kissing spines foto's gezond/niet gezond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loesje85

kissing spines foto's gezond/niet gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 19:43

hallo allemaal, bij mijn jonge PRE van bijna 5 is op T17-T18 kisting spines vastgesteld maar nog geen botbeschadiging. De 2 wervels ervoor zitten ook heel kort op elkaar. Op internet kan ik eigenlijk geen rongenfoto's vinden van een gezonde paardenwervelkolom. Ik heb begrepen dat de wervels toch dicht op elkaar staan in dat gebied. Graag zie ik foto's van andere paarden met kissing spines maar ook van gezonde wervelkolommen zodat ik de gradatie van de rug van mijn paard wat beter kan bepalen.
Wat ik van de paardenfysiotherapeut al wel heb begrepen dat de wervels zoiezo ook dichter op elkaar zitten bij bv een PRE of arabier gezien hun kortere ruggetjes, wat natuurlijk ook wel logisch is.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 19:52

Anoniem

Re: kissing spines foto's gezond/niet gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 19:57

Gezonde schoft + rug:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

loesje85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 19:59

Dit is van de mijne. Schoft is goed, stukje daarachter ook maar net aan de achterkant van het zadel...

*knip*
Laatst bijgewerkt door Angela op 29-03-17 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's op verzoek van TS verwijderd omdat haar volledige naam daarop zichtbaar was

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 20:28

Vervelend van jouw paard. Heeft hij er ook echt last van?

Hieronder een gezonde rug van mijn paard:

Afbeelding

Afbeelding

loesje85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 20:34

Jennyxx schreef:
Vervelend van jouw paard. Heeft hij er ook echt last van?

Hieronder een gezonde rug van mijn paard:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ja dat denk ik wel. Hij is heel nukkig in de overgangen, trekt zijn rug dan hol, moeite met lengte zoeken, aanspringen in linker galop is heel lastig voor hem. Na 15-20 min rijden wordt het allemaal wel beter, behalve het galopperen

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 20:37

Loes85 wat is die witte lijn op de 1e foto? Lijkt wel een naald :+

loesje85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 20:38

Persevero schreef:

Haha ja dat is een marker om even het niveau te bepalen

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 20:49

Ik ken iemand zit ook op bokt haar paard heeft kissing spines in zijn rug heeft vorig jaar of 2 jaar geleden foto's laten maken. Zij heet collie2008

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:18

loesje85 schreef:
Persevero schreef:

Haha ja dat is een marker om even het niveau te bepalen

ow hahah verklaart een hoop :P

Danjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 08:41

Ons paard heeft aangeboren "net geen" kissing-spines. Op de foto kun je het goed zien (rood omcirkeld) Dit gebied ligt net achter het zadel. Door andere manier van trainen (atletische rijkunst) ontstaat er nu meer ruimte tussen die wervels in dat gebied. Foto is van vorig jaar februari. In maart vorig jaar heeft ze een combi-infuus met o.a Tildren gekregen, voor o.a. dit gebied en andere blessure. Paard is een KWPN merrie van 1.70m

Afbeelding

Caatje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 15:25

Diegene die een paard met kissing spines hebben, hebben die goede begeleiding kunnen vinden?
Bij mijn paard werd vorig jaar september kissing spines geconstateerd. Dit na hoop peesblessures, scheve voeten en zoals ik hier ook lees bakken met geld aan masseurs, fysios,acupunctuur en noem maar op.
Na veel overleg met de dierenarts, en therapeuten ben ik tot een plan gekomen. Of dit het helemaal gaat worden weet ik nog niet want zit midden in het proces. Wat ik wel weet is dat ik mijn paard nog nooit zo goed in haar vel heb zien zitten.
Mocht iemand niet meer weten waar die het zoeken moet mag je me altijd een pb sturen, wieweet kan ik met je meedenken want het is en blijft een heel complex iets

loesje85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 18:41

Danjel schreef:
Ons paard heeft aangeboren "net geen" kissing-spines. Op de foto kun je het goed zien (rood omcirkeld) Dit gebied ligt net achter het zadel. Door andere manier van trainen (atletische rijkunst) ontstaat er nu meer ruimte tussen die wervels in dat gebied. Foto is van vorig jaar februari. In maart vorig jaar heeft ze een combi-infuus met o.a Tildren gekregen, voor o.a. dit gebied en andere blessure. Paard is een KWPN merrie van 1.70m

[ [url=m/Z9O7t5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bedankt voor je reactie! Ik heb je een privé berichtje gestuurd!