Hooi of toch kuil?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Floorg18

Hooi of toch kuil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 16:39

Ik zit met een probleempje. Mijn paard heeft lange tijd voordroog kuil gekregen en kreeg savonds van mij dan vaak extra hooi voor de nacht. Sinds enkele dagen is er op de stal besloten om volledig over te gaan op kuil. Dit is zonder overleg gevoerd wat dus nu geresulteerd heeft in een paard wat last heeft van zijn darmen. Hij kan slecht tegen voerveranderingen en kuil is zeker niet optimaal voor hem. Het liefst zou ik willen dat hij gewoon hooi krijgt maar dat is geen optie op de stal. Nu is er afgesproken dat mijn paard dan 50/50 voordroog krijgt en andere helft kuil. Het kuil vindt hij heerlijk, maar krijgt hij dus ontzettend last van. Het voordroog is ook van andere leverancier ofzoiets want de structuur is veranderd en dat eet mijn paard helemaal niet meer.

Wat moet ik hiermee?? Overstappen naar hooi is geen optie vanuit de stal, maar hem kuil geven waar hij zich niet lekker van voelt (in de hoop dat hij hieraan went) of voordroog dat hij niet eet?? Ik probeer hem nu zo veel mogelijk van mijn eigen hooi te geven maar ik heb maar ruimte voor 1 baal dus dat kan nooit zijn dagelijks voer vervangen...

Azmay

Re: Hooi of toch kuil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 16:44

Wat enorm lastig, dit is wel een flink vervelende manier van kosten besparen zeg.
Zijn er meer mensen met problemen?

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 16:54

Nee, het is een kleine stal en de rest van de paarden heeft er geen last van.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 16:57

Heb je de mogelijkheid om een trailer te plaatsen waar je hooi in kan opslaan?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 16:58

Persoonlijk zou dat voor mij een reden zijn om te verhuizen...
Tot die tijd zou ik toch proberen om het voordroog zo veel mogelijk te voeren en zo min mogelijk kuil. Hele rare keus ook, zeker gezien er voordroog gevoerd werd, waarom zijn ze over gegaan op werkelijke kuil?

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 17:10

Ik heb helaas geen trailer. Ze zijn (volgens mij) overgestapt omdat het scheelt in de kosten. Ik probeer hem inderdaad zoveel mogelijk voordroog te geven maar vanmiddag kwam ik aan en zijn ontbijt had hij maar voor de helft opgegeten. Smiddags weigerde hij echt om zijn voordroog te eten, ik heb er paar plukjes hooi in gedaan in zodat hij in ieder geval begon te eten en in de hoop dat hij dan dus maar door at. Ze zeggen dat het de 1e baal is maar ik denk eerlijk dat ze ook een ander type (goedkoper?) voordroog gehaald hebben. Het lijkt net of er stro tussen zit. Voor de avond heb ik hem nu van mijn eigen hooi gegeven want hij moet gewoon eten.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 17:21

Mijn ervaring is dat ze er met een week echt wel aan gewend zijn. Als je paard verder geen stofwisselingsproblemen heeft zou het niet voor veel problemen moeten zorgen. Enkel dunne mest/diarree voor een week.

Desalniettemin is hooi natuurlijk altijd beter, maar ja, ook duurder en als je niet wilt wisselen van stal zou ik het eerst eens een ruime week aankijken met het kuil.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 17:35

Femek2902 schreef:
Mijn ervaring is dat ze er met een week echt wel aan gewend zijn. Als je paard verder geen stofwisselingsproblemen heeft zou het niet voor veel problemen moeten zorgen. Enkel dunne mest/diarree voor een week.

Desalniettemin is hooi natuurlijk altijd beter, maar ja, ook duurder en als je niet wilt wisselen van stal zou ik het eerst eens een ruime week aankijken met het kuil.

Hier heb ik die ervaring helaas niet, 1 paard met slappe mest en 1 met enorme buikpijn en na meer dan een half jaar was het enkel nog erger geworden dus ik ben terug gegaan op hooi waarna het een paar weken duurde voor het terug normaal werd.

Maar nog even afwachten is natuurlijk een mogelijkheid mits het paard gaat eten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 17:47

HIer alleen maar slechte ervaringen met kuil/voordroog, dus ik ga nooit meer terug op verpakt ruwvoer.

Mijn ruin was mega opgeblazen en liep erg rot.

Mijn merrie had continu vieze billen.

De shet had er amper reactie op, maar was ook iets opgeblazen.

Toen mn andere ruin bij ons kwam had hij iets vieze billen. Bij ons meteen op goed, onbeperkt hooi en helemaal droog e steeds beter in model weer.

Ik moest ervoor verhuizen en heb er ook wat voor moeten inleveren. Eens per 2 weken hooi halen, is extra werk, maar we hebben nu wel gezonde paarden.

laziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 06:59

Een beetje vervelend dat het inderdaad zonder overleg gaat. Maar geef zijn lichaam even de tijd om te wennen. Een plotselinge voerverandering kan altijd last geven in het begin

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 07:11

Gezien de klachten van je paard zou ik zeker naar een oplossing kijken zodat hij alleen hooi (of in ieder geval meer hooi) kan eten. dus zelf kopen en opslaan zou voor mij zeker een optie zijn. Mag dit niet op stal zou ik serieus op zoek gaan naar een andere plek.

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 07:17

Ik ga het even aankijken nog voor een weekje, het liefst heb ik hem gewoon helemaal op hooi. Dat vind ik veel fijner voer dan kuil maarja dat is nu even niet anders. Ik mag wel zelf hooi opslaan maar hiervoor is helaas weinig ruimte.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 07:34

Mocht je nou niet willen verhuizen, je kan altijd overwegen om een oud trailertje te kopen die je daar kan parkeren, zodat je die als opslag kan gebruiken.
Die hoef je dan ook niet te verzekeren omdat het alleen opslag is.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 07:54

Ik denk dat het niet alleen met het feit heeft te maken of het voordroog of kuil is , maar ook nog eens met de kwaliteit er van. Vaak betekent goedkope stalling goedkoop(minder goed) voer. En dure stalling ook goed voer. Maar sta je voor een pittige prijs en moet je paard slecht voer eten dan zou ik gaan verhuizen De keuze zegt toch wel iets over het stalbeleid en daar zul je w.s. tegenaan blijven lopen.

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 12:06

De stalling is niet goedkoop voor wat ik er voor krijg. Ik zou ook graag weg willen alleen bij deze stal heeft hij een uitloopstal en de mogelijkheid om 24/7 buiten te staan. In de omgeving zijn er geen stallen die dat ook hebben, dus het is elke keer afwegen wat fijner voor hem is. Zo is er helaas ook geen mogelijkheid om daar een trailer te stallen...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 12:22

Ik heb geen voorkeur voor voordoog of hooi voor mijn paarden en beschouw beide als volwaardig ruwvoer.
Kuil is echter van een andere gradatie. Paarden vinden het vaak inderdaad lekker maar de zuurgraad is niet optimaal. En vaak is de houdbaarheid ook een probleem. Let oed op dat ze geen broeierig of beschimmelde kuil gaan voeren.

De problemen die je nu hebt kunnen komen doordat je paard het niet goed kan verdragen óf door de plotselinge overgang..
Tenzij je rigoreus kunt ingrijpen is even aankijken een optie. In de hoop dat het alleen de plotselinge wijziging is.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:19

Is het wel kuil voor paarden of voeren ze koeienkuil?

Als je het erg naar je zin hebt zou je zelf je hooi kunnen kopen en kijken of je dat over een periode van een maand kunt mengen met het kuil. Dan bouw je jouw hooi langzaam af en voer je de hoeveelheid kuil op. Zodra je merkt dat de mest slap wordt hou je de situatie even stabiel om te zien of de darmen er aan kunnen wennen. Als het zo ernstig blijft met het kuil moet je dat echt niet meer voeren.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 18:36

Ik heb ook geen goede ervaring met kuil, mijn paard krijgt er slappe mest, dikke benen en mok door, kan er echt niet tegen. Wordt idd veel gegeven omdat het goedkoper is dan goed hooi, jammer... Als je stal echt geen hooi meer wil wil geven, zou ik ook zelf balen opslaan als dat kan. Is een heel werk bij, maar kan dan niet anders...