Juiste verhouding geplette gerst op huidig voermenu

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luvinna

Juiste verhouding geplette gerst op huidig voermenu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 22:46

Wie kan ons helpen?
Luvina engels volbloed van net 9 jaar.
Augustus vorig jaar uit bloedonderzoek gebleken dat ze toen een groot te kort aan eiwitten had.
Vanaf toen krijgt ze op een dag (verdeelt over 4 voerbeurten)
2 kilo bietenpulp
10 liter water
1 kilo luzerne
1 kilo zemelen
400 gr vitalbix
250 gr sojaschroot
90ml lijnzaadolie
Onbeperkt voordroog

Deze week bloed laten trekken voor controle. Alles in orde. Nieren, lever, geen wormen,vitamines in orde infecties in orde. enkel nOg altijd laag in eiwit. Niet zo laag als in augustus maar wel nog altijd te laag. Volgens dierenarts kan ze de eiwitten niet uit de sojaschroot halen en moet ik dit vervangen door 2 kilo geplette gerst op voeren naar 3,5 kilo. Hoe moet ik dat doen ivm calcium fosfor? Ik kom zot van zulke hoeveelheden en me paard ook. Het beestje krijgt het oude menu amper op.

Wat moet ik bij die 2 kilo geplette gerst en 400 gr vitalbix doen voor calcium fosfor recht te trekken?
Onbeperkt voordroog zal ze natuurlijk blijven krijgen :-)
Op voorhand.. Super bedankt!

Kelly08

Re: Juiste verhouding geplette gerst op huidig voermenu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 22:55

In bietenpulp zitten weinig eiwitten. Daar misschien 500 gr tot 1 kg van geven en van de luzerne 2 kg. In luzerne zit wel veel eiwitten. Ook agrobs fetura zitten eiwitten.

500 gr pulp of weg laten
2 kg luzerne
500 gr zemelen
500 gr fetura
400 gr vitalbix
50 ml olie

Groeit je paardje niet dicht inmiddels met zo veel voer?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 22:57

Hoe is het eiwitgehalte in je voordroog?
Misschien is daar ook nog wat eer aan te behalen? Eerste snede bijvoorbeeld?

Ik zou de pulp weg laten, daar zitten geen eiwitten in. Dat scheelt ook weer behoorlijk met water.
Een kilo zemelen? Of een schep zemelen?

Wat je naast gerst moet voeren weet ik even niet ..

Luvinna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 23:11

Dank jullie wel voor reacties. Ze is een echte binnenvetter. Ze was behoorlijk mager en schraal in augustus. Dat is toen reden van bloedonderzoek geweest. Nu goed bijgekomen ook beter in spieren maar geen reserves. 50 kilo extra zal haar zeker niet mis staan. Vandaar dat dierenarts geplette gerst aan raad. In die hoeveelheden zal ze ook verdikken volgens hem. Ik kom alleen niet uit die calcium fosfor verhouding. Hij zegt dat ik daar geen rekening mee moet houden maar dat lijkt me in die hoeveelheden niet gezond. Voordroog komt van verschillende boeren. Paard staat aan huis. Voordroog analyseren is helaas niet mogelijk.

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 00:35

Ik ken iemand die eiwitpoeder? aan haar paard geeft wat ook een eiwittekort heeft. Misschien is dat iets ?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 00:38

Merrie brok gaan voeren. Waar haal je dit huidige voerschema vandaan, gezien het niet het beste schema is; met name omdat je omhoog wilt in de eiwitten

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 04:01

Waarom geen fatsoenlijke sportbrok, of idd merriebrok, aanvullen met wat olie en luzerne en ik denk dat je dan veel beter uitkomt. Mijn volbloed krijgt naast voldoende voordroog, 2 kilo prestatiebrok. Nu is dat een speciale, maar je zou bijv bij de draversbrok van havens kunnen kijken.

