keer ietsje minder afweer heeft door bijvoorbeeld stress, of een keer een moeilijke verharing, een kreupelheid, noem maar op.
Het afweersysteem is druk bezig met het opbouwen van de gezondheid, en vergeet die emmer die volloopt met irritaties.

Vervolgens is de emmer zó vol, dat hij overloopt. De grond wordt "besmet" met de irritaties, en dat uit zich in een externaliserende allergie.

Overigens is het ook mogelijk dat een paard geen last heeft van pollenallergie bijvoorbeeld, omdat het opgegroeid is met het eten van de omgeving.

Zo kunnen mensen minder last van hooikoorts hebben in hun eigen woonomgeving door rauwe honing van de imker in de buurt te eten, wat gevuld is met de verwerkte pollen uit de omgeving, waardoor je afweersysteem er makkelijk mee om kan gaan.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 20:11

Idd is mogelijk dat een allergie zomaar ontstaat. Ik heb een merrie gehad, was 3 toen ik dr kocht, en op dr 9e begon die ineens met hooikoorts. Het is een emmer die vol raakt, en 1 keer vol heb je een allergie te pakken. Bij mijn merrie heeft overigens een desensibilisatietherapie heel goed geholpen. Zij is er nu helemaal vanaf.

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 20:31

Dat kan inderdaad. Na veel bezig te zijn met mijn eigen paard bij een hollistisch praktijk ben ik zelf ook veel opgestoken. Als de darmen van een paard uit balans zijn/niet oke zijn, zakt het immuunsysteem en de 'sterkte' van het lichaam zodanig dat ze bepaalde dingen niet meer aankunnen. Waardoor ze dus ineens kunnen gaan reageren op bepaalde dingen als een allergie op iets, waar ze normaal gesproken sterk genoeg voor zijn om er niet zo op te reageren. Hoop dat je snapt wat ik bedoel :P

RosalieV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 21:13

Wesco schreef:
Waarom zou het onmogelijk zijn?
Een verhuizing betekend andere omgeving, stress, voer ect. Dat kan zich uiten in een slechter afweersysteem.

Voor Mn gevoel is het raar, maar zegt nog niet dat het onmogelijk is ;)
Maar dankjewel iedereen!

RosalieV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 21:15

kverhage schreef:
Dat kan inderdaad. Na veel bezig te zijn met mijn eigen paard bij een hollistisch praktijk ben ik zelf ook veel opgestoken. Als de darmen van een paard uit balans zijn/niet oke zijn, zakt het immuunsysteem en de 'sterkte' van het lichaam zodanig dat ze bepaalde dingen niet meer aankunnen. Waardoor ze dus ineens kunnen gaan reageren op bepaalde dingen als een allergie op iets, waar ze normaal gesproken sterk genoeg voor zijn om er niet zo op te reageren. Hoop dat je snapt wat ik bedoel :P

Ja snap het helemaal☺️ Dankjewel!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 21:34

Ja hoor, mijn merrie kreeg op haar 10 zomereczeem. We stonden al een poos op dezelfde stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 21:39

Hier een paard dat plots allergisch reageerde op zijn anti vliegen gel die ik al lang smeerde. Beest kreeg van de ene op de andere dag grote bulten zodra de gel op zijn huid kwam. Ik durf nu in ieder geval niets meer smeren.

plu74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 21:58

Bij een mens kan dat wel, dus ik neem aan bij een paard ook.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 22:02

Ja, komt bij mensen ook regelmatig voor. Mijn paard begint helaas ook allergisch te worden voor dingen waar hij een paar jaar geleden geen last van had.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 22:02

Volgens mij is het niet zo raar dat het er een aantal zijn. Ben er niet helemaal in thuis maar bij mensen komt het toch ook regelmatig voor dat mensen allergisch zijn voor meerdere dingen dus lijkt me ook niet zo vreemd dat het ook bij paarden zo is.
Vaak wordt het ook opgebouwd en lijkt het er ineens te zijn maar dat is eigenlijk niet.

RosalieV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 22:35

Iedereen bedankt voor de reacties en de diverse uitleggen! We gaan in ieder geval kijken welke pollen exact de oorzaak zijn en kunnen hopelijk aan de hand daarvan alles wat comfortabeler maken voor het paard

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 01:26

Ja dat kan. :j
Mijn pony heeft ook last van pollen.
Briezen, jeuk aan zijn neus en heel soms droge kuch/kriebelige proest erbij.
Mijn pony toonde het binnen 3 maanden nadat ik hem kocht, 15 was hij.
De vorige eigenaresse geeft aan niks gemerkt te hebben, en bij de fokker waar hij verder gestaan heeft waren ze resoluut dat hij het daar nog niet had.
En bij hem valt het duidelijk op, geef je zijn kruiden niet blijft hij maar briezen, hij kijkt dan bijna scheel. :') _O-
Hij heeft er sinds hij het toonde kruidenmix voor, dat gaat goed.

RosalieV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 17:54

moonfish13 schreef:
De vorige eigenaresse geeft aan niks gemerkt te hebben, en bij de fokker waar hij verder gestaan heeft waren ze resoluut dat hij het daar nog niet had.
En bij hem valt het duidelijk op, geef je zijn kruiden niet blijft hij maar briezen, hij kijkt dan bijna scheel. :') _O-

Zou ik mogen weten wat voor kruidenmix? Toevallig fenegriek?

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 18:00

Je zou eens kunnen overleggen met de da van de vorige eigenaar. Vaak zal die wel weten of het paard al eerder allergische reacties heeft getoond, tenzij de eigenaar er niet mee naar de da is geweest.
Zoals hierboven al is uitgelegd kan een mens/dier 'zomaar' allergisch worden voor bepaalde dingen. Dit hoeft niet aangeboren te zijn of op vroege leeftijd tot uiting te komen.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 09:12

Paard kan makkelijk (meerdere) nieuwe allergie(en) ontwikkelen. Vaak bij verlaagde weerstand/stress/ander voer (ander management in zijn algemeen).
Kijk anders samen met de vorige eigenaresse wat zij deed aan (voer)management. Wellicht kan je daar al wat winst halen. Je kan ook wel allerlei tests doen bij de DA en supplementen geven maar dan heb je vaak de oorzaak nog niet te pakken.

FenixJL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:26

Mijn paard had ook ineens allerlei allergieën dus kan best hoor wel heel vervelend zeg!
Mijn paard staat nu ook op kruiden en dat gaat goed tot nu toe en hij krijgt Gausha behandelingen.
Het zit ook nu op zn luchtwegen helaas maar heb een neus netje besteld kijken of dat wat helpt!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 18:07

RosalieV schreef:
moonfish13 schreef:

Zou ik mogen weten wat voor kruidenmix? Toevallig fenegriek?

Pulmar, van allround goods.
Dat is een mix van van alles.