Ervaringen artrose in halswervels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pikachu2004

Ervaringen artrose in halswervels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 17:36

Hoi iedereen,

Graag zou ik ervaringen van jullie willen lezen over artrose in de halswervels...

Mijn paard heeft artrose in gewrichten C4-5 5-6 6-7 dat is vorig jaar geconstateerd, ik heb hem toen laten inspuiten maar dat hielp niet.
Ik heb toen besloten te stoppen met rijden, aangezien het een springgefokt paard is en springen absoluut niet meer mocht.
Verder mocht ik wel lang laag rijden maar hij heeft ook aan een voet een slecht straalbeen, klasse 3.
Hij heeft daar nooit kreupel op gelopen maar ik was bang als ik hem alleen lang laag mocht rijden dat dat dan wel een probleem zou worden.
En daarnaast is het echt een flegmatiek lui paard dus deed ik hem daar sowieso geen plezier mee.

Sinds een tijdje heb ik een barebackpad om alleen een rondje met hem te kunnen stappen.
Ik dacht, misschien vindt hij dat nog wel leuk dan ziet hij ook nog wat anders dan wei, maar hij gaat dan eerder achteruit dan vooruit, zo sloom is ie.

Verder oogt hij op de wei wel blij, ik voer hem glucosamine en msm bij en hij is nog maar 13.
Toch ben ik bang omdat ik niet weet of hij nou pijn heeft of niet, op andere forums had ik namelijk ook gelezen dat paarden uiteindelijk niet meer bij de grond kunnen om te grazen..

Anoniem

Re: Ervaringen artrose in halswervels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 17:53

Die traagheid kan komen door dat slechte straalbeen. Zijn alle benen op de foto gezet?
Ik zou hem eens een week of 2 op pijnstillers zetten, als hij dan verandering laat zien, kun je iig zien of hij pijn heeft of niet.

Pikachu2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 18:08

Joolien schreef:
Die traagheid kan komen door dat slechte straalbeen. Zijn alle benen op de foto gezet?
Ik zou hem eens een week of 2 op pijnstillers zetten, als hij dan verandering laat zien, kun je iig zien of hij pijn heeft of niet.

Ja hij heeft het alleen aan een voet, maar bij de kliniek liep hij dus ook niet rad op de volte op het harde.
Toen hebben ze een buigproef gedaan voor dat straalbeen omdat ik eerst dacht dat het daaraan lag, maar de onregelmatigheid kwam vanuit de hals.

In 2012 is dat geconstateerd omdat hij stokkreupel liep en heeft toen een jaar op de wei gestaan.
Toen weer opgepakt, met ijzers en zooltjes, sindsdien heeft hij daar nooit meer last van gehad.

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 19:05

Ik heb een pony gehad met artrose in zijn hals en ks.

Toen hij die diagnose kreeg heb ik een half jaar alleen maar laag en rond gereden en daarna ben ik hem rustig op gaan pakken. Deze heeft nog Z2 tussen de paarden gelopen.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat mijn pony zware artrose had maar afgezien van dat die soms wat moeite had met buigen nergens geen last van gehad.

Ik heb hem nu 5 jaar naar de diagnose verkocht aan een meisje die er nu weer b mee rijdt.

Als je nog wat vragen hebt over hoe ik hem soepel en pijn vrij hield kan je die stellen hoor!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 19:12

2012 is een tijd geleden. Is het niet een idee om beide voorvoeten nog eens op de foto te zetten om te kijken hoe zijn straalbenen er nu aan toe zijn?
Het kan namelijk zijn dat de kreupelheid niet opvalt omdat hij aan beiden benen kreupel is door slechte straalbenen en dus gelijkmatig (slecht) loopt. Zou zijn traagheid zeker kunnen verklaren.

Pikachu2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 19:30

Goof schreef:
2012 is een tijd geleden. Is het niet een idee om beide voorvoeten nog eens op de foto te zetten om te kijken hoe zijn straalbenen er nu aan toe zijn?
Het kan namelijk zijn dat de kreupelheid niet opvalt omdat hij aan beiden benen kreupel is door slechte straalbenen en dus gelijkmatig (slecht) loopt. Zou zijn traagheid zeker kunnen verklaren.

Ja ik wil hem sowieso nog laten nakijken, maar hadden ze dat vorig jaar niet kunnen zien dan bij de buigproeven?
Want ze hebben eerst gekeken bij het straalbeen en daarna nog de hals, en toen bleek hij niet goed te lopen vanwege zijn hals.

Dit waren de resultaten:

Rechte lijn niet kreupel
Buigproeven -
Harde volte R: Rv 2/5
Harde volte L: Lv 1/5
Zachte volte R: RV 1/5
Zachte volte L: rad

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 19:33

Ah ik ging er vanuit dat 2012 de laatste keer was, excuus.
Ja weet je, ik zou toch zijn beide voorbenen nog eens op de foto laten zetten. Wellicht speelt er toch meer dan alleen die hals.

Pikachu2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 19:48

Goof schreef:
Ah ik ging er vanuit dat 2012 de laatste keer was, excuus.
Ja weet je, ik zou toch zijn beide voorbenen nog eens op de foto laten zetten. Wellicht speelt er toch meer dan alleen die hals.

Is wel een goed idee ja, dank je!
Maar ook niet onverstandig om zijn hals opnieuw te laten nakijken denk ik?
Het is mijn eerste paard en heb hem ongeveer 10 jaar, dus zit er erg mee.
Ik zou graag willen weten of hij op deze manier gewoon nog op de wei kan staan, hij hoeft van mij echt niet persé een rondje te lopen.
Als hij maar pijnvrij is, maar dat weet ik nu dus niet

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 20:20

Ja tuurlijk, laat hem helemaal doormeten. Altijd goed! Hoe meer info hoe beter toch.