Hier nog een artikel over oa gerst en andere granen
http://www.hartog-lucerne.com/kennisban ... or-paarden
http://www.pavo.nl/advies/voeding-en-ge ... een-uitleg

Zoals ik het begrijp zit er in gerst ongeveer 4 x zoveel fosfor in als calcium, terwijl je eigenlijk 2x zoveel calcium wilt geven. Lucerne kan dit recht trekken, maar dan moet je volgens mij 2x zoveel lucerne als gerst geven en als je daarvan al 3 kilo moet geven, dan is 6 kilo lucerne erbij wel pittig hoor. Plus en dat vind ik dan het rare, in granen zoals gerst zit wel genoeg koolhydraten, maar juist weinig eiwit.
Vandaar mijn advies om gewoon op zoek te gaan naar een goede brok of musli. Lijkt me eerlijk dat je daar meer aan hebt ;)

Luvinna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 08:57

Een eiwit poeder heeft ze in augustus gehad wegens toen een ernstig te kort in eiwitten. Dat heeft ze toen voor 3maand gehad. Nu zit het eiwitgehalte aan de lage kant maar niet meer zo extreem laag als toen. Het probleem bij luvina is dat ze bij het minste of geringste af valt. Heel moeilijk op gewicht te houden. Met vorig schema kon ik haar op gewicht houden maar enkel als ik die hoeveelheden gaf. Bietenpulp moest ik geven voor dikmaker, lucerne en sojaschroot voor eiwitten, zemelen voor de boel recht te trekken. De olie en vitaminekorrel is er bijgekomen op aanraden van vitalbix.

Het is een pittig paardje wat absoluut niet heter moet worden dan dat ze al is ;-) Sportbrokken wil ik zeker proberen maar zal ze daar dan ook op gewicht van blijven? Misschien is een fotootje beter ter verduidelijking. 1e foto is van hoe ze was en 2e foto van hoe ze nu is. Is nu 4x op de dag voeren voor dit te behouden. Een beetje minder voer met hetzelfde effect hoor ik graag :)

Afbeelding
Afbeelding

maya12333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 09:15

Voor eiwitten zou je ook naar de subli atleet kunnen kijken. Wat ook nog iets zou kunnen zijn in een luzernebrok. Voer zelf die van metazoa, geen troep erin. Stoppen ze alleen de delen van de luzerne in met de eiwitten.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 10:00

Wat kreeg ze voordat ze zo afviel aan voer? Ik snap het eiwittekort wel, want op de lucerne en soja na zit er geen eiwit in je dieet en blijkbaar ook te weinig in het ruwvoer. En er zijn meerdere wegen naar Rome, das ook het lastige, want ik snap ook dat je blij bent eindelijk iets gevonden te hebben dat ze nu op gewicht blijft. En de een heeft hiermee succes en de ander met een ander product. Geen paard is hetzelfde ook dus wat voor de mijne werkt hoeft bij jou niet hetzelfde effect te hebben.
Als je nu niet het hele dieet om wilt gooien, pavo heeft een musli, de topsport. Die bevat extra eiwit zonder dat je paard er heet van wordt. Dit geeft je normaal extra bij brok, het is geen volledig voer, maar een topping voor paarden die extra eiwit kunnen gebruiken. Misschien dat dit wel iets is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 10:02

Jee,wat een voer gaat er in!Vreemd dat ze evengoed met sojaschroot een eiwit tekort heeft.Kunnen er medische redenen zijn waarom ze dat niet goed opneemt?Ze ziet er al een stuk beter uit dan op de eerste foto,maar ze straalt je nog niet tegemoet.Wanneer was ze voor het laatst ontwormd?Er zijn wormen die niet uit bloedonderzoek komen.Wel een leuk paard!

Luvinna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 14:49

Zot he Geerke! Niet te vergelijken met me ander paard die staat op vitalbix en onbeperkt hooi. En is rond en gezond. Moet zelfs oppassen dat ze geen dikzakje wordt. Luvin is ook gezond. Alles werkt goed van haar organen. Nerveus karakter zal er wel iets mee te maken hebben. Valt gewoon heel snel af. Heel vervelend. Zou er heel graag minder voer in steken. Geen wormen in haar bloed. Ze is dag of 10 geleden ontwormd. Ze word goed bijgehouden wat betreft wormen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 23:15

Als je weer voordroog gaat halen vraag dan naar eerste snee.

Mijn pony krijgt vooral een gevulde buik van pulp. Hij krijgt nu 1.5 a 2 kg merriebrok en net zo veel grasbrok waar aardig wat eiwit in zit heb ik mij laten wijsmaken. Gelukkig gaat het gras weer wat groeien. Scheelt ook weer.
Anders het eiwitpoeder weer even gebruiken?

Je paard is mooi opgeknapt ts!!