Shetlander kan niet meer opstaan..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lady_Tamzz

Shetlander kan niet meer opstaan..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 20:34

Hallo.

Dinsdagavond vonden wij onze shetlander merrie liggend in de stal. En ze kon niet meer opstaan. We hebben de dierenarts gebeld en die is gekomen.

Alles was verder goed. De dierenarts heeft haar een pijnstiller en een soort oppepmiddel gegeven.

En we moesten het maar even aankijken.
Later op de avond hebben we haar opgetild en heeft ze ongeveer 5 minuten gestaan. Daarna viel ze gewoon om. Ze had moeite met evenwicht houden en haar spieren trilden helemaal toen ze stond. Vooral de achterhand. Ook ging ze van het ene op het andere been.

Ze heeft toen gelegen tot woensdagochtend. Toen hebben we haar weer overeind geholpen en heeft ze gestaan tot donderdagochtend. Toen ze net stond trilden weer al haar spieren en had ze moeite met haar evenwicht. Ook nam ze hele korte pasjes. Dit was na een uur over en toen liep ze gewoon door de stal.

Donderdagmiddag hebben we haar weer overeind geholpen en toen heeft ze gestaan tot vanmiddag. We hebben haar even laten liggen en toen weer overeind geholpen. En ze staat nu nog. Ze loopt gewoon door de stal, eet en drinkt en doet alles verder goed.. Is helder en alert.

Maar als ze gaat liggen komt ze dus zelf niet weer omhoog. Ik wou vanmiddag een stukje met haar proberen te wandelen maar ze komt het opstapje van de stal niet eens over. Dan valt ze gewoon om. Ze probeert wel op te staan alleen het lukt haar gewoon niet. Ze zakt gewoon door haar benen. Als ze eenmaal even staat lijkt er niks aan de hand te zijn.

Ik heb nog steeds contact met de dierenarts en we gaan er morgen verder na kijken.. Want tot nu toe weet ik niet wat er met haar is..

Komt het jullie misschien bekend voor? Of weten jullie wat het kan zijn? En of er een kans is op herstel?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lady_Tamzz op 26-03-17 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 20:37

Dit speelt al vanaf dinsdagavond? Het is nu zondag avond... ik zeg dat het al een hele poos geleden tijd was om er een andere dierenarts bij te halen... die zou ik dan toch maar eens beginnen te bellen eerlijk gezegd...

Anoniem

Re: Shetlander kan niet meer opstaan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 20:43

Wow... Lijkt me niet best dat een paard zo lang plat ligt voor de organen etc...
Zou hier toch echt zsm een dierenarts bij halen!!

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 20:46

Ik snap dit niet. Je pony heeft duidelijk heel veel pijn, kan zelfs niet meer staan. En je doet niks??? Je laat 1x een (kennelijk zeer slechte) dierenarts komen en dat was het dan? Je pony ligt te creperen van de pijn!!

Waarschijnlijk is je pony hoefbevangen, dit is een zeer pijnlijke aandoening. Onbehandeld zal dit leiden tot blijvende schade. Het is echt te gek voor woorden dat je niet ingrijpt.

De pony moet zeer snel naar een GOEDE dierenarts.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 20:52

Is na Dinsdag de DA niet meer geweest....ongelooflijk.

Verder houd ik mijn mond maar.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 20:54

een paard moet bewegen en zeker niet zo lang liggen, het trillen komt vaak omdat het paard door het liggen het koud krijgt omdat de functies zoals hart etc steeds verder achteruit gaan.

dus deken op en gaan lopen en DA onmiddellijk bellen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 20:57

Beter morgen contact zoeken met de veearts, kan van alles zijn,
misschien hoefbevangen,spierbevangen, hoefzweer, kan heel veel zijn en die moet het onderzoeken.
Paarden op leeffijd hebben soms moeite met opstaan,

beter dus de arts weer te laten komen en eventuele bloedondersoek en verdere onderzoeken laten doen.
Succes :(:)

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 20:59

Ik denk zoals ook al is gezegd, misschien toch bevangen??
Daar zijn shetjes gevoelig voor en dan ontlasten ze ook druk op de hoeven

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 21:00

Sowieso heel dik in het stro zetten zodat ze zacht valt en warm ligt. Verder zou ik de veearts bellen om te overleggen. Heeft hij dinsdag niks gezegd over de mogelijke oorzaken?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 21:11

bonny123 schreef:
Ik snap dit niet. Je pony heeft duidelijk heel veel pijn, kan zelfs niet meer staan. En je doet niks??? Je laat 1x een (kennelijk zeer slechte) dierenarts komen en dat was het dan? Je pony ligt te creperen van de pijn!!

Waarschijnlijk is je pony hoefbevangen, dit is een zeer pijnlijke aandoening. Onbehandeld zal dit leiden tot blijvende schade. Het is echt te gek voor woorden dat je niet ingrijpt.

De pony moet zeer snel naar een GOEDE dierenarts.

Als een pony 2-3 dagen blijft staan en gewoon rondloopt lijkt mij dat niet zo iets simpels als hb. Pony kan niet zelfstandig overeind komen en voetjes hoog optillen. evenwicht is dus kennelijk iets mis mee en spierkracht tekort. Kan ouderdom zijn, kan tekorten zijn in voer, wormen, hersenbloeding, ontsteking ergens, ... mogelijheden genoeg, varierend van simpel weg versleten tot zo op te lossen tot inslapen noodzakelijk. Laat die DA maar terug komen, want dit duurt nu al bijna een week. Dan is er meer aan de hand dan keertje stijf geworden van te lang liggen. Aankijken is 3 tot max. 5 dagen en dan moet er fors verbetering zijn, die is er niet, dus is er meer nodig.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 21:11

Hoe is haar houding als ze staat?
Hoefbevangen is het eerste waar ik aan denk maar wil je het zeker weten, bel dan z.s.m. weer de DA want dit klinkt niet als iets wat zonder behandeling beter wordt.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 09:19

Apatische weidemyopathi(vermoedelijk verkeerd geschreven)

Maar haal er een fatsoenlijke dierenarts erbij!!!

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 09:31

Mensen verwijt TS niet te veel.
Zie veel reacties als ongelofelijk enzo. maar TS geeft aan dat ze de dierenarts er bij gehad heeft, en met hem in contact staat over de gang van zaken. Veel mensen vertrouwen op de DA.

Echter TS raad ik je ook aan een anderen dierenarts/veearts er bij te halen. dit klinkt niet goed veel blijven liggen en zelf niet op kunnen staan is niet goed.

Heel veel sterkte

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 09:50

Hoe gaat het nu met je pony?
Het kan inderdaad allerlei oorzaken hebben. Zijn haar hoefjes warm? Heeft ze koorts? Welke kleur is haar urine? Heeft ze wel voldoende spierspanning in haar staartwortel bv ?
In welke richting denkt je DA?

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 00:34

Hoe is het nu met je shetland pony?

Lady_Tamzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 21:02

Het gaat erg goed met de pony! Ze is weer helemaal de oude. Ze staat alweer lekker buiten. Wat het precies geweest is weten we nog steeds niet.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 01:21

Gelukkig maar!

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:55

Fijn om te horen dat het weer beter gaat met je pony.. Gelukkig maar.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:58

denk hoefbevangen of er tegen aan zitten