Tekenbeet wordt abces

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Tekenbeet wordt abces

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:36

Sinds een half jaar zijn mijn paarden verhuisd naar een nieuwe weide vlak naast een bos. Enig nadeel: Ze krijgen redelijk veel tekenbeten. Echt overal zitten die ondingen. Nu, ipv dat die teken bloed zuigen, worden het direct abcessen. En nog geen kleintjes ook. 10 cm doorsnede is geen uitzondering. Hoe komt dit en wat is er aan te doen? Tot in hoevere is dit gevaarlijk bij een paard?

Foto van de pus die er uit loopt:

Afbeelding

Jazzie03

Re: Tekenbeet wordt abces

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:59

ik zou onmiddellijk de DA laten komen, misschien een allergische op tekenbeten. Ook aan Lyme denken met die teken.
Bij ons zijn er ook veel teken, maar daar reageren ze niet zo op als bij u!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:07

Ik zou die paarden er sowieso weghalen want die teken bijten jou ook.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:09

voorkomen dat de paarden gebeten worden, dat betekent smeren met spul waar de teken een hekel aan hebben. En tekennesten afzetten met prikpaaltjes en wegspuiten.
Zou de dierenarts even om advies vragen.
Als ze eenmaal toch een tekenbeet hebben heb ik geode ervaring met mok zalf van de dierenarts met onder andere msm en antibiotica erin.
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 28-03-17 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:10

janderegelaa schreef:
Ik zou die paarden er sowieso weghalen want die teken bijten jou ook.

Makkelijker gezegd dan gedaan, want hebben voor deze weide al 4 maand moeten zoeken...

Jazzie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:11

je kunt ook middeltjes kopen die werken zoals een vliegenspray, maar dan voor teken. :)

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:25

Ik heb ook op een weide gestaan waar veel teken waren, aan een bos, maar nooit abcessen gehad (wel veel teken moeten uitdraaien). Ik zou ook eens contact opzoeken met een da, die abcessen zijn niet normaal..

Ik ben 1 keer mij dood geschrokken toen mijn 2 dagen oude veulen in een nest van teken is gaan liggen, hij was toen letterlijk bedolven! Toen de dierenarts gebeld, alles uitgedraaid (waren een 50 tal teken!). Ik heb toen een spray gekregen die een week hielp, waar ik hem volledig mee moest inspuiten. Het was iets waardoor teken verlamd raakten als ze ermee in contact kwamen en het was niet schadelijk.
Was wel een dure grap, en ik ben er na een 4 tal weken mee gestopt..

Naar het schijnt zou je ook bij (volwassenen) paarden pippeten kunnen gebruiken. Maar dan zou je er 4 moeten gebruiken (pippeten voor een grote hond te beschermen). 1 per schouder en 2 voor de achterbenen..
Zou je eens moeten overleggen met de dierenarts

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:33

Eczeemdeken op doen en voor de rest pipetten gebruiken? Lijkt me vreselijk op zo'n wei waar er zoveel zitten. Heb je dan niet heel veel kans op lyme?

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:34

Op zich is een tekenbeet niet zo gevaarlijk. Maar als ze de ziekte van lyme dragen heb je wel een probleem.

Na een beet controleer ik altijd hoe de huid eruit ziet voor een aantal dagen. Ik heb het geluk gehad dat er nooit iets gebeurt is maar ik ben toch voorzichtig. Eigenlijk wordt die controle dagelijkse standaard in de lente/zomer :j

Ook bij jezelf goed opletten! Op die weide van mij kon ik niet met blote huid (vb korte broek, stukje huid tussen schoen/broek) de weide op. 50% kans op een beet als je slecht gekleed was. Direct na het verzorgen van de paarden direct thuis controle op teken. Als ik gebeten was aanduiden waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:37

Hier wordt elke beet ook meerdere dagen opgevolgd en idd, ik ga enkel met lange broek. Bij elk paard geeft het een abces, maar eenmaal de pus eruit is krimpt het mooi en geneest het perfect. Dat vinden wij al zo raar. Ik kreeg ook de tip om look over het eten te doen?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:38

voor honden is er een spray die tegen afweert misschien ook voor paarden ? en smeer jezelf goed in en controleer jezelf enorm goed. verder geen tips

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:40

Qua tekenspray heb ik goede ervaringen met Flymax van Audevard (de gele fles). Maar er zijn meer producten om de teken snel dood te laten gaan nadat ze bijten.
Dit is spul (vergelijkbaar met wat ook zit in vlooienspul kat/hond) wat in de huidlaag blijft zitten van het paard.

Balen van de abcessen, daarnaast kunnen teken zeker de nodige ellende opleveren...

Je bedoelt knoflook? Zodat ze het paard minder lekker vinden misschien. Maar dat lijkt me geen zekere oplossing.
Laatst bijgewerkt door Smotz op 28-03-17 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:41

Pipetten voor honden gebruiken iov met de da maar die pus, dat is niet normaal. Zeker weten dat het teken zijn?? Maar hoe halen jullie ze er uit, dit soort abcessen krijg je meestal wanneer de kop achterblijft.

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:43

Met look had je al moeten beginnen, het duurt een tijd eer dat werkt.

Ikzelf ben niet zo voor look omdat er een stof inzit die paarden niet goed verwerken. Als ze het teveel innemen kan het lijden tot bloedarmoede. En voor look echt goed te laten werken, moet je redelijk wat geven..

Die abcessen vind ik echt vreemd, hen dat nog nooit bij mijn merrie of veulen gehad. (wel hopen tekenbeten helaas..). Hoe draai je de teken uit? Controleer je of alle pootjes nog aan de teek hangen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:45

De teek zit er gewoon nog volledig op als we die er van halen. We controleren altijd of alle pootjes erop zitten. We trekken ze uit en per direct begint het pus te lopen. Teek zelf is ook nooit volgezogen maar wel gevuld met pus. Precies alsof ze bijten en er direct een allergische reactie plaats vindt.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:46

Ik had begrepen dat die pipetten juist super gevaarlijk zijn voor paarden, ondanks dat ze zoveel meer wegen dan de honden....

Ik heb de ziekte van lyme en vanuit die ervaring zeg ik, weg daar, rennen!
Niks is het waard om de ziekte van lyme te krijgen.
Gemiddeld heeft 1 op de 5 teken lyme

Succes!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:49

DeMolenhoek schreef:
De teek zit er gewoon nog volledig op als we die er van halen. We controleren altijd of alle pootjes erop zitten. We trekken ze uit en per direct begint het pus te lopen. Teek zelf is ook nooit volgezogen maar wel gevuld met pus. Precies alsof ze bijten en er direct een allergische reactie plaats vindt.

Even een paar teken bewaren en laten onderzoeken door een lab via je da, dit is gewoon een heel vreemd verschijnsel.

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:52

Dus er is eigenlijk al een abces voor je de teek eruit hebt gehaald?
En bij al jouw paarden?
Hoe vreemd.. Vind het echt niet normaal.

Nu bij iets dikkere teken komt er wel vaker gewoon gele drek uit als je ze plet, bij de nog kleintjes altijd bloed. (lekker, zo voor mijn middag eten) :')

Volgens mijn dierenarts zouden pippeten niet gevaarlijk zijn (behalve voor veulens). In theorie zouden ze ook gewoon voor paarden kunnen gemaakt worden maar omdat een pippet voor zo'n gewicht zo duur zou uitvallen om te maken/verkopen is het gewoon commercieel niet interessant genoeg..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:55

Ja klopt. Het is al een abces terwijl de teek er nog op zit.

Sneeuwpop: We zijn idd opzoek naar een andere weide (ook dichter bij huis dan) maar die zijn hier nauwelijks te vinden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 11:04

Pipetten of inspuiten met frontline is niet te doen,financieel onhaalbaar als je meer hebt rondlopen dan 1 shetje.Ik meen dat jij ook in frankrijk woont?Ik dus ooken die van mij hebben nooit teken,en mijn fries loopt ook tussen de struiken en jeneverbessen.Het enige wat wij doen is het gras korthouden.Met zitmaaier en de gedeeltes die schuin zijn met de bosmaaier.Waarschijnlijl scheelt dat wel,maar ik heb kleine stukken...nou ja,relatief klein.Geen 25 hectare.Maar die abcessen zijn vreemd.Heeft ieder paard die reactie?Wat je kunt doen is wat pus naar het lab brengen,kijken welke bacterie dat is, en inderdaad lyme en piroplasmose kunnen de teken met zich meedragen,maar dat ligt er aan waar je woont

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 11:18

Nee, ik woon niet in Frankrijk :) Wel heel dicht bij een groot bos op een kasteeldomein. Dus rond de weide zelf kunnen we ook geen aanpassingen doen. Ieder paard heeft dezelfde reactie idd :) Ik ga dus beginnen met behandelen in combi met een vliegendeken :)

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 11:21

Hier één keer gehad dat er een abces onder zat. Teken kunnen drager zijn van heel veel verschillende dingen. Misschien dat de teken bij jou veelal drager zijn van wat ik hier één keer heb gehad? (oost nederland)

Los van wat het veroorzaakt lijkt het me inderdaad verstandig om de tekenbeten zoveel mogelijk te voorkomen. Bij de katten gebruiken we met wisselende resultaten etherische olie. Op http://www.lymenatuurlijkgenezen.nl/preventie.htm staan wel wat tips, maar is maar de eerste die ik via google vind, er zijn er veel meer.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 11:24

Ik heb goede ervaringen met absorbine ultrashield ex, zowel voor vliegen, dazen en teken.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 11:50

Hier ook veel teken (paarden lopen in een natuurgebied) en ik gebruik butox. Niet voor paarden geregistreerd en ook niet tegen teken maar werkt wel. Van +/-50 teken per dag naar zo af en toe eens 1. Zou alleen niet de runder doseribg aanhouden (30cc in een streep over de rug) maar de 30cc oplossen in een liter water en dan paard ermee insponzen. Werkt super hier.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:15

geen idee of het kan helpen,maar ik dacht aan butox.

is heel makkelijk in gebruik(1 maal per maand vanboven op het paard aanbrengen)

helpt tegen alle bloedzuigende beestjes(bloedzuigende luizen,bloedzuigende vliegjes,vliegen in het algemeen,...)
dus me dunkt is de kans groot dat het ook teken op afstand houdt.

is mss wel het proberen waard.
wordt bv standaard gebruikt tegen luizen en op vliegen op afstand te houden in gebieden waar paarden bijna opgegeten worden door de vliegen.

(enige voorzichtigheid is dat je het niet mag aanbrengen voor ze in de vlakke zon gaan staan,dus 's avonds aanbrengen,tegen de volgende morgen is het gevaar geweken,maar vers aangebracht in combi met felle zon,kan het brandplekken veroorzaken)

butox kan je gewoon online bestellen,is nu ook niet goedkoop,maar je kan er behoorlijk wat keren/paarden mee behandelen en zal soweiso een stuk goedkoper zijn dan bv pipetten of spray of eender wat.

alleen niet 100% zeker of het werkt natuurlijk,hier geen teken